Chris Mbsca wrote:Ska jag ha en CL igen så vill jag nog ha en 2003 å uppåt med faceliften. Då har dom nog fått till det mesta problemen på dem.
Jo det stämmer nog om man ändå vill ha en ska man nog satsa på det
Chris Mbsca wrote:Ska jag ha en CL igen så vill jag nog ha en 2003 å uppåt med faceliften. Då har dom nog fått till det mesta problemen på dem.
Uky wrote:Dörrkablage
==========
"Snabeln" till dörren är en riktigt usel konstruktion av Benz. Det värsta är att man inte använt något kontaktdon som i de flesta andra moderna bilar utan kablaget går från chassiets innandöme rätt ut till dörrens olika moduler
Det är någon av de grövre kablarna som brukar gå av.
För den late och rike finns kablage som reservdel. Den fattige/händige fixar dock detta enkelt själv med hjälp av lämpligt förlängningsvirke (rekommederar 2-3 kvadrats högtalarkabel pga fintrådighet/mjukhet)
Notera att det finns en AirBag i dörren så det rekommenderas VARMT att se till att batteriet är frånkopplat och att man väntar en ~30 minuter innan ingrepp göres.
Råkar man bryta upp en SRS-anslutning med tändningen i läge 2 får man omedelbart en felindikering i instrumentklustret. Den måste nollas mha StarDiagnos.
ABC
===
Är inga större problem med. Den dyraste komponenten är själva pumpen som innan valutaraset kostade 15.000 kronor + verkstadskostnad (och den sitter j-gt dumt till). Pumpras är inte så vanliga. Vanligaste felet är rörbrott pga rost och Benz kör en kampanj på ett av dom känsliga rören (gratis byte). har en 215 rullat 10.000 mil eller däröver är det däremot ganska vanligt att en tryckutjämningsbehållare lägger av. När det sker (gradvis) börjar man få ett morrande ljud inne i bilen mellan 1200-1800 RPM. Bytet är relativt billigt. Några lusentappar och detaljen sitter bra till (lyft krävs) varför man nog kan göra jobbet själv.
Det händer att någon ventil i någon av stötdämparna fastnar. Bilen blir helt stum. Benz har en stresstest "Rodeo" som man kan köra för att utsätta systemet för maximal påfrestning.
Benz påstår att oljan aldrig behöver bytas vilket är nonsens. Den härsknar som alla oljor och går från klargrön till grådask och börjar lukta skunk. Således bör den bytas på en bil som är några år.
Remspännare/rullar (AC/Generator/ABC)
==============================
Är slitdetaljer som kan behöva bytas om man börjar höra lagerljud. På en 500 byter man själv på en halvtimme. 600 har en större motor och där är det bökigt.
Rost
===
Underredet är skyddat med armerade plastpaneler utom vid garagedomkraftskuddarna. Har stenskottsprutet skapat rost där måste man ta ner trösklarna och ge bilen en ordentlig omgång. Det finns även en "ficka" precis bakom bottensektionen där själva plastsjoken tar slut där bilens botten övergår i bakvagn. DÄR! bildas turbulenta virvlar som drar upp skit och både ABC-hydraulikens rör samt bränsleledningarna är delvis blottade, delvis skymda. Dom är av rostande stål. VIKTIGT att inspektera detta område.
Det kan vara en god idé att ta ner samtliga plastsjok då vägdamm/sand samlas i högar där de kan ligga och "gotta till sig" tillsammans med vintervägsaltet. En källa där rost börjar är annars alla "grantoppar" som används för plastmuttrarna för att hålla fast panelerna. Dessa vibrerar och då Benz har rostskydd = noll gnager rörelsen snabbt ner lacken. Bitumenbaserad rostskyddsspray + tunna hemmagjorda brickor av bitumenmatta ser till att angreppen slutar.
Hjulhusen är lätta att plocka ner då de är av relativt mjuk plast. Fram finns inga problem då skärmarna även de är av plast. Bak bör man kolla noggrannare då avgasrörens värme skapar sprickbildning i lacken vid de främre hjulhuskanterna under plastinnerskärmarna. Det är inte fråga om nötande från stenskott men temperaturväxlingarna får till slut lacken att släppa.
Instrumentklustret
==============
Får sitt ljus från ett lysrör (!) som matas av ett switchaggregat. När det lägger av blir det svart. Vissa modellår kan få ett nytt på GW-garanti. Nypriset var 10.000 innan valutaraset. (Kan nämna att ett kluster till en Volvo S80 kostar lika mycket...)
Comand
======
Är inte standard (!) Det finns snikutrustade bilar som endast har en vanlig bilradio. Skall man leta CL gör man nog klokt i att inte avstå från Comanden. Även om det endast är köpläge på en CL gör nog avsaknaden av denna utrustningsdetalj bilen än mer osäljbar den dag man måste...
Tidiga bilar har en modell "2.5" som är CD-baserad. Tidiga versioner har en något sämre navigatormjukvara. Ganska snabbt uppgraderade Benz till "DX". NaviCD-Priset är rena rånet. Skall man köpa en uppsättning för en europaresa kostar de lika mycket som bensinen. Den som funderar på en sugproppnavi bör betänka att rutorna är metallerade (Lyx: IR-skydd) och vissa sugproppsnavi fungerar INTE innanför en sådan ruta.
Bilar från 2003 och framåt har en betydligt modernare DVD-baserad Comand. Det är en sådan man vill ha.
Uky wrote:Jag kollade med en bekant som är chefsmekaniker på en av de större svenska ÅF's anläggningar. Han hade bytt EN pump på alla de år som Benz sålt bilar med ABC-system. Den bilen var en SL500 som endast rullat några hundra mil och där arbetet var ett garantijobb. Däremot var det vanligare med stötdämparproblem och att dom fastnar.
Det finns en world-wide recall på CL gällande ett av rören i ABC-systemet som tydligen antingen vibrerar eller rostar sönder och därför byts mot ett med annan geometri.
Chris Mbsca wrote:Bätre å ta frågorna här så alla kan lära sig nått..
Uky wrote:Jag kollade med en bekant som är chefsmekaniker på en av de större svenska ÅF's anläggningar. Han hade bytt EN pump på alla de år som Benz sålt bilar med ABC-system. Den bilen var en SL500 som endast rullat några hundra mil och där arbetet var ett garantijobb. Däremot var det vanligare med stötdämparproblem och att dom fastnar.
Det finns en world-wide recall på CL gällande ett av rören i ABC-systemet som tydligen antingen vibrerar eller rostar sönder och därför byts mot ett med annan geometri.
Uky wrote:Tryckutjämnaren kan indikera vadå?
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests