Page 5 of 9

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Sun 17 Jan, 2010 20:37
by wollersheim
Det kommer nog bli en till med en Cl500:-) Har sparat och vill snart åka till tyskland och hemta en sån, hoppas att inte jag ändrar mig igen:-) Har du lust att hänga med uky?;-)

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Sun 17 Jan, 2010 23:26
by Uky
Hmmm....

Har ingen ledighet att ta ut, och nu är det vinter vilket heller inte är någon mysig årstid att handla bil på.

Jag har ägt min såpass länge nu att jag har börjat "kunna" den. Jag petar inte direkt med motorer och växellådor (vilket inte behövts). Elektroniken har jag hyfsad koll på. Förutom ordentlig service har jag bytt Comand, lagat GPS, fixat svankstöden i stolarna, fixat kabelbrott i en av dörrarna och fått hjälp med att byta pulsationsdämparen till ABC-systemet (räknas till slitagefel).

Ett råd är att om man inte vågar sig på elementärt underhåll skall man inte fundera på en sådan här bil. Den har också otrevligt mycket vinklar och vrår undertill där vägsalt och smuts kan lagras. IMHO är det en av de minst vinterdugliga bilarna som finns. Den är dock bättre än C216 som har innerskärmar av syntetiskt tyg. Snö-saltmoddens bästa vän!

Dom tidiga 2000-talarna är nu såpass billiga att man kan snart köpa två för vad jag gav för en för några år sedan. Begpriserna är löjliga jämfört med nybilspriset. Risken är naturligtvis rost innanför ytterplast/skärmar och dåligt skött ABC-system.

Skall Du åka ner och handla CL, så förutom alla vanliga provkörningsknep, lyssna noga när Du varvar 1400 - 1800 RPM med vx i friläge. (Ljudet försvinner vid >2000 RPM) Hör man i det intervallet ett morrande ljud inne i kupén är ABC-systemets pulsationsdämpare utsliten och måste bytas. Det är inte dyrt, men man måste ha en lift för att byta. Enligt MB's servicemeddelande är detta inte ovanligt för bilar som rullat 10,000 mil eller mer.

Jag kan tänka mig att dessa tryckvariationer som hörs i kupén indirekt stressar slangar och kopplingar och kan ge upphov till brott och läckor i systemet.

MB specificerar underligt nog inga regelbundna byten av hydrauloljan vilket förvånar mig. Min var svart/grå och luktade härsket. Jag bytte både olja och filter och lät köra ett "Rodeo-test" vilket gick bra.

Titta i dörrarnas nederkanter. Vanligt med korrosion pga att innermekaniken är av magnesium och utsidan av aluminium. Det börjar med att insidan ger sig. Skiter man i varningssignalerna kommer även utsidan att börja spricka sönder!.

Kryp under bilen och kika på plåten runt lyftkuddarna (i trösklarna) Det är enda stället där man har plåt "i dagen". Finns det ytrost där finns den också innanför tröskelkåporna. (Dom måste man ändå riva ner för att göra rena - Se bilderna i mitt galleri)

Du hittar säkert någonting fräscht i Tyskland. Undvik bilar med ZAS (ZylinderAbSchaltung). Notera att Comand inte var standard (!) och om Du hittar en billig tidig 2000-talare med Comand, att den skall vara mjukvaruuppgraderad till "DX": Kännetecknet för en "DX" är att man ser Benz-logotypen när Comanden slås på.

Jag har även bytt Rem-spännaren (Generator/Vattenpump/ABC/AC). Den började föra oväsen (lagret) På en V8 fixar man enkelt detta själv på 20 minuter. På V12 är det betydligt knepigare pga att det är ont om plats.

:robot:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 18 Jan, 2010 09:53
by Chris Mbsca
Kannon summering!! :thumbup:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 18 Jan, 2010 23:17
by wollersheim
Tack:-) det ser ut som att jag nu har hittat min service verkstad innan jag har köpt bilen;-) jag får kika lite på alla + och - och bestämma mig sen, men vi får se, det blir ju en överraskning iaf:-)men tack för alla tips, dom är ju värda mycket!

Machiel

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Wed 20 Jan, 2010 21:11
by Linkan
Tack för alla råd,ska själv iväg och ev köpa en på fredag.Om den inte har DX uppdateringen,hur fårman tag på det och vad kan det kosta?
Mvh/Jonas

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Wed 20 Jan, 2010 21:36
by Uky
Det där lät nästan som "Jag skall bara ut och köpa ett bröd".

Nedan gäller bilar 2000-2002 med Comand 2.5 (Den med lilla displayen)

Är bilen tillverkad en bit in på år 2000 eller nyare så är Comanden uppgraderingsbar.
genom att man "bootar" den med en uppgraderings-CD.

Skivan kan köpas hos Benz, eller också gör dom det för en billig(?) penning.

Annars så tror jag att jag har en skiva liggande någonstans.

I så fall, PM'a adressen.

:robot:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Wed 20 Jan, 2010 22:49
by Marie
Uky wrote:Kännetecknet för en "DX" är att man ser Benz-logotypen när Comanden slås på.


Där har du väl ändå fått någonting rejält om bakfoten?

Logotypen för Benz var ordet "BENZ" inuti en lagerkrans, och någon sådan har jag aldrig sett i en Command.
Däremot visas den i en ring inskrivna treuddstjärnan, vilken som logotype/symbol härstammar från Daimler.

Uky wrote:Skivan kan köpas hos Benz


Veterligt har Benz inte någon återförsäljare i Sverige längre. Den firman upphörde på 1920-talet, i samband med att den slogs samman med (i praktiken övertogs av) Daimler......

Och jag tror inte att Benz var så långt före sin tid att de nånsin hade Command i sina bilar.... :wink:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 10:58
by Chris Mbsca
Jösses...Du har för mycket tid till övers..

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 12:36
by Mr-sportline
Marie wrote:
Uky wrote:Kännetecknet för en "DX" är att man ser Benz-logotypen när Comanden slås på.


Där har du väl ändå fått någonting rejält om bakfoten?

Logotypen för Benz var ordet "BENZ" inuti en lagerkrans, och någon sådan har jag aldrig sett i en Command.
Däremot visas den i en ring inskrivna treuddstjärnan, vilken som logotype/symbol härstammar från Daimler.

Uky wrote:Skivan kan köpas hos Benz


Veterligt har Benz inte någon återförsäljare i Sverige längre. Den firman upphörde på 1920-talet, i samband med att den slogs samman med (i praktiken övertogs av) Daimler......

Och jag tror inte att Benz var så långt före sin tid att de nånsin hade Command i sina bilar.... :wink:



Edit.
Detta hamnar i boken Onödigt vetande på sidan 143, skriven av Inge Brydd.
Happy now?

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 13:15
by Linkan
Jaja inget tjaffs nu :-D vilket ska jag lyssa på gällande DX.Är det vanligt att heter det softclose när den drar igen dörrana slutar funka och är det dyrt att åtgärda.Likadant med key less go?Jag får 1 års garanti på bilen så frågan är om jag ska spela dum och inte säga någe så får dom åtgärda det på Merccedes i Avesta eller ska man pruta mer?
Mvh/Jonas

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 13:18
by Linkan
En annan fråga,hur stora fälgar får man plats på en sån här bil?

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 13:29
by Chris Mbsca
Image

Image

Image

Jag hade 20" som du ser på min CL500 och tycker det passar bäst till den karossen..

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 15:12
by Linkan
Såg j#$%&a bra ut Chris.Vad hade du för bredd på fälgar och däck,gick det ha bredare?
Mvh/Jonas

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 15:15
by Chris Mbsca
9 fram 10 bak. Kommer inte ihåg däcken.

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 16:36
by Linkan
Fanns det plats för bredare?Tror du man får på 22"?