Nya S-Klass, W222

S-klass generation 5, tillverkades mellan 2006-2013.
User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Nya S-Klass, W222

Postby stenen » Wed 19 Dec, 2012 22:38

S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Mike Bike » Thu 20 Dec, 2012 09:12

Ja du, känns mer och mer som man inte behövs vid ratten längre. Fast jag gillar detta känns det som jag skulle avstå från det om jag köpte en S-klass idag. Detta kommer säkert även ställa krav på vägarna mm, tänk om nåt händer och linjerna på vägen varit otillräckliga så olyckan inträffat. Vem är då ansvarig...

Kul filmer iaf, ger än mycket att tänka på!

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Nya S-Klass, W222

Postby 230E-85 » Thu 20 Dec, 2012 12:07

Det skulle inte förvåna mig om "ratten" är ett minne blott inom tio år. När du sätter dig i bilen får du bara tala om för datorn vart du ska och den talar om när du beräknas vara framme. En fördel är ju att du kan ta ett glas vin på festen och ända åka hem med bilen.
Det känns bra att strax gå ut till sin w123 utan mer avancerad elektronik än ett bränslepumprelä och passa på att njuta av att få köra själv, än så länge. :-)

Tack, för filmlänkarna. De ger mig något att fundera på.

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Nya S-Klass, W222

Postby jarlh » Thu 20 Dec, 2012 22:25

230E-85 wrote:Det skulle inte förvåna mig om "ratten" är ett minne blott inom tio år. När du sätter dig i bilen får du bara tala om för datorn vart du ska och den talar om när du beräknas vara framme. En fördel är ju att du kan ta ett glas vin på festen och ända åka hem med bilen.

Absolut, framtiden kommer innebära självkörande bilar. Först som lyx, senare obligatoriskt.

Praktiskt är min åsikt, men lite tråkigt också.

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Mike Bike » Fri 21 Dec, 2012 07:08

Det är ett galet gäng, ingengörerna på Mb. Önska jag kunde fråga dom hur det vill att det ska vara om 50 år. Det kanske finns en agenda de följer, nolltollerans för skador är ju en, men vi blir ju fetae och behöver röra mer på oss. varför inte göra det riktigt jobbigt att köra bil istället, åt minstone fysiskt. Vet inte hur det skulle se ut men det går säkert.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Nya S-Klass, W222

Postby jarlh » Fri 21 Dec, 2012 13:54

Mike Bike wrote:varför inte göra det riktigt jobbigt att köra bil istället, åt minstone fysiskt. Vet inte hur det skulle se ut men det går säkert.

Motionscykel med generator som laddar batterierna!

Fast hur ofta vill man komma fram genomsvettig?

TRUCKER
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 126
Joined: Tue 29 Jul, 2008 17:11
Location: Vimmerby

Re: Nya S-Klass, W222

Postby TRUCKER » Fri 04 Oct, 2013 17:24

Mina tankar om nya S-klassen W222


http://i41.tinypic.com/uc9c4.jpg

Teknik i kubik. gillas men det är inte så stor skillnad som generationsskiftet till föregångaren W221. den var väl i princip först i världen med nightvision" distronic plus ....
Skillnaden nu är också att alla system aktivt tar över föraren! Försöker jag korsa mittlinjen blir man varnad för att senare bli fysiskt hindrad då datorerna bromsar hårt på motsatt sida vilket får bilen att gira tillbaka,Jisses det kan ju finnas situationer om än långsökta där man måste korsa linjerna för att hamna mycket nära andra bilar i andra filen för att undvika något värre hinder (ex något ovanfrån som inte radarn ser som stirrar blint på vägen )

Det blir värre, Systemen till bromsar reglerar auto-uträknat effekten utifrån faror som ex fotgängare vilket betyder att när föraren börjar bromsa så försvinner all som helst feedback/respons på bilen , pedalen känns inte som den brukar dvs utan inbromsningen sker helt progressivt vilket skulle ge mig kalla kårar med en bil som inte har kontinuitet i något så fundamentalt som pedaler,reglage och styrdon. ( Nästan som sk taktila reglage som finns på bryggan i stora skepp, Manöverdon som när man gett full back plötsligt styrs tillbaka för att säga ajjabajja det går inte i den här situationen...)



Ful Exteriör: Måste tyvärr hålla med om klagosången angående bilens utseende. Den ser förjävlig ut rent sagt, som en alldeles för mjuk/blek C-klass 2012a men i förstorad version med en groteskt ful front, grill och utstickande bågande luftintag" som skriker typ Honda look. Tacka vet jag den betydligt mer feta W221an som man ser på kilometers avstånd med sitt stora flin, pondus och kurviga hjulhus.
Kollar man in taklinjen - Profil på nya S-klassen ser den ut precis som vilken Audi /BMW som helst där alla börjat göra identiska bilar i alldeles för grå ,trisst neutralitet.



Interiören: Inte mycket bättre , jag provsatt den nya S350 cdin och tyckte det mest kändes plårigt, billigt, bling-krom vilket är uppenbart bevis på att Mercedes nu riktar sig till den Kinesiska marknaden där som sagt ingen har minsta smak eller koll på nånting. Allt är bara lull-lull , Gismo och lattjoprylar. Den platta instrumentpanelen med runda mätare försöker vara typ Bentley/Engelskt vilket blir helt fel.... Om man då jämför från det betydligt mer svepande linjespelet som bilen försöker vara i övrigt. Tv-skärmarna i nackstöden ser....eftermonterade ut.


Jag kanske ändrar mig med tiden, men skulle alla dagar i veckan välja en S65 AMG eller 350 CDI "long" av den föregående karossen W221 för samma pengar med nöje!

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Nya S-Klass, W222

Postby stenen » Sun 06 Oct, 2013 23:51

TRUCKER wrote:Mina tankar om nya S-klassen W222


http://i41.tinypic.com/uc9c4.jpg

Teknik i kubik. gillas men det är inte så stor skillnad som generationsskiftet till föregångaren W221. den var väl i princip först i världen med nightvision" distronic plus ....
Skillnaden nu är också att alla system aktivt tar över föraren! Försöker jag korsa mittlinjen blir man varnad för att senare bli fysiskt hindrad då datorerna bromsar hårt på motsatt sida vilket får bilen att gira tillbaka,Jisses det kan ju finnas situationer om än långsökta där man måste korsa linjerna för att hamna mycket nära andra bilar i andra filen för att undvika något värre hinder (ex något ovanfrån som inte radarn ser som stirrar blint på vägen )

Det blir värre, Systemen till bromsar reglerar auto-uträknat effekten utifrån faror som ex fotgängare vilket betyder att när föraren börjar bromsa så försvinner all som helst feedback/respons på bilen , pedalen känns inte som den brukar dvs utan inbromsningen sker helt progressivt vilket skulle ge mig kalla kårar med en bil som inte har kontinuitet i något så fundamentalt som pedaler,reglage och styrdon. ( Nästan som sk taktila reglage som finns på bryggan i stora skepp, Manöverdon som när man gett full back plötsligt styrs tillbaka för att säga ajjabajja det går inte i den här situationen...)



Ful Exteriör: Måste tyvärr hålla med om klagosången angående bilens utseende. Den ser förjävlig ut rent sagt, som en alldeles för mjuk/blek C-klass 2012a men i förstorad version med en groteskt ful front, grill och utstickande bågande luftintag" som skriker typ Honda look. Tacka vet jag den betydligt mer feta W221an som man ser på kilometers avstånd med sitt stora flin, pondus och kurviga hjulhus.
Kollar man in taklinjen - Profil på nya S-klassen ser den ut precis som vilken Audi /BMW som helst där alla börjat göra identiska bilar i alldeles för grå ,trisst neutralitet.



Interiören: Inte mycket bättre , jag provsatt den nya S350 cdin och tyckte det mest kändes plårigt, billigt, bling-krom vilket är uppenbart bevis på att Mercedes nu riktar sig till den Kinesiska marknaden där som sagt ingen har minsta smak eller koll på nånting. Allt är bara lull-lull , Gismo och lattjoprylar. Den platta instrumentpanelen med runda mätare försöker vara typ Bentley/Engelskt vilket blir helt fel.... Om man då jämför från det betydligt mer svepande linjespelet som bilen försöker vara i övrigt. Tv-skärmarna i nackstöden ser....eftermonterade ut.


Jag kanske ändrar mig med tiden, men skulle alla dagar i veckan välja en S65 AMG eller 350 CDI "long" av den föregående karossen W221 för samma pengar med nöje!


Surt sa räven
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby JQ » Tue 08 Oct, 2013 00:04

Jag tycker den ser fin ut!
Även inredningen ser bra ut, i alla fall på bilderna jag sett.
Coolt med fjädring som läser av vägbanan!
När kommer förresten nya 9växlade lådan (verkar som att i alla fall första årsmodellen har gamla 7g)?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Marie » Tue 08 Oct, 2013 00:33

Jag tycker ju att de verkar ha omsatt det självspelande pianot i bilgestalt. Känns ungefär lika kul också.

Nej nu har man bara gått för långt. Det är jag som förare som ställs till ansvar för vad som händer, då skall jag också ha sista ordet i manövreringen, och inte riskera att bilen avsätter mig och gör myteri. :twisted:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Göran W » Tue 08 Oct, 2013 01:35

Marie wrote:Jag tycker ju att de verkar ha omsatt det självspelande pianot i bilgestalt. Känns ungefär lika kul också.

Nej nu har man bara gått för långt. Det är jag som förare som ställs till ansvar för vad som händer, då skall jag också ha sista ordet i manövreringen, och inte riskera att bilen avsätter mig och gör myteri. :twisted:


Du kan vara helt lugn - du kommer absolut att ha sista ordet (även om du i praktiken inte kommer att hinna uttala det)! Finns ingen bilproducent - oavsett finansiell styrka - som klarar de amerikanska skadeståndsrättegångarna. Därför kommer de alltid att se till att du kan ändra händelseförloppet. Om du nu inte du råkar bo i ett "försöksland" där skadestånd är okänt..... :lol:

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Nya S-Klass, W222

Postby JQ » Tue 08 Oct, 2013 15:30

Dom här säkerhetssystemen (som kommer vara standard i alla bilar vad det lider) kommer att rädda åtskilliga liv.

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Nya S-Klass, W222

Postby 230E-85 » Tue 08 Oct, 2013 15:59

Jag avvaktar nog till S-klassen är färdigutvecklad...
http://www.youtube.com/watch?v=CKqJccK_EkM&list=UUlj0L8WZrVydk5xKOscI6-A

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Göran W » Tue 08 Oct, 2013 19:51

JQ wrote:Dom här säkerhetssystemen (som kommer vara standard i alla bilar vad det lider) kommer att rädda åtskilliga liv.

Du har säkert rätt. Den ständigt ökande trafiken och människans begränsade simultankapacitet gör att olyckorna inte kan förhindras på annat sätt. Naturligtvis kommer vi att ha svårt att anpassa oss i övergången och mer än en kommer nog att bokstavligen "skita på sig" vid de första resorna............
Att det skulle minska körglädjen får vi säkert stå ut med! Nöjesfaktorn kan ju tillfredsställas på annat sätt.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nya S-Klass, W222

Postby Marie » Tue 08 Oct, 2013 23:21

Göran W wrote:
JQ wrote:Dom här säkerhetssystemen (som kommer vara standard i alla bilar vad det lider) kommer att rädda åtskilliga liv.

Du har säkert rätt. Den ständigt ökande trafiken och människans begränsade simultankapacitet gör att olyckorna inte kan förhindras på annat sätt. Naturligtvis kommer vi att ha svårt att anpassa oss i övergången och mer än en kommer nog att bokstavligen "skita på sig" vid de första resorna............
Att det skulle minska körglädjen får vi säkert stå ut med! Nöjesfaktorn kan ju tillfredsställas på annat sätt.


Då gäller det alltså att hålla hårt i den gamla 140:n och investera ytterligare några hundratusen i att hålla den i trim...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W221”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests