Törs man göra en motortvätt på 600an??
Motorn ser inte så ren ut längre.
En del säger att man ej ska tvätta motorn.
Hur har ni gjort som har 600or???
motortvätt
Re: motortvätt
Med tanke på de kabelproblem som W/C140 har äldre än 1997 så skulle jag inte göra det.
Jag kommer inte ihåg vilken årsmodell du har.
Så här gjorde jag:
Lossa alla plastkåpor som täcker allt under huven. Tvätta av dem på lämpligt sätt utanför bilen.
Rengör i motorutrymmet där plastkåporna suttit med en fuktig trasa och en sprayflaska med rengöringsmedel typ Ajax eller liknande.
När du är nöjd sätter du tillbaka de torra kåporna och avslutar med en svamp vinylglans för instrumentpaneler. Behandla allt med du kommer åt med den. Slangar, tändkablar, kåpor, plåtytor, galler, insugsrören och gummilister. OBS! Inte insuget till luftfiltren. Vissa menar att silicont i vinylglansen kan förstöra luftmassemätarna. Vem vet?
Jag kommer inte ihåg vilken årsmodell du har.
Så här gjorde jag:
Lossa alla plastkåpor som täcker allt under huven. Tvätta av dem på lämpligt sätt utanför bilen.
Rengör i motorutrymmet där plastkåporna suttit med en fuktig trasa och en sprayflaska med rengöringsmedel typ Ajax eller liknande.
När du är nöjd sätter du tillbaka de torra kåporna och avslutar med en svamp vinylglans för instrumentpaneler. Behandla allt med du kommer åt med den. Slangar, tändkablar, kåpor, plåtytor, galler, insugsrören och gummilister. OBS! Inte insuget till luftfiltren. Vissa menar att silicont i vinylglansen kan förstöra luftmassemätarna. Vem vet?
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: motortvätt
Jag skulle inte spruta vatten under huven på en sån.
Torka med trasa det du kommer åt.
Torka med trasa det du kommer åt.
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
Re: motortvätt
Mycket ren och fin motor du harPärlan wrote:Med tanke på de kabelproblem som W/C140 har äldre än 1997 så skulle jag inte göra det.
Jag kommer inte ihåg vilken årsmodell du har.
Så här gjorde jag:
Lossa alla plastkåpor som täcker allt under huven. Tvätta av dem på lämpligt sätt utanför bilen.
Rengör i motorutrymmet där plastkåporna suttit med en fuktig trasa och en sprayflaska med rengöringsmedel typ Ajax eller liknande.
När du är nöjd sätter du tillbaka de torra kåporna och avslutar med en svamp vinylglans för instrumentpaneler. Behandla allt med du kommer åt med den. Slangar, tändkablar, kåpor, plåtytor, galler, insugsrören och gummilister. OBS! Inte insuget till luftfiltren. Vissa menar att silicont i vinylglansen kan förstöra luftmassemätarna. Vem vet?
Min är en 97a.
Får nog göra som du gjorde.
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: motortvätt
Om den inte tål vatten så är det ju en riktig skitbil.
Och med vatten menar jag inte att man ska spola med högtryck utan en vanlig trädgårdsslang.
Och med vatten menar jag inte att man ska spola med högtryck utan en vanlig trädgårdsslang.
Re: motortvätt
Dieselpower wrote:Om den inte tål vatten så är det ju en riktig skitbil.
Och med vatten menar jag inte att man ska spola med högtryck utan en vanlig trädgårdsslang.
Nog tål den vatten alltid men insatsen blir ju högre på en V12:a än på en lite 4:a om du förstår vad jag menar.
Jag skulle inte chansa.
Tror också man får den renar med trasa och vinylglans. Finns ju oftast ingen olja eller annan "skit" som kräver högtryck och avfettning utan här är det mer frågan om damm.
Iaf. upptill av det man ser när man öppnar huven.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Re: motortvätt
Skulle heller inte spola med vatten under motorhuven torka rent men vanligt rengöringsmedel e helt rätt, för mycket el och elektronik där som ärjar och tar skada av fukten, bättre e att plocka isär och göra rent och därefter använda fuktutdrivande smörjmedel på kontakter och dylikt, just i det här fallet med elektronik e det inte värt att använda vatten där
Re: motortvätt
Använd gärna en pensel med långt skaft så kommer du åt även
där det är lite trångt..
där det är lite trångt..
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: motortvätt
Dieselpower wrote:Om den inte tål vatten så är det ju en riktig skitbil.
Och med vatten menar jag inte att man ska spola med högtryck utan en vanlig trädgårdsslang.
Enligt mercedes sverige tål den inte vatten
garantin utgår om du tvättat motorn
när tändspolarna pajade på 600 f 00 å upp
hävdade mercedes att DU motortvättat
och garantin upphörde
fast än du alldrig har tvättat motorn
pajade tändspolarna ( konstigt )
ett tag var tändspolarna slut i hela europa till 600an
men det var inte matrial fel på spolarna enligt mercedes
det var bil ägaren som förstört dom
om du har garanti kvar tvätta INTE motorn
kjell
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Mon 08 Sep, 2008 13:43
- Location: Katrineholm
Re: motortvätt
Pratade med service teknikern som pular med min bil ibland ang detta, man ville ju veta varför rent tekniskt. Visade sig att "tändboxarna" som sitter på vardera cylinder rad på V12:an "kan" ta in fukt om man blaskar på med vatten... kostar 18000kr per rad att byta exkl jobb. Jag skulle inte våga tvätta med vatten efter den ypplysningen...
Re: motortvätt
JThrawn2000 wrote:Pratade med service teknikern som pular med min bil ibland ang detta, man ville ju veta varför rent tekniskt. Visade sig att "tändboxarna" som sitter på vardera cylinder rad på V12:an "kan" ta in fukt om man blaskar på med vatten... kostar 18000kr per rad att byta exkl jobb. Jag skulle inte våga tvätta med vatten efter den ypplysningen...
Helt enig at coil-on-plug sitter mere utsatt til på M120, kontra M104 og M119, som har deksler som beskyttelse,
men et at koster 18000,- pr. rad, er nok en overdrivelse. Coilene kan kjøpes for <1000,- pr stk.
http://www.autohausaz.com/search/produc ... ion%20Coil
mvh,
syljua
C140 CL500 1998
W123 230E 1984
W123 230E 1984
Re: motortvätt
Ofta överdrivs reservdelspriser till dessa bilar.
Någon menade att luftmassemätaren kostade 90000:-/st till 600:an.
Behöver jag nämna att han fördriver tid på Autopower.
Någon menade att luftmassemätaren kostade 90000:-/st till 600:an.
Behöver jag nämna att han fördriver tid på Autopower.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: motortvätt
Pärlan wrote:Ofta överdrivs reservdelspriser till dessa bilar.
Någon menade att luftmassemätaren kostade 90000:-/st till 600:an.
Behöver jag nämna att han fördriver tid på Autopower.
Jag har svårt att tänka mig det då den kostar $200 till 500an.
Men 9000:-/st på Mercedes skulle inte förvåna mig.
Re: motortvätt
Starscream wrote:Pärlan wrote:Ofta överdrivs reservdelspriser till dessa bilar.
Någon menade att luftmassemätaren kostade 90000:-/st till 600:an.
Behöver jag nämna att han fördriver tid på Autopower.
Jag har svårt att tänka mig det då den kostar $200 till 500an.
Men 9000:-/st på Mercedes skulle inte förvåna mig.
Jo men 90 000:- menade han!
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Re: motortvätt
jodå..... det går utan problem .
Men då får du lämna den till nån proffs som jobbar inom bilvård .
Jag jobbar inom bilvård och det har jag gjort dem sista 20 åren.
Bor du i malmö så kan jag hjälpa dig.
Det är motorutrymmet som ska tvättas och inte motorn , och där kan det finnas massor med kablar/givare det gäller att vara, snabb,smart,försiktigt. :)
Men då får du lämna den till nån proffs som jobbar inom bilvård .
Jag jobbar inom bilvård och det har jag gjort dem sista 20 åren.
Bor du i malmö så kan jag hjälpa dig.
Det är motorutrymmet som ska tvättas och inte motorn , och där kan det finnas massor med kablar/givare det gäller att vara, snabb,smart,försiktigt. :)
MVH fami
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests