JQ wrote:TRUCKER wrote:Det blir värre, Systemen till bromsar reglerar auto-uträknat effekten utifrån faror som ex fotgängare vilket betyder att när föraren börjar bromsa så försvinner all som helst feedback/respons på bilen , pedalen känns inte som den brukar dvs utan inbromsningen sker helt progressivt vilket skulle ge mig kalla kårar med en bil som inte har kontinuitet i något så fundamentalt som pedaler,reglage och styrdon.
Å andra sidan kanske barnet som skulle blivit påkört eller personen som i skulle bli påkörd bakifrån (och lida av pisksnärtskadorna för resten av livet) ser det som mer possitivt att bilen bromsade av sig själv?
Du har redigerat den posten 4 ggr....Å andra sidan kanske det är en beväpnad rånare som vill ha en flyktbil (en schysst sådan) och springer ut i vägen för att blockera /hota /öppna eld mot föraren = då vill jag gärna kunna köra på dåren istället för att bli beskjuten med en bil som inte ens lyder de mest grundläggande kommandon man kan ge den = Gas, Broms. Det jag vill belysa är att det alltid finns situationer där varken det ena eller andra fungerar , inget system kan förutsäga eller bör låsa in föraren i ett begränsat manöverutrymme.
i slutändan vill iaf jag ha en bil där man har kontrollen. så min personliga ståndpunkt kvarstår även om man i
generella drag kan göra sannolikhetsberäkningar på vad systemen tjänar
kontra antal pisksnärtsskador , antalet kollisioner med fotgängare som kan undvikas eller om man bör studera situationerna där dessa fenomen uppstår med proaktiva åtgärder istället...
De som inte klarar av lugn körning i tätort borde ju inte ha en bil som gör jobbet utan istället åka färdtjänst är min mening...