Nya S-Klass, W222

S-klass generation 5, tillverkades mellan 2006-2013.
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby JQ » Tue 08 Oct, 2013 23:39

TRUCKER wrote:Det blir värre, Systemen till bromsar reglerar auto-uträknat effekten utifrån faror som ex fotgängare vilket betyder att när föraren börjar bromsa så försvinner all som helst feedback/respons på bilen , pedalen känns inte som den brukar dvs utan inbromsningen sker helt progressivt vilket skulle ge mig kalla kårar med en bil som inte har kontinuitet i något så fundamentalt som pedaler,reglage och styrdon.


Å andra sidan kanske barnet som skulle blivit påkört eller personen som i skulle bli påkörd bakifrån (och lida av pisksnärtskadorna för resten av livet) ser det som mer possitivt att bilen bromsade av sig själv?
Last edited by JQ on Tue 08 Oct, 2013 23:49, edited 4 times in total.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby JQ » Tue 08 Oct, 2013 23:43

Göran W wrote:Att det skulle minska körglädjen får vi säkert stå ut med! Nöjesfaktorn kan ju tillfredsställas på annat sätt.


Varför skulle det minska körglädjen? Jag ser i alla fall inget nöje i att frontalkrocka eller köra på en fotgängare.

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Göran W » Wed 09 Oct, 2013 03:16

JQ wrote:
Göran W wrote:Att det skulle minska körglädjen får vi säkert stå ut med! Nöjesfaktorn kan ju tillfredsställas på annat sätt.


Varför skulle det minska körglädjen? Jag ser i alla fall inget nöje i att frontalkrocka eller köra på en fotgängare.


Nej, men många anser att automatlåda, farthållare och servostyrning förtar "körglädjen"....... :shock: :lol: :lol:

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Nya S-Klass, W222

Postby stenen » Wed 09 Oct, 2013 23:21

Tittade på "Bygg din Mercedes", det är inte mycket som ingår som standard i en W222.
Mugghållare fram 900 kr.
Har inte sett en enda annan bil som vill ha extra betalt för mugghållare!
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Marie » Wed 09 Oct, 2013 23:32

stenen wrote:Tittade på "Bygg din Mercedes", det är inte mycket som ingår som standard i en W222.
Mugghållare fram 900 kr.
Har inte sett en enda annan bil som vill ha extra betalt för mugghållare!


Vad tusan skall man med mugghållare till?

Det är väl för sjutton en bil, inte en restaurangvagn? :mrgreen: :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Cpt Tuttle » Thu 10 Oct, 2013 18:33

Du där håller jag med dig, varför har den blivit en så helsikes viktig detalj som folk hakar upp sig så på?
Visst händer det att jag vill fika när jag är på långresor men då brukar jag föredra att stanna till på någon rastplats så jag får sträcka på benen och ta lite luft med... :lol:
Och hade jag haft en ny S-klasse hade jag nog inte haft den minsta lust att hålla på och slabba med kaffe i den. :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Nya S-Klass, W222

Postby vic viper » Thu 10 Oct, 2013 18:59

Finns ju en hel del annat än just kaffe man kan sätta i en mugghållare.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Nya S-Klass, W222

Postby stenen » Thu 10 Oct, 2013 23:00

Marie wrote:
stenen wrote:Tittade på "Bygg din Mercedes", det är inte mycket som ingår som standard i en W222.
Mugghållare fram 900 kr.
Har inte sett en enda annan bil som vill ha extra betalt för mugghållare!


Vad tusan skall man med mugghållare till?

Det är väl för sjutton en bil, inte en restaurangvagn? :mrgreen: :mrgreen:


Använder inte mugghållare ofta, men har man en öppnad cola-burk vill man inte vara utan den.
Stängda flaskor eller burkar har jag normalt i mittenarmstödet, där finns kyla :mrgreen: :mrgreen:
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Marie » Thu 10 Oct, 2013 23:33

stenen wrote:Använder inte mugghållare ofta, men har man en öppnad cola-burk vill man inte vara utan den.
Stängda flaskor eller burkar har jag normalt i mittenarmstödet, där finns kyla :mrgreen: :mrgreen:


Jag har alltid haft en stenhård regel.
Är ett dryckeskärl öppnat så får det inte komma in i bilen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby JQ » Fri 11 Oct, 2013 00:37

Körglädje (för mig) = avslappnat pysa omkring i lagom tempo (vilket i och för sig kan vara 150km/t eller mer på motorvägen i en schysst Merca) surplandes kaffe och lyssnandes på P1 med en snus under läppen.

Termosmugg med kaffe är livsviktigt på långresor för en koffeinslav som mig. Nästan lika viktigt som snus (fast bara nästan). Min förra bil hade ingen mugghållare, vilket reulterade i att jag fick full kopp kaffe över hela passagerarsätet (koppen stod på luckan till det utfälda handskfacket och jag tvärnitade). Jag vill ha mugghållare i min bil!

Fiat 500 (den "stora" familje-versionen) går föresten att beställa med inbyggd espressobryggare!
http://www.vibilagare.se/nyheter/fiat-5 ... ilen-38812

TRUCKER
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 126
Joined: Tue 29 Jul, 2008 17:11
Location: Vimmerby

Re: Nya S-Klass, W222

Postby TRUCKER » Wed 16 Oct, 2013 14:35

JQ wrote:
TRUCKER wrote:Det blir värre, Systemen till bromsar reglerar auto-uträknat effekten utifrån faror som ex fotgängare vilket betyder att när föraren börjar bromsa så försvinner all som helst feedback/respons på bilen , pedalen känns inte som den brukar dvs utan inbromsningen sker helt progressivt vilket skulle ge mig kalla kårar med en bil som inte har kontinuitet i något så fundamentalt som pedaler,reglage och styrdon.


Å andra sidan kanske barnet som skulle blivit påkört eller personen som i skulle bli påkörd bakifrån (och lida av pisksnärtskadorna för resten av livet) ser det som mer possitivt att bilen bromsade av sig själv?


Du har redigerat den posten 4 ggr....

Å andra sidan kanske det är en beväpnad rånare som vill ha en flyktbil (en schysst sådan) och springer ut i vägen för att blockera /hota /öppna eld mot föraren = då vill jag gärna kunna köra på dåren istället för att bli beskjuten med en bil som inte ens lyder de mest grundläggande kommandon man kan ge den = Gas, Broms. Det jag vill belysa är att det alltid finns situationer där varken det ena eller andra fungerar , inget system kan förutsäga eller bör låsa in föraren i ett begränsat manöverutrymme. i slutändan vill iaf jag ha en bil där man har kontrollen.

så min personliga ståndpunkt kvarstår även om man i generella drag kan göra sannolikhetsberäkningar på vad systemen tjänar kontra antal pisksnärtsskador , antalet kollisioner med fotgängare som kan undvikas eller om man bör studera situationerna där dessa fenomen uppstår med proaktiva åtgärder istället...

De som inte klarar av lugn körning i tätort borde ju inte ha en bil som gör jobbet utan istället åka färdtjänst är min mening...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Marie » Thu 17 Oct, 2013 02:16

TRUCKER wrote:Å andra sidan kanske det är en beväpnad rånare som vill ha en flyktbil (en schysst sådan) och springer ut i vägen för att blockera /hota /öppna eld mot föraren = då vill jag gärna kunna köra på dåren istället för att bli beskjuten med en bil som inte ens lyder de mest grundläggande kommandon man kan ge den = Gas, Broms. Det jag vill belysa är att det alltid finns situationer där varken det ena eller andra fungerar , inget system kan förutsäga eller bör låsa in föraren i ett begränsat manöverutrymme. i slutändan vill iaf jag ha en bil där man har kontrollen.

så min personliga ståndpunkt kvarstår även om man i generella drag kan göra sannolikhetsberäkningar på vad systemen tjänar kontra antal pisksnärtsskador , antalet kollisioner med fotgängare som kan undvikas eller om man bör studera situationerna där dessa fenomen uppstår med proaktiva åtgärder istället...

De som inte klarar av lugn körning i tätort borde ju inte ha en bil som gör jobbet utan istället åka färdtjänst är min mening...


Jag kan bara hålla med dig!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Nya S-Klass, W222

Postby vic viper » Thu 17 Oct, 2013 07:04

Blir alltid kontrovers när det kommer till nya moderna hjälpmedelssystem, men jag kan faktiskt inte förstå denna hostilitet, vill man absolut inte ha systemet så kan man antingen välja bort dem eller bilen ifråga.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Van der Verhart » Thu 17 Oct, 2013 17:07

...och dom hjälpsystem som är standardutrustning går i dom flesta fall att avaktivera själv med några knapptryckningar.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby JQ » Thu 17 Oct, 2013 23:41

TRUCKER wrote:Du har redigerat den posten 4 ggr....


Blir lätt så när man skriver på mobilen. Nästa gång man läser sitt inlägg ser man att det står en massa knas...

TRUCKER wrote:Å andra sidan kanske det är en beväpnad rånare som vill ha en flyktbil (en schysst sådan) och springer ut i vägen för att blockera /hota /öppna eld mot föraren = då vill jag gärna kunna köra på dåren istället för att bli beskjuten med en bil som inte ens lyder de mest grundläggande kommandon man kan ge den = Gas, Broms. Det jag vill belysa är att det alltid finns situationer där varken det ena eller andra fungerar , inget system kan förutsäga eller bör låsa in föraren i ett begränsat manöverutrymme. i slutändan vill iaf jag ha en bil där man har kontrollen.


Du har rätt! Hade inte alls tänkt på det där med risken att man måste köra på en rånare!

TRUCKER wrote:De som inte klarar av lugn körning i tätort borde ju inte ha en bil som gör jobbet utan istället åka färdtjänst är min mening...


Visst är det så! Och naturligtvis så hamnar en så skicklig förare som du aldrig i en situation där han inte klarar av att hinna bromsa eller väja för ett hinder som plötsligt dyker upp. Jag önskar att jag själv vore så skicklig som du!


Return to “W221”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests