vanligaste felen på mercedes cl 500

CL, hette tidigare S-klass coupé (C140) men fick en helt egen klass när denna modell introducerades år 2000. Slutade tillverkas år 2006.
User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby walle » Wed 25 Mar, 2009 12:02

Chris Mbsca wrote:Ska jag ha en CL igen så vill jag nog ha en 2003 å uppåt med faceliften. Då har dom nog fått till det mesta problemen på dem.

Jo det stämmer nog om man ändå vill ha en ska man nog satsa på det
Image

Göran Berg
Proffs
Proffs
Posts: 285
Joined: Wed 02 Jul, 2003 16:59
Location: Lund

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Göran Berg » Thu 26 Mar, 2009 09:58

Stämmer säkert. MB rättade forhoppningsvis till en del felaktigheter allt eftersom man fick feed-back från sina verkstäder kring allt strul...

Kan tänka mig att kliva in i en C215 igen ....men som ni säger, i en av de senare modellerna.
just nu: SL500 & GLK320 CDI
Tidigare MB:
E55 AMG (S211)
E320T CDI (211)
C32T (203)
CL600 (215)
C43T (202)
C36 (202)

Pelle08
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 11 Oct, 2008 17:12

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Pelle08 » Fri 27 Mar, 2009 15:51

Jag har hittade en 2003 cl 55 vad tycker ni om den.Tror ni att fel är fixade på den årsmodellen.

Göran Berg
Proffs
Proffs
Posts: 285
Joined: Wed 02 Jul, 2003 16:59
Location: Lund

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Göran Berg » Fri 27 Mar, 2009 16:11

Vi pratar om 3 år efter lanseringen av C215 modellen så det mesta bör vara känt och åtgärdat vad gäller konstruktionsfel och brister.

Go for it!
just nu: SL500 & GLK320 CDI
Tidigare MB:
E55 AMG (S211)
E320T CDI (211)
C32T (203)
CL600 (215)
C43T (202)
C36 (202)

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby walle » Sat 28 Mar, 2009 16:18

Säger som Göran...GO FOR IT...finns f-n inte skönare bilar
Image

SLNorge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Tue 09 Nov, 2004 17:44

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby SLNorge » Sun 29 Mar, 2009 19:05

Uky wrote:Dörrkablage
==========
"Snabeln" till dörren är en riktigt usel konstruktion av Benz. Det värsta är att man inte använt något kontaktdon som i de flesta andra moderna bilar utan kablaget går från chassiets innandöme rätt ut till dörrens olika moduler

Det är någon av de grövre kablarna som brukar gå av.

För den late och rike finns kablage som reservdel. Den fattige/händige fixar dock detta enkelt själv med hjälp av lämpligt förlängningsvirke (rekommederar 2-3 kvadrats högtalarkabel pga fintrådighet/mjukhet)

Notera att det finns en AirBag i dörren så det rekommenderas VARMT att se till att batteriet är frånkopplat och att man väntar en ~30 minuter innan ingrepp göres.

Råkar man bryta upp en SRS-anslutning med tändningen i läge 2 får man omedelbart en felindikering i instrumentklustret. Den måste nollas mha StarDiagnos.

ABC
===
Är inga större problem med. Den dyraste komponenten är själva pumpen som innan valutaraset kostade 15.000 kronor + verkstadskostnad (och den sitter j-gt dumt till). Pumpras är inte så vanliga. Vanligaste felet är rörbrott pga rost och Benz kör en kampanj på ett av dom känsliga rören (gratis byte). har en 215 rullat 10.000 mil eller däröver är det däremot ganska vanligt att en tryckutjämningsbehållare lägger av. När det sker (gradvis) börjar man få ett morrande ljud inne i bilen mellan 1200-1800 RPM. Bytet är relativt billigt. Några lusentappar och detaljen sitter bra till (lyft krävs) varför man nog kan göra jobbet själv.

Det händer att någon ventil i någon av stötdämparna fastnar. Bilen blir helt stum. Benz har en stresstest "Rodeo" som man kan köra för att utsätta systemet för maximal påfrestning.

Benz påstår att oljan aldrig behöver bytas vilket är nonsens. Den härsknar som alla oljor och går från klargrön till grådask och börjar lukta skunk. Således bör den bytas på en bil som är några år.

Remspännare/rullar (AC/Generator/ABC)
==============================
Är slitdetaljer som kan behöva bytas om man börjar höra lagerljud. På en 500 byter man själv på en halvtimme. 600 har en större motor och där är det bökigt.

Rost
===
Underredet är skyddat med armerade plastpaneler utom vid garagedomkraftskuddarna. Har stenskottsprutet skapat rost där måste man ta ner trösklarna och ge bilen en ordentlig omgång. Det finns även en "ficka" precis bakom bottensektionen där själva plastsjoken tar slut där bilens botten övergår i bakvagn. DÄR! bildas turbulenta virvlar som drar upp skit och både ABC-hydraulikens rör samt bränsleledningarna är delvis blottade, delvis skymda. Dom är av rostande stål. VIKTIGT att inspektera detta område.

Det kan vara en god idé att ta ner samtliga plastsjok då vägdamm/sand samlas i högar där de kan ligga och "gotta till sig" tillsammans med vintervägsaltet. En källa där rost börjar är annars alla "grantoppar" som används för plastmuttrarna för att hålla fast panelerna. Dessa vibrerar och då Benz har rostskydd = noll gnager rörelsen snabbt ner lacken. Bitumenbaserad rostskyddsspray + tunna hemmagjorda brickor av bitumenmatta ser till att angreppen slutar.

Hjulhusen är lätta att plocka ner då de är av relativt mjuk plast. Fram finns inga problem då skärmarna även de är av plast. Bak bör man kolla noggrannare då avgasrörens värme skapar sprickbildning i lacken vid de främre hjulhuskanterna under plastinnerskärmarna. Det är inte fråga om nötande från stenskott men temperaturväxlingarna får till slut lacken att släppa.

Instrumentklustret
==============
Får sitt ljus från ett lysrör (!) som matas av ett switchaggregat. När det lägger av blir det svart. Vissa modellår kan få ett nytt på GW-garanti. Nypriset var 10.000 innan valutaraset. (Kan nämna att ett kluster till en Volvo S80 kostar lika mycket...)

Comand
======
Är inte standard (!) Det finns snikutrustade bilar som endast har en vanlig bilradio. Skall man leta CL gör man nog klokt i att inte avstå från Comanden. Även om det endast är köpläge på en CL gör nog avsaknaden av denna utrustningsdetalj bilen än mer osäljbar den dag man måste...

Tidiga bilar har en modell "2.5" som är CD-baserad. Tidiga versioner har en något sämre navigatormjukvara. Ganska snabbt uppgraderade Benz till "DX". NaviCD-Priset är rena rånet. Skall man köpa en uppsättning för en europaresa kostar de lika mycket som bensinen. Den som funderar på en sugproppnavi bör betänka att rutorna är metallerade (Lyx: IR-skydd) och vissa sugproppsnavi fungerar INTE innanför en sådan ruta.
Bilar från 2003 och framåt har en betydligt modernare DVD-baserad Comand. Det är en sådan man vill ha.

:robot:


ABC - ingen større problem........vel, jeg er inne på benzworld og andre forum i USA, og jeg må si at ABC problemer er nr 1 feil tema på disse sidene. Ser ut til at det er MEGET utbredt med feil på ABC systemet. Det merklige er at hvis man ser på R230 forumene, kommenteres det ikke om så mange ABC feil, og de har også ABC fra 500 og opp.... Ikke vet jeg, men det er jævlig dyrt å reparere ABC, sjekket om støtdemper her i Norge, 15000 kr + moms / stk !
2005 CLS 350

x - 2002 CL 500
x - 2006 R klasse
x - 1990 500 SL

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Uky » Sun 29 Mar, 2009 22:04

Jag kollade med en bekant som är chefsmekaniker på en av de större svenska ÅF's anläggningar. Han hade bytt EN pump på alla de år som Benz sålt bilar med ABC-system. Den bilen var en SL500 som endast rullat några hundra mil och där arbetet var ett garantijobb. Däremot var det vanligare med stötdämparproblem och att dom fastnar.

Det finns en world-wide recall på CL gällande ett av rören i ABC-systemet som tydligen antingen vibrerar eller rostar sönder och därför byts mot ett med annan geometri.

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby walle » Mon 30 Mar, 2009 23:04

Uky wrote:Jag kollade med en bekant som är chefsmekaniker på en av de större svenska ÅF's anläggningar. Han hade bytt EN pump på alla de år som Benz sålt bilar med ABC-system. Den bilen var en SL500 som endast rullat några hundra mil och där arbetet var ett garantijobb. Däremot var det vanligare med stötdämparproblem och att dom fastnar.

Det finns en world-wide recall på CL gällande ett av rören i ABC-systemet som tydligen antingen vibrerar eller rostar sönder och därför byts mot ett med annan geometri.

UKY jag PMar dej har lite frågor mvh walle
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Chris Mbsca » Mon 30 Mar, 2009 23:16

Bätre å ta frågorna här så alla kan lära sig nått..
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby walle » Tue 31 Mar, 2009 00:23

Chris Mbsca wrote:Bätre å ta frågorna här så alla kan lära sig nått..

Ok Chris återkommer med frågan :-D :-D
Image

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby walle » Tue 31 Mar, 2009 00:41

Tänkte fråga UKY om tryckutjänarbehållaren min kan indikera efter typ 25 mil på ABC stannar o kör abc i alla 3-lägena o det är grönt. Tänkte om oljan va sunkig eller t-behållaren :?: :?:
Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Uky » Sat 04 Apr, 2009 16:02

Tryckutjämnaren kan indikera vadå?

:robot:

SLNorge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Tue 09 Nov, 2004 17:44

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby SLNorge » Sun 05 Apr, 2009 12:08

Uky wrote:Jag kollade med en bekant som är chefsmekaniker på en av de större svenska ÅF's anläggningar. Han hade bytt EN pump på alla de år som Benz sålt bilar med ABC-system. Den bilen var en SL500 som endast rullat några hundra mil och där arbetet var ett garantijobb. Däremot var det vanligare med stötdämparproblem och att dom fastnar.

Det finns en world-wide recall på CL gällande ett av rören i ABC-systemet som tydligen antingen vibrerar eller rostar sönder och därför byts mot ett med annan geometri.


Jeg håper VIRKELIG du har rett, for etter å ha lest mye på amerikanske forum har jeg SERIØST vurdert å selge bilen igjen for å ikke plutselig sitte med en kostnad i "hundretusen kroners" klassen......
2005 CLS 350

x - 2002 CL 500
x - 2006 R klasse
x - 1990 500 SL

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby walle » Wed 08 Apr, 2009 13:21

Uky wrote:Tryckutjämnaren kan indikera vadå?

:robot:

det va mest det att om jag kör typ 25 mil så kan ABC helt plötsligt indikera. Tänkte om tryckutjämnaren börjar bli dålig.Stannar o höjer o sänker bilen och det är ok igen
Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Postby Uky » Wed 08 Apr, 2009 22:25

Det lär finnas en recall på lägesgivarna i USA men deras årsmodellsbeteckningar stämmer inte med EU. Jag skall kolla med ÅF...

Det finns ett antal olika felmeddelanden som ABC kan indikera. Själv har jag bytt olja(ordentligt!), filter och låtit ÅF köra "Rodeo"-testet utan anmärkning. Detta test stressar systemet och kör stötdämparna med maximala utstyrningar (Tror att det finns en film på Youtube).

:robot:


Return to “C215”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests