Jag sitter och skissar upp planer för kommande hobbybil och spanar på W220, eller möjligen C215, när man läser på nätet varnar "alla" för alla problem ABC-systemet bjuder på, det förefaller vara rena mardrömmen.
Är det SÅ illa?
Alla C215 verkar ha systemet, men på W220 var det ett tillval, utom på de dyrare modellerna som S600 och S55 AMG?
Vad kostar det när pumpen går sönder, 25.000kr eller 75.000kr?
Vilka modeller har ABC-pump, och vad kostar den att byta?
Re: Vilka modeller har ABC-pump, och vad kostar den att byta?
Ja, ABC var tillval på de "enklare" modellerna. Det är ingen rymdteknik, men måste alla jobb köpas på verkstad kan det bli dyrt. Hur dyrt vet jag dock inte. ABC-systemet är dock inte det stora problemet, utan det är elfel och rost.
Sök på detta och andra MB-forum får du en ganska klar bild av läget. Köp årsmodellerna 2003-2005, de är stabilare i elsystemen och rostar inte riktigt lika illa.
Sök på detta och andra MB-forum får du en ganska klar bild av läget. Köp årsmodellerna 2003-2005, de är stabilare i elsystemen och rostar inte riktigt lika illa.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: Vilka modeller har ABC-pump, och vad kostar den att byta?
Vill du veta mer om ABC så leta upp inlägg av användare "Uky" han ägde en C215 i många år.
CLS350CDI 4Matic
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: Vilka modeller har ABC-pump, och vad kostar den att byta?
ABC systemet är i grunden ett robust system.
Långt mycket robustare än det "enklare" Airmatic-systemet.
Tidiga årsmodeller hade ett för grovt oljefilter som orsakade pumphaverier. Nytt filter kom runt -05.
Sena W220 och alla W221 har nya filtret och är i och med det väldig driftsäkra.
På V12 modellerna är det vansinnigt trångt att byta pump. Mercedes verkstaden lyfter motorn och vill ha runt 100 000 för jobbet.
Min bror gjorde jobbet på sin uppfart och enkla handverktyg med en utbytespump för 5000 spänn.
Bortsett från eventuella problem så är ABC systemet magiskt. Är verkligen natt och dag på en Airmatic och en ABC bil. Jag skulle välja en ABC bil framför en Airmatic alla dagar i veckan. Tyvärr är bilarna med tillval ABC nästan obefintliga så vill man ha en S-klass med mindre motor får man hålla tillgodo med Airmatic.
Långt mycket robustare än det "enklare" Airmatic-systemet.
Tidiga årsmodeller hade ett för grovt oljefilter som orsakade pumphaverier. Nytt filter kom runt -05.
Sena W220 och alla W221 har nya filtret och är i och med det väldig driftsäkra.
På V12 modellerna är det vansinnigt trångt att byta pump. Mercedes verkstaden lyfter motorn och vill ha runt 100 000 för jobbet.
Min bror gjorde jobbet på sin uppfart och enkla handverktyg med en utbytespump för 5000 spänn.
Bortsett från eventuella problem så är ABC systemet magiskt. Är verkligen natt och dag på en Airmatic och en ABC bil. Jag skulle välja en ABC bil framför en Airmatic alla dagar i veckan. Tyvärr är bilarna med tillval ABC nästan obefintliga så vill man ha en S-klass med mindre motor får man hålla tillgodo med Airmatic.
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: Vilka modeller har ABC-pump, och vad kostar den att byta?
Tack för riktigt bra svar!
Vi får se vad jag hittar på, jag meckar ju en del själv men några större ingrepp på en v12:a lär jag ju inte göra, och reparationer för 100.000kr känns ju sådär, 25 eller 30 är illa nog, men det går ju att hantera.
Vi får se vad jag hittar på, jag meckar ju en del själv men några större ingrepp på en v12:a lär jag ju inte göra, och reparationer för 100.000kr känns ju sådär, 25 eller 30 är illa nog, men det går ju att hantera.
FD; S320
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest