Page 1 of 9

vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 19 Mar, 2009 18:22
by Pelle08
Vad är dom vanligaste felen på mercedes cl 500.

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 19 Mar, 2009 23:41
by Chris Mbsca
Elektronik. Fönstren som inte går upp som dom ska. Offtast kabelbrott till dörren. Softclose lägger av.

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 00:22
by sweede
Kanske airmatic (luftfjädring ) eller :cry: ,,,,,,,,,,,,,, :-)

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 01:20
by Chris Mbsca
CL har inte airmatic...Har hydraliskt ABC som standard.

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 01:38
by sweede
Vilken tur ! :-)

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 20:11
by Uky
Dörrkablage
==========
"Snabeln" till dörren är en riktigt usel konstruktion av Benz. Det värsta är att man inte använt något kontaktdon som i de flesta andra moderna bilar utan kablaget går från chassiets innandöme rätt ut till dörrens olika moduler

Det är någon av de grövre kablarna som brukar gå av.

För den late och rike finns kablage som reservdel. Den fattige/händige fixar dock detta enkelt själv med hjälp av lämpligt förlängningsvirke (rekommederar 2-3 kvadrats högtalarkabel pga fintrådighet/mjukhet)

Notera att det finns en AirBag i dörren så det rekommenderas VARMT att se till att batteriet är frånkopplat och att man väntar en ~30 minuter innan ingrepp göres.

Råkar man bryta upp en SRS-anslutning med tändningen i läge 2 får man omedelbart en felindikering i instrumentklustret. Den måste nollas mha StarDiagnos.

ABC
===
Är inga större problem med. Den dyraste komponenten är själva pumpen som innan valutaraset kostade 15.000 kronor + verkstadskostnad (och den sitter j-gt dumt till). Pumpras är inte så vanliga. Vanligaste felet är rörbrott pga rost och Benz kör en kampanj på ett av dom känsliga rören (gratis byte). har en 215 rullat 10.000 mil eller däröver är det däremot ganska vanligt att en tryckutjämningsbehållare lägger av. När det sker (gradvis) börjar man få ett morrande ljud inne i bilen mellan 1200-1800 RPM. Bytet är relativt billigt. Några lusentappar och detaljen sitter bra till (lyft krävs) varför man nog kan göra jobbet själv.

Det händer att någon ventil i någon av stötdämparna fastnar. Bilen blir helt stum. Benz har en stresstest "Rodeo" som man kan köra för att utsätta systemet för maximal påfrestning.

Benz påstår att oljan aldrig behöver bytas vilket är nonsens. Den härsknar som alla oljor och går från klargrön till grådask och börjar lukta skunk. Således bör den bytas på en bil som är några år.

Remspännare/rullar (AC/Generator/ABC)
==============================
Är slitdetaljer som kan behöva bytas om man börjar höra lagerljud. På en 500 byter man själv på en halvtimme. 600 har en större motor och där är det bökigt.

Rost
===
Underredet är skyddat med armerade plastpaneler utom vid garagedomkraftskuddarna. Har stenskottsprutet skapat rost där måste man ta ner trösklarna och ge bilen en ordentlig omgång. Det finns även en "ficka" precis bakom bottensektionen där själva plastsjoken tar slut där bilens botten övergår i bakvagn. DÄR! bildas turbulenta virvlar som drar upp skit och både ABC-hydraulikens rör samt bränsleledningarna är delvis blottade, delvis skymda. Dom är av rostande stål. VIKTIGT att inspektera detta område.

Det kan vara en god idé att ta ner samtliga plastsjok då vägdamm/sand samlas i högar där de kan ligga och "gotta till sig" tillsammans med vintervägsaltet. En källa där rost börjar är annars alla "grantoppar" som används för plastmuttrarna för att hålla fast panelerna. Dessa vibrerar och då Benz har rostskydd = noll gnager rörelsen snabbt ner lacken. Bitumenbaserad rostskyddsspray + tunna hemmagjorda brickor av bitumenmatta ser till att angreppen slutar.

Hjulhusen är lätta att plocka ner då de är av relativt mjuk plast. Fram finns inga problem då skärmarna även de är av plast. Bak bör man kolla noggrannare då avgasrörens värme skapar sprickbildning i lacken vid de främre hjulhuskanterna under plastinnerskärmarna. Det är inte fråga om nötande från stenskott men temperaturväxlingarna får till slut lacken att släppa.

Instrumentklustret
==============
Får sitt ljus från ett lysrör (!) som matas av ett switchaggregat. När det lägger av blir det svart. Vissa modellår kan få ett nytt på GW-garanti. Nypriset var 10.000 innan valutaraset. (Kan nämna att ett kluster till en Volvo S80 kostar lika mycket...)

Comand
======
Är inte standard (!) Det finns snikutrustade bilar som endast har en vanlig bilradio. Skall man leta CL gör man nog klokt i att inte avstå från Comanden. Även om det endast är köpläge på en CL gör nog avsaknaden av denna utrustningsdetalj bilen än mer osäljbar den dag man måste...

Tidiga bilar har en modell "2.5" som är CD-baserad. Tidiga versioner har en något sämre navigatormjukvara. Ganska snabbt uppgraderade Benz till "DX". NaviCD-Priset är rena rånet. Skall man köpa en uppsättning för en europaresa kostar de lika mycket som bensinen. Den som funderar på en sugproppnavi bör betänka att rutorna är metallerade (Lyx: IR-skydd) och vissa sugproppsnavi fungerar INTE innanför en sådan ruta.
Bilar från 2003 och framåt har en betydligt modernare DVD-baserad Comand. Det är en sådan man vill ha.

:robot:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 20:35
by Pelle08
Tusen tack för alla tipsen!!!

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 20:37
by Pelle08
Uky wrote:Dörrkablage
==========
"Snabeln" till dörren är en riktigt usel konstruktion av Benz. Det värsta är att man inte använt något kontaktdon som i de flesta andra moderna bilar utan kablaget går från chassiets innandöme rätt ut till dörrens olika moduler

Det är någon av de grövre kablarna som brukar gå av.

För den late och rike finns kablage som reservdel. Den fattige/händige fixar dock detta enkelt själv med hjälp av lämpligt förlängningsvirke (rekommederar 2-3 kvadrats högtalarkabel pga fintrådighet/mjukhet)

Notera att det finns en AirBag i dörren så det rekommenderas VARMT att se till att batteriet är frånkopplat och att man väntar en ~30 minuter innan ingrepp göres.

Råkar man bryta upp en SRS-anslutning med tändningen i läge 2 får man omedelbart en felindikering i instrumentklustret. Den måste nollas mha StarDiagnos.

ABC
===
Är inga större problem med. Den dyraste komponenten är själva pumpen som innan valutaraset kostade 15.000 kronor + verkstadskostnad (och den sitter j-gt dumt till). Pumpras är inte så vanliga. Vanligaste felet är rörbrott pga rost och Benz kör en kampanj på ett av dom känsliga rören (gratis byte). har en 215 rullat 10.000 mil eller däröver är det däremot ganska vanligt att en tryckutjämningsbehållare lägger av. När det sker (gradvis) börjar man få ett morrande ljud inne i bilen mellan 1200-1800 RPM. Bytet är relativt billigt. Några lusentappar och detaljen sitter bra till (lyft krävs) varför man nog kan göra jobbet själv.

Det händer att någon ventil i någon av stötdämparna fastnar. Bilen blir helt stum. Benz har en stresstest "Rodeo" som man kan köra för att utsätta systemet för maximal påfrestning.

Benz påstår att oljan aldrig behöver bytas vilket är nonsens. Den härsknar som alla oljor och går från klargrön till grådask och börjar lukta skunk. Således bör den bytas på en bil som är några år.

Remspännare/rullar (AC/Generator/ABC)
==============================
Är slitdetaljer som kan behöva bytas om man börjar höra lagerljud. På en 500 byter man själv på en halvtimme. 600 har en större motor och där är det bökigt.

Rost
===
Underredet är skyddat med armerade plastpaneler utom vid garagedomkraftskuddarna. Har stenskottsprutet skapat rost där måste man ta ner trösklarna och ge bilen en ordentlig omgång. Det finns även en "ficka" precis bakom bottensektionen där själva plastsjoken tar slut där bilens botten övergår i bakvagn. DÄR! bildas turbulenta virvlar som drar upp skit och både ABC-hydraulikens rör samt bränsleledningarna är delvis blottade, delvis skymda. Dom är av rostande stål. VIKTIGT att inspektera detta område.

Det kan vara en god idé att ta ner samtliga plastsjok då vägdamm/sand samlas i högar där de kan ligga och "gotta till sig" tillsammans med vintervägsaltet. En källa där rost börjar är annars alla "grantoppar" som används för plastmuttrarna för att hålla fast panelerna. Dessa vibrerar och då Benz har rostskydd = noll gnager rörelsen snabbt ner lacken. Bitumenbaserad rostskyddsspray + tunna hemmagjorda brickor av bitumenmatta ser till att angreppen slutar.

Hjulhusen är lätta att plocka ner då de är av relativt mjuk plast. Fram finns inga problem då skärmarna även de är av plast. Bak bör man kolla noggrannare då avgasrörens värme skapar sprickbildning i lacken vid de främre hjulhuskanterna under plastinnerskärmarna. Det är inte fråga om nötande från stenskott men temperaturväxlingarna får till slut lacken att släppa.

Instrumentklustret
==============
Får sitt ljus från ett lysrör (!) som matas av ett switchaggregat. När det lägger av blir det svart. Vissa modellår kan få ett nytt på GW-garanti. Nypriset var 10.000 innan valutaraset. (Kan nämna att ett kluster till en Volvo S80 kostar lika mycket...)

Comand
======
Är inte standard (!) Det finns snikutrustade bilar som endast har en vanlig bilradio. Skall man leta CL gör man nog klokt i att inte avstå från Comanden. Även om det endast är köpläge på en CL gör nog avsaknaden av denna utrustningsdetalj bilen än mer osäljbar den dag man måste...

Tidiga bilar har en modell "2.5" som är CD-baserad. Tidiga versioner har en något sämre navigatormjukvara. Ganska snabbt uppgraderade Benz till "DX". NaviCD-Priset är rena rånet. Skall man köpa en uppsättning för en europaresa kostar de lika mycket som bensinen. Den som funderar på en sugproppnavi bör betänka att rutorna är metallerade (Lyx: IR-skydd) och vissa sugproppsnavi fungerar INTE innanför en sådan ruta.
Bilar från 2003 och framåt har en betydligt modernare DVD-baserad Comand. Det är en sådan man vill ha.

:robot:

Du bor inte i malmö möjligtvis

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 20:53
by Uky
Nej, Jag håller till i Onsala, 4 mil söder om Göteborg...

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 21:04
by Uky
..Och jag glömde "

Soft-Close - samt Stolarnas massage/ryggsvank.
=======================================
Pumpen sitter på motsatt sida om tanklocket bak. Man måste ta loss inredningen för att komma åt.
Jag hade ett avbrott i min ryggsvank. Felet märks så att man efter motorstart hör ett svagt "pfdunk-pfdunk-pfdunk" en stund när kompressorn försöker få upp trycket. På grund av läckage går pumpen i time-out och stannar. Svanken sjunker ihop.

Det finns ett handverktyg med manometer som man kan använda för att leta efter vilken av alla slangar som har läckage, men jag har aldrig sett ett sådant utanför Benz serviceverkstad.

Mitt fel var att luftslangen under en av stolarna hade spruckigt då den ligger i samma kabelhärva som strömförsörjer stolmotorerna/arselfläktarna/SRS. Efter att passageraren hade kört stolen fram och tillbaka några hundra gånger hade plasten slutligen gett upp. Det går endast EN slang från pumpen fram till stolarna (delas med en Y-koppling under mittkonsollen) och man vet inte vilken slang som är av innan man lyft ur bägge (lagen om alltings jävelskap) 50kg tunga stolarna....

:robot:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 20 Mar, 2009 21:25
by Chris Mbsca
Fel!!!! Coamnd DVD kom 2004.. :wink:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 23 Mar, 2009 14:58
by Pelle08
Om man är lite orolig om mätarinstelingen stämmer var eller vad skall man kolla det.
Måste kan åka in till mercedes för att få det kollat.

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 23 Mar, 2009 17:35
by Chris Mbsca
Sällan dom kan kolla det heller. Allt dom kan göra är att be om service dokumantation från tyskland. Men den kan va skruvad mellan varje service och den kan va servad utanför Mercedes system å då inte alls möjligt å se nått.

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 23 Mar, 2009 19:29
by walle
Image

Peppar peppar ta jag har inte haft något större fel på min dom e bara för goa att köra :iroc:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 23 Mar, 2009 19:37
by walle
Pelle08 wrote:Vad är dom vanligaste felen på mercedes cl 500.


Funderar du på å byta pelle