Lite teknikuppdateringar till kommande W222, lägger dem här tills vidare, admin kan flytta länkarna när W222 öppnar.
http://www.youtube.com/watch?v=4q4XQo9YnBs
http://www.youtube.com/watch?v=4q4XQo9Y ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=lpIddjyH ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=mbESh--w ... r_embedded
Nya S-Klass, W222
Nya S-Klass, W222
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome
Browse with Google Chrome
Re: Nya S-Klass, W222
Ja du, känns mer och mer som man inte behövs vid ratten längre. Fast jag gillar detta känns det som jag skulle avstå från det om jag köpte en S-klass idag. Detta kommer säkert även ställa krav på vägarna mm, tänk om nåt händer och linjerna på vägen varit otillräckliga så olyckan inträffat. Vem är då ansvarig...
Kul filmer iaf, ger än mycket att tänka på!
/Mikael
Kul filmer iaf, ger än mycket att tänka på!
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Nya S-Klass, W222
Det skulle inte förvåna mig om "ratten" är ett minne blott inom tio år. När du sätter dig i bilen får du bara tala om för datorn vart du ska och den talar om när du beräknas vara framme. En fördel är ju att du kan ta ett glas vin på festen och ända åka hem med bilen.
Det känns bra att strax gå ut till sin w123 utan mer avancerad elektronik än ett bränslepumprelä och passa på att njuta av att få köra själv, än så länge.
Tack, för filmlänkarna. De ger mig något att fundera på.
Det känns bra att strax gå ut till sin w123 utan mer avancerad elektronik än ett bränslepumprelä och passa på att njuta av att få köra själv, än så länge.
Tack, för filmlänkarna. De ger mig något att fundera på.
Re: Nya S-Klass, W222
230E-85 wrote:Det skulle inte förvåna mig om "ratten" är ett minne blott inom tio år. När du sätter dig i bilen får du bara tala om för datorn vart du ska och den talar om när du beräknas vara framme. En fördel är ju att du kan ta ett glas vin på festen och ända åka hem med bilen.
Absolut, framtiden kommer innebära självkörande bilar. Först som lyx, senare obligatoriskt.
Praktiskt är min åsikt, men lite tråkigt också.
Re: Nya S-Klass, W222
Det är ett galet gäng, ingengörerna på Mb. Önska jag kunde fråga dom hur det vill att det ska vara om 50 år. Det kanske finns en agenda de följer, nolltollerans för skador är ju en, men vi blir ju fetae och behöver röra mer på oss. varför inte göra det riktigt jobbigt att köra bil istället, åt minstone fysiskt. Vet inte hur det skulle se ut men det går säkert.
/Mikael
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Nya S-Klass, W222
Mike Bike wrote:varför inte göra det riktigt jobbigt att köra bil istället, åt minstone fysiskt. Vet inte hur det skulle se ut men det går säkert.
Motionscykel med generator som laddar batterierna!
Fast hur ofta vill man komma fram genomsvettig?
Re: Nya S-Klass, W222
Mina tankar om nya S-klassen W222
http://i41.tinypic.com/uc9c4.jpg
Teknik i kubik. gillas men det är inte så stor skillnad som generationsskiftet till föregångaren W221. den var väl i princip först i världen med nightvision" distronic plus ....
Skillnaden nu är också att alla system aktivt tar över föraren! Försöker jag korsa mittlinjen blir man varnad för att senare bli fysiskt hindrad då datorerna bromsar hårt på motsatt sida vilket får bilen att gira tillbaka,Jisses det kan ju finnas situationer om än långsökta där man måste korsa linjerna för att hamna mycket nära andra bilar i andra filen för att undvika något värre hinder (ex något ovanfrån som inte radarn ser som stirrar blint på vägen )
Det blir värre, Systemen till bromsar reglerar auto-uträknat effekten utifrån faror som ex fotgängare vilket betyder att när föraren börjar bromsa så försvinner all som helst feedback/respons på bilen , pedalen känns inte som den brukar dvs utan inbromsningen sker helt progressivt vilket skulle ge mig kalla kårar med en bil som inte har kontinuitet i något så fundamentalt som pedaler,reglage och styrdon. ( Nästan som sk taktila reglage som finns på bryggan i stora skepp, Manöverdon som när man gett full back plötsligt styrs tillbaka för att säga ajjabajja det går inte i den här situationen...)
Ful Exteriör: Måste tyvärr hålla med om klagosången angående bilens utseende. Den ser förjävlig ut rent sagt, som en alldeles för mjuk/blek C-klass 2012a men i förstorad version med en groteskt ful front, grill och utstickande bågande luftintag" som skriker typ Honda look. Tacka vet jag den betydligt mer feta W221an som man ser på kilometers avstånd med sitt stora flin, pondus och kurviga hjulhus.
Kollar man in taklinjen - Profil på nya S-klassen ser den ut precis som vilken Audi /BMW som helst där alla börjat göra identiska bilar i alldeles för grå ,trisst neutralitet.
Interiören: Inte mycket bättre , jag provsatt den nya S350 cdin och tyckte det mest kändes plårigt, billigt, bling-krom vilket är uppenbart bevis på att Mercedes nu riktar sig till den Kinesiska marknaden där som sagt ingen har minsta smak eller koll på nånting. Allt är bara lull-lull , Gismo och lattjoprylar. Den platta instrumentpanelen med runda mätare försöker vara typ Bentley/Engelskt vilket blir helt fel.... Om man då jämför från det betydligt mer svepande linjespelet som bilen försöker vara i övrigt. Tv-skärmarna i nackstöden ser....eftermonterade ut.
Jag kanske ändrar mig med tiden, men skulle alla dagar i veckan välja en S65 AMG eller 350 CDI "long" av den föregående karossen W221 för samma pengar med nöje!
http://i41.tinypic.com/uc9c4.jpg
Teknik i kubik. gillas men det är inte så stor skillnad som generationsskiftet till föregångaren W221. den var väl i princip först i världen med nightvision" distronic plus ....
Skillnaden nu är också att alla system aktivt tar över föraren! Försöker jag korsa mittlinjen blir man varnad för att senare bli fysiskt hindrad då datorerna bromsar hårt på motsatt sida vilket får bilen att gira tillbaka,Jisses det kan ju finnas situationer om än långsökta där man måste korsa linjerna för att hamna mycket nära andra bilar i andra filen för att undvika något värre hinder (ex något ovanfrån som inte radarn ser som stirrar blint på vägen )
Det blir värre, Systemen till bromsar reglerar auto-uträknat effekten utifrån faror som ex fotgängare vilket betyder att när föraren börjar bromsa så försvinner all som helst feedback/respons på bilen , pedalen känns inte som den brukar dvs utan inbromsningen sker helt progressivt vilket skulle ge mig kalla kårar med en bil som inte har kontinuitet i något så fundamentalt som pedaler,reglage och styrdon. ( Nästan som sk taktila reglage som finns på bryggan i stora skepp, Manöverdon som när man gett full back plötsligt styrs tillbaka för att säga ajjabajja det går inte i den här situationen...)
Ful Exteriör: Måste tyvärr hålla med om klagosången angående bilens utseende. Den ser förjävlig ut rent sagt, som en alldeles för mjuk/blek C-klass 2012a men i förstorad version med en groteskt ful front, grill och utstickande bågande luftintag" som skriker typ Honda look. Tacka vet jag den betydligt mer feta W221an som man ser på kilometers avstånd med sitt stora flin, pondus och kurviga hjulhus.
Kollar man in taklinjen - Profil på nya S-klassen ser den ut precis som vilken Audi /BMW som helst där alla börjat göra identiska bilar i alldeles för grå ,trisst neutralitet.
Interiören: Inte mycket bättre , jag provsatt den nya S350 cdin och tyckte det mest kändes plårigt, billigt, bling-krom vilket är uppenbart bevis på att Mercedes nu riktar sig till den Kinesiska marknaden där som sagt ingen har minsta smak eller koll på nånting. Allt är bara lull-lull , Gismo och lattjoprylar. Den platta instrumentpanelen med runda mätare försöker vara typ Bentley/Engelskt vilket blir helt fel.... Om man då jämför från det betydligt mer svepande linjespelet som bilen försöker vara i övrigt. Tv-skärmarna i nackstöden ser....eftermonterade ut.
Jag kanske ändrar mig med tiden, men skulle alla dagar i veckan välja en S65 AMG eller 350 CDI "long" av den föregående karossen W221 för samma pengar med nöje!
Re: Nya S-Klass, W222
TRUCKER wrote:Mina tankar om nya S-klassen W222
http://i41.tinypic.com/uc9c4.jpg
Teknik i kubik. gillas men det är inte så stor skillnad som generationsskiftet till föregångaren W221. den var väl i princip först i världen med nightvision" distronic plus ....
Skillnaden nu är också att alla system aktivt tar över föraren! Försöker jag korsa mittlinjen blir man varnad för att senare bli fysiskt hindrad då datorerna bromsar hårt på motsatt sida vilket får bilen att gira tillbaka,Jisses det kan ju finnas situationer om än långsökta där man måste korsa linjerna för att hamna mycket nära andra bilar i andra filen för att undvika något värre hinder (ex något ovanfrån som inte radarn ser som stirrar blint på vägen )
Det blir värre, Systemen till bromsar reglerar auto-uträknat effekten utifrån faror som ex fotgängare vilket betyder att när föraren börjar bromsa så försvinner all som helst feedback/respons på bilen , pedalen känns inte som den brukar dvs utan inbromsningen sker helt progressivt vilket skulle ge mig kalla kårar med en bil som inte har kontinuitet i något så fundamentalt som pedaler,reglage och styrdon. ( Nästan som sk taktila reglage som finns på bryggan i stora skepp, Manöverdon som när man gett full back plötsligt styrs tillbaka för att säga ajjabajja det går inte i den här situationen...)
Ful Exteriör: Måste tyvärr hålla med om klagosången angående bilens utseende. Den ser förjävlig ut rent sagt, som en alldeles för mjuk/blek C-klass 2012a men i förstorad version med en groteskt ful front, grill och utstickande bågande luftintag" som skriker typ Honda look. Tacka vet jag den betydligt mer feta W221an som man ser på kilometers avstånd med sitt stora flin, pondus och kurviga hjulhus.
Kollar man in taklinjen - Profil på nya S-klassen ser den ut precis som vilken Audi /BMW som helst där alla börjat göra identiska bilar i alldeles för grå ,trisst neutralitet.
Interiören: Inte mycket bättre , jag provsatt den nya S350 cdin och tyckte det mest kändes plårigt, billigt, bling-krom vilket är uppenbart bevis på att Mercedes nu riktar sig till den Kinesiska marknaden där som sagt ingen har minsta smak eller koll på nånting. Allt är bara lull-lull , Gismo och lattjoprylar. Den platta instrumentpanelen med runda mätare försöker vara typ Bentley/Engelskt vilket blir helt fel.... Om man då jämför från det betydligt mer svepande linjespelet som bilen försöker vara i övrigt. Tv-skärmarna i nackstöden ser....eftermonterade ut.
Jag kanske ändrar mig med tiden, men skulle alla dagar i veckan välja en S65 AMG eller 350 CDI "long" av den föregående karossen W221 för samma pengar med nöje!
Surt sa räven
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome
Browse with Google Chrome
Re: Nya S-Klass, W222
Jag tycker den ser fin ut!
Även inredningen ser bra ut, i alla fall på bilderna jag sett.
Coolt med fjädring som läser av vägbanan!
När kommer förresten nya 9växlade lådan (verkar som att i alla fall första årsmodellen har gamla 7g)?
Även inredningen ser bra ut, i alla fall på bilderna jag sett.
Coolt med fjädring som läser av vägbanan!
När kommer förresten nya 9växlade lådan (verkar som att i alla fall första årsmodellen har gamla 7g)?
Re: Nya S-Klass, W222
Jag tycker ju att de verkar ha omsatt det självspelande pianot i bilgestalt. Känns ungefär lika kul också.
Nej nu har man bara gått för långt. Det är jag som förare som ställs till ansvar för vad som händer, då skall jag också ha sista ordet i manövreringen, och inte riskera att bilen avsätter mig och gör myteri.
Nej nu har man bara gått för långt. Det är jag som förare som ställs till ansvar för vad som händer, då skall jag också ha sista ordet i manövreringen, och inte riskera att bilen avsätter mig och gör myteri.
Re: Nya S-Klass, W222
Marie wrote:Jag tycker ju att de verkar ha omsatt det självspelande pianot i bilgestalt. Känns ungefär lika kul också.
Nej nu har man bara gått för långt. Det är jag som förare som ställs till ansvar för vad som händer, då skall jag också ha sista ordet i manövreringen, och inte riskera att bilen avsätter mig och gör myteri.
Du kan vara helt lugn - du kommer absolut att ha sista ordet (även om du i praktiken inte kommer att hinna uttala det)! Finns ingen bilproducent - oavsett finansiell styrka - som klarar de amerikanska skadeståndsrättegångarna. Därför kommer de alltid att se till att du kan ändra händelseförloppet. Om du nu inte du råkar bo i ett "försöksland" där skadestånd är okänt.....
Re: Nya S-Klass, W222
Dom här säkerhetssystemen (som kommer vara standard i alla bilar vad det lider) kommer att rädda åtskilliga liv.
Re: Nya S-Klass, W222
Jag avvaktar nog till S-klassen är färdigutvecklad...
http://www.youtube.com/watch?v=CKqJccK_EkM&list=UUlj0L8WZrVydk5xKOscI6-A
http://www.youtube.com/watch?v=CKqJccK_EkM&list=UUlj0L8WZrVydk5xKOscI6-A
Re: Nya S-Klass, W222
JQ wrote:Dom här säkerhetssystemen (som kommer vara standard i alla bilar vad det lider) kommer att rädda åtskilliga liv.
Du har säkert rätt. Den ständigt ökande trafiken och människans begränsade simultankapacitet gör att olyckorna inte kan förhindras på annat sätt. Naturligtvis kommer vi att ha svårt att anpassa oss i övergången och mer än en kommer nog att bokstavligen "skita på sig" vid de första resorna............
Att det skulle minska körglädjen får vi säkert stå ut med! Nöjesfaktorn kan ju tillfredsställas på annat sätt.
Re: Nya S-Klass, W222
Göran W wrote:JQ wrote:Dom här säkerhetssystemen (som kommer vara standard i alla bilar vad det lider) kommer att rädda åtskilliga liv.
Du har säkert rätt. Den ständigt ökande trafiken och människans begränsade simultankapacitet gör att olyckorna inte kan förhindras på annat sätt. Naturligtvis kommer vi att ha svårt att anpassa oss i övergången och mer än en kommer nog att bokstavligen "skita på sig" vid de första resorna............
Att det skulle minska körglädjen får vi säkert stå ut med! Nöjesfaktorn kan ju tillfredsställas på annat sätt.
Då gäller det alltså att hålla hårt i den gamla 140:n och investera ytterligare några hundratusen i att hålla den i trim...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest