vanligaste felen på mercedes cl 500
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
fixat,,,,,,,tryckventil höger fram 7200kr,,,,,,,nice
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Oj..Delnummer? Kunde inte jag fixa det billigare?
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
I början bytte MB tryckventiler så fort man fick problem med ABC-systemet (utom pumpras). Men efter att ha infört "Rodeo-testet" för att tvångsstyra/rengöra ventilerna samt börjat byta hydraul-olja + filter försvann nästan samtliga problem.
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Chris Mbsca wrote:Oj..Delnummer? Kunde inte jag fixa det billigare?
hitta en på bildelsbasen 3000 papp,,,,,på marcussons bildem i båstad,,,,men tack ändå
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Uky wrote:I början bytte MB tryckventiler så fort man fick problem med ABC-systemet (utom pumpras). Men efter att ha infört "Rodeo-testet" för att tvångsstyra/rengöra ventilerna samt börjat byta hydraul-olja + filter försvann nästan samtliga problem.
får byta olja o be polarn köra en rodetest oxå,,,,men han blev snabbare i dämparen höger fram med ventilbytet,,,,,men ska köra en rodeo me ,,,,,,
tack grabbar
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Hej UKY
Skall Du åka ner och handla CL, så förutom alla vanliga provkörningsknep, lyssna noga när Du varvar 1400 - 1800 RPM med vx i friläge. (Ljudet försvinner vid >2000 RPM) Hör man i det intervallet ett morrande ljud inne i kupén är ABC-systemets pulsationsdämpare utsliten och måste bytas. Det är inte dyrt, men man måste ha en lift för att byta. Enligt MB's servicemeddelande är detta inte ovanligt för bilar som rullat 10,000 mil eller mer.
Hej har en fråga uky, va ock körde rodeo test igår o inga felkoder, har bytt ventil v-fra som läckte olja. då undrar jag pulstionsdämparen om den är paj ger den en felkod då, min bil har ju gått 15000 mil ,sitter det en sådan dämpare fram o en bak o ser ut som en rund klocka med en anslutning, orginal artnr 2203270115. för igårkväll när jag körde en runda tänkes ABC igen i displayen tänke om pulsdämpaen va slut fram.
mvh walle
Skall Du åka ner och handla CL, så förutom alla vanliga provkörningsknep, lyssna noga när Du varvar 1400 - 1800 RPM med vx i friläge. (Ljudet försvinner vid >2000 RPM) Hör man i det intervallet ett morrande ljud inne i kupén är ABC-systemets pulsationsdämpare utsliten och måste bytas. Det är inte dyrt, men man måste ha en lift för att byta. Enligt MB's servicemeddelande är detta inte ovanligt för bilar som rullat 10,000 mil eller mer.
Hej har en fråga uky, va ock körde rodeo test igår o inga felkoder, har bytt ventil v-fra som läckte olja. då undrar jag pulstionsdämparen om den är paj ger den en felkod då, min bil har ju gått 15000 mil ,sitter det en sådan dämpare fram o en bak o ser ut som en rund klocka med en anslutning, orginal artnr 2203270115. för igårkväll när jag körde en runda tänkes ABC igen i displayen tänke om pulsdämpaen va slut fram.
mvh walle
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Du har PM.
Och: Det sitter bara en pulsationsdämpare i bilen. Den sitter strax bakom och under motorn.
Och: Det sitter bara en pulsationsdämpare i bilen. Den sitter strax bakom och under motorn.
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
http://www.youtube.com/watch?v=n0O2nAcxPFw
walle åker rodeo haha
walle åker rodeo haha
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Pulsationsdämparen ger ingen felkod om den är sliten. Det märks genom att det morrar ordentligt inne i bilen mellan 1200-1800 RPM.
Jag kan tänka mig att en utsliten p-dämpare utsätter ett ABC-system (slangar, kopplingar, ventiler, pump) för ökat slitage/risk för brott genom att systemet utsätts för kraftiga tryckpulser.
Har man problem med att stötdämpare fastnar eller har sporadiska fel torde en eller flera omgångar rodeo vara en bra kur tillsammans med olje/filterbyte.
Man passar på att nolla felkoder innan testen, kör en rodeo och läser ut felkoder. Jag vill minnas att jag fick en felkod på "lågt tryck", men den var helt klart ignorerbar.
Har även läst servicemeddelanden gällande att någon sensor (läge/accelleration) larmat, vilket har berott på dåliga lödningar.
Jag kan tänka mig att en utsliten p-dämpare utsätter ett ABC-system (slangar, kopplingar, ventiler, pump) för ökat slitage/risk för brott genom att systemet utsätts för kraftiga tryckpulser.
Har man problem med att stötdämpare fastnar eller har sporadiska fel torde en eller flera omgångar rodeo vara en bra kur tillsammans med olje/filterbyte.
Man passar på att nolla felkoder innan testen, kör en rodeo och läser ut felkoder. Jag vill minnas att jag fick en felkod på "lågt tryck", men den var helt klart ignorerbar.
Har även läst servicemeddelanden gällande att någon sensor (läge/accelleration) larmat, vilket har berott på dåliga lödningar.
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Uky wrote:Pulsationsdämparen ger ingen felkod om den är sliten. Det märks genom att det morrar ordentligt inne i bilen mellan 1200-1800 RPM.
Jag kan tänka mig att en utsliten p-dämpare utsätter ett ABC-system (slangar, kopplingar, ventiler, pump) för ökat slitage/risk för brott genom att systemet utsätts för kraftiga tryckpulser.
Har man problem med att stötdämpare fastnar eller har sporadiska fel torde en eller flera omgångar rodeo vara en bra kur tillsammans med olje/filterbyte.
Man passar på att nolla felkoder innan testen, kör en rodeo och läser ut felkoder. Jag vill minnas att jag fick en felkod på "lågt tryck", men den var helt klart ignorerbar.
Har även läst servicemeddelanden gällande att någon sensor (läge/accelleration) larmat, vilket har berott på dåliga lödningar.
det va pulsations dämparen o oljebyte som gällde +luftmassemätare så nu går den kanon igen,
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Fantastiskt mycket nyttig information här!
Tackar för det!
Jag är själv spekulant på en CL 500 2001 som gått 12.500 mil. Fullutrustad (inkl. extra läder).
Jag ska låta en fd. kollega på Motormännen göra M-test på bilen, förhoppningsvis nu på måndag.
Om det inte är några större fel som kommer jag nog slå till (eller iaf förhandla om priset).
Tror att jag ska vara med under M-testet, och då ska jag definitivt lyssna efter missljudet.
Återkommer med resultat.
Tackar för det!
Jag är själv spekulant på en CL 500 2001 som gått 12.500 mil. Fullutrustad (inkl. extra läder).
Jag ska låta en fd. kollega på Motormännen göra M-test på bilen, förhoppningsvis nu på måndag.
Om det inte är några större fel som kommer jag nog slå till (eller iaf förhandla om priset).
Tror att jag ska vara med under M-testet, och då ska jag definitivt lyssna efter missljudet.
Återkommer med resultat.
/Nicho - VD för Apartment HS AB , http://www.apartment.se
Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
va ett tag sen nån skrev här
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Var o kikade på en C215 idag, nämligen denna... http://www.blocket.se/vasterbotten/Merc ... m?ca=2&w=1
Intryck. Ptjaaa Trevlig pulka, stor o bekväm. MEN... Det var lite obetänkligheter med den. Växelspaken var kinkig, man fick sitta o lirka lite fram och tillbaka för att få i lägena. Den hade en engine start/stop knapp, fungerade inte. Rutorna gick upp och ner som dom skulle. Ska det vara softclose på dörrarna? Fungerade inte isåf. Men däremot på bakluckan. Döda ränder i klimatorpanelen.
Motorn gick tyst o fint, tänkte aldrig på om det fanns resonansljud runt 1200-1800 rpm. Under provkörning tändes ESP-varning (kan det ha samband med ståsula på däcken?) Åsså hade dom inte s-bok till den...
Och... I VV:s utdrag står det "Kopplingsanordning: Kula" Men inte såg jag röken av någon sån inte...
Övriga skönhetsfel... 2 rätt irriterande repor/bynglor framför takluckan c:a 1 cm vardera i längd. Mittkonsolen bak var sönderriven av något oidentifierbart.
13 ägare/10 år... eeeeeh... come on!!!
Tror jag säger "pass" här faktiskt...
VIN number WDB2153751A031682
Region Germany
Factory / Manufacturer Sindelfingen
Mark Mercedes-benz
Model Cl500
Version R215
Body coupe
Engine 4966 cm3
Gearbox Automatic
Wheel Drive rear-wheel drive
Serial Number 031682
Additional information
Name Description
Model 215.375 cl 500
Release date 11/09/2002
Engine 113.960 30 433045
Transmission 722.633 03 959830
The color code 744u - silver diamond - metallic
Trim code 278a - skin alpaca gray (alpacagrau)
Engine desc M 113 e50; gasoline engine
Transmission desc W 5 a 580; automatic five-speed transmission with converter
Vehicle equipment options
Name Description
210B Bedienungsanleitung u.wartungsheft-schwedisch
220B Hinweisschild kuehlwasser - deutsch
230B Kundendienst - station europa
236 Special light wiring, daylight
270A Leder
278A Leather grey
284 Wood gearshift
289 Steering wheel and gearshift lever in leather/wooden trim
354 Antenna on roof for d-network telephone
404 Multiple contour backrest left
435 Automatic safety belts in the rear, mechanical safety belt in centre
524 Paintcoat preservation
527 Reims adapter and paint kit
540 Roller blind, electric, for rear window
550 Trailer coupling <----Men var har dragkroken gått och gömt sig?
551 Anti-theft warning system
569L Sweden
5XXL Europe
668 Packing for transport
733 Holzausfuehrung kastanie
744U Brillantsilber - metallic
803 Change of model year, the last figure shows the new model year
819 Cd changer - in trunk
854 Telefon "handy", nokia 6210/6310i
875 Windshield washer heated
882 Passenger compartment protection / towing-off protection
889 Keyless go<----Och denna var ur funktion eller är det en inställning man kan göra i commanden/instrumentklustret?
983 Coc-papier eu4 technik und wegfall kfz-brief
M113 V8-ottomotor m113
M50 H.d. radiator
N25 Steuercode werk sindelfingen
N29 Nebenantrieb vorgelegewelle zf, 2b, m-drehzahl
Intryck. Ptjaaa Trevlig pulka, stor o bekväm. MEN... Det var lite obetänkligheter med den. Växelspaken var kinkig, man fick sitta o lirka lite fram och tillbaka för att få i lägena. Den hade en engine start/stop knapp, fungerade inte. Rutorna gick upp och ner som dom skulle. Ska det vara softclose på dörrarna? Fungerade inte isåf. Men däremot på bakluckan. Döda ränder i klimatorpanelen.
Motorn gick tyst o fint, tänkte aldrig på om det fanns resonansljud runt 1200-1800 rpm. Under provkörning tändes ESP-varning (kan det ha samband med ståsula på däcken?) Åsså hade dom inte s-bok till den...
Och... I VV:s utdrag står det "Kopplingsanordning: Kula" Men inte såg jag röken av någon sån inte...
Övriga skönhetsfel... 2 rätt irriterande repor/bynglor framför takluckan c:a 1 cm vardera i längd. Mittkonsolen bak var sönderriven av något oidentifierbart.
13 ägare/10 år... eeeeeh... come on!!!
Tror jag säger "pass" här faktiskt...
VIN number WDB2153751A031682
Region Germany
Factory / Manufacturer Sindelfingen
Mark Mercedes-benz
Model Cl500
Version R215
Body coupe
Engine 4966 cm3
Gearbox Automatic
Wheel Drive rear-wheel drive
Serial Number 031682
Additional information
Name Description
Model 215.375 cl 500
Release date 11/09/2002
Engine 113.960 30 433045
Transmission 722.633 03 959830
The color code 744u - silver diamond - metallic
Trim code 278a - skin alpaca gray (alpacagrau)
Engine desc M 113 e50; gasoline engine
Transmission desc W 5 a 580; automatic five-speed transmission with converter
Vehicle equipment options
Name Description
210B Bedienungsanleitung u.wartungsheft-schwedisch
220B Hinweisschild kuehlwasser - deutsch
230B Kundendienst - station europa
236 Special light wiring, daylight
270A Leder
278A Leather grey
284 Wood gearshift
289 Steering wheel and gearshift lever in leather/wooden trim
354 Antenna on roof for d-network telephone
404 Multiple contour backrest left
435 Automatic safety belts in the rear, mechanical safety belt in centre
524 Paintcoat preservation
527 Reims adapter and paint kit
540 Roller blind, electric, for rear window
550 Trailer coupling <----Men var har dragkroken gått och gömt sig?
551 Anti-theft warning system
569L Sweden
5XXL Europe
668 Packing for transport
733 Holzausfuehrung kastanie
744U Brillantsilber - metallic
803 Change of model year, the last figure shows the new model year
819 Cd changer - in trunk
854 Telefon "handy", nokia 6210/6310i
875 Windshield washer heated
882 Passenger compartment protection / towing-off protection
889 Keyless go<----Och denna var ur funktion eller är det en inställning man kan göra i commanden/instrumentklustret?
983 Coc-papier eu4 technik und wegfall kfz-brief
M113 V8-ottomotor m113
M50 H.d. radiator
N25 Steuercode werk sindelfingen
N29 Nebenantrieb vorgelegewelle zf, 2b, m-drehzahl
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Det är *inte* bra om vxspaken kinkar. Man kan behöva riva ut hela växelmekanismen för att fixa detta.
Start/Stopp knappen fungerar endast i P-läget och om Du har nyckelkort/eller nyckel i närheten.
I tidiga generationer fanns det separat nyckel och nyckelkort (keyless entry/Start)
Senare har man integrerat funktionen i en och samma nyckel.
Provas genom att bilen är låst och man drar i dörrhandtaget/alternativt sätter sig
i bilen, trampar på bromsen och trycker på startknappen.
Hittar bilen ingen nyckel står det "Key Not Found" i displayen. Annars saknas funktion.
Dörrarna skall ha softclose.
BAS/ESP kommer troligtvis från att bilen har varit utan batterispänning. Kalibreras
genom att man stillastående vrider ratten max moturs, sedan max medurs. Så får
ESP rattvinkelen kalibrerad.
Kopplingsanordningen är en nersvängbar mekanism. Du lär få kika
under bilen för att se om det finns någon.
Dom här bilarna är tyvärr inte sällan vandringspokaler, och ofta när dom
når rock-bottom-priser har dom misskötts av någon/några tidigare ägare.
Förmodligen finns det även nycklar på drift. Att låta en ÅF gå igenom
centralmodulen och blockera oanvändna/borttappade nycklar är ett absolut
måste och IMO skall det ingå i köpet utan tjafs.
M113 är "den bra" motorn. Har den fått sina servicar är den skottsäker!
169 papp kanske inte är oävet för bilen, men då skall allt fungera.
En del bilhandlare har den principen att man låter småskavanker finnas på
objekten. När kunden anmärker blir svaret "Jamen det fixar vi självklart innan leverans"
Med tanke på att det sannerligen är köparens marknad kan Du nog hitta andra
215 som levereras fullt OK, alternativt göra en hejdlös prutning.
Start/Stopp knappen fungerar endast i P-läget och om Du har nyckelkort/eller nyckel i närheten.
I tidiga generationer fanns det separat nyckel och nyckelkort (keyless entry/Start)
Senare har man integrerat funktionen i en och samma nyckel.
Provas genom att bilen är låst och man drar i dörrhandtaget/alternativt sätter sig
i bilen, trampar på bromsen och trycker på startknappen.
Hittar bilen ingen nyckel står det "Key Not Found" i displayen. Annars saknas funktion.
Dörrarna skall ha softclose.
BAS/ESP kommer troligtvis från att bilen har varit utan batterispänning. Kalibreras
genom att man stillastående vrider ratten max moturs, sedan max medurs. Så får
ESP rattvinkelen kalibrerad.
Kopplingsanordningen är en nersvängbar mekanism. Du lär få kika
under bilen för att se om det finns någon.
Dom här bilarna är tyvärr inte sällan vandringspokaler, och ofta när dom
når rock-bottom-priser har dom misskötts av någon/några tidigare ägare.
Förmodligen finns det även nycklar på drift. Att låta en ÅF gå igenom
centralmodulen och blockera oanvändna/borttappade nycklar är ett absolut
måste och IMO skall det ingå i köpet utan tjafs.
M113 är "den bra" motorn. Har den fått sina servicar är den skottsäker!
169 papp kanske inte är oävet för bilen, men då skall allt fungera.
En del bilhandlare har den principen att man låter småskavanker finnas på
objekten. När kunden anmärker blir svaret "Jamen det fixar vi självklart innan leverans"
Med tanke på att det sannerligen är köparens marknad kan Du nog hitta andra
215 som levereras fullt OK, alternativt göra en hejdlös prutning.
Re: vanligaste felen på mercedes cl 500
Det mest positiva som kan sägas om den bilen är väl att det verkar som att den nylevererades i Sverige...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests