Hmmm....
Har ingen ledighet att ta ut, och nu är det vinter vilket heller inte är någon mysig årstid att handla bil på.
Jag har ägt min såpass länge nu att jag har börjat "kunna" den. Jag petar inte direkt med motorer och växellådor (vilket inte behövts). Elektroniken har jag hyfsad koll på. Förutom ordentlig service har jag bytt Comand, lagat GPS, fixat svankstöden i stolarna, fixat kabelbrott i en av dörrarna och fått hjälp med att byta pulsationsdämparen till ABC-systemet (räknas till slitagefel).
Ett råd är att om man inte vågar sig på elementärt underhåll skall man inte fundera på en sådan här bil. Den har också otrevligt mycket vinklar och vrår undertill där vägsalt och smuts kan lagras. IMHO är det en av de minst vinterdugliga bilarna som finns. Den är dock bättre än C216 som har innerskärmar av syntetiskt tyg. Snö-saltmoddens bästa vän!
Dom tidiga 2000-talarna är nu såpass billiga att man kan snart köpa två för vad jag gav för en för några år sedan. Begpriserna är löjliga jämfört med nybilspriset. Risken är naturligtvis rost innanför ytterplast/skärmar och dåligt skött ABC-system.
Skall Du åka ner och handla CL, så förutom alla vanliga provkörningsknep, lyssna noga när Du varvar 1400 - 1800 RPM med vx i friläge. (Ljudet försvinner vid >2000 RPM) Hör man i det intervallet ett morrande ljud inne i kupén är ABC-systemets pulsationsdämpare utsliten och måste bytas. Det är inte dyrt, men man måste ha en lift för att byta. Enligt MB's servicemeddelande är detta inte ovanligt för bilar som rullat 10,000 mil eller mer.
Jag kan tänka mig att dessa tryckvariationer som hörs i kupén indirekt stressar slangar och kopplingar och kan ge upphov till brott och läckor i systemet. MB specificerar underligt nog inga regelbundna byten av hydrauloljan vilket förvånar mig. Min var svart/grå och luktade härsket. Jag bytte både olja och filter och lät köra ett "Rodeo-test" vilket gick bra.
Titta i dörrarnas nederkanter. Vanligt med korrosion pga att innermekaniken är av magnesium och utsidan av aluminium. Det börjar med att insidan ger sig. Skiter man i varningssignalerna kommer även utsidan att börja spricka sönder!.
Kryp under bilen och kika på plåten runt lyftkuddarna (i trösklarna) Det är enda stället där man har plåt "i dagen". Finns det ytrost där finns den också innanför tröskelkåporna. (Dom måste man ändå riva ner för att göra rena - Se bilderna i mitt galleri)
Du hittar säkert någonting fräscht i Tyskland. Undvik bilar med ZAS (ZylinderAbSchaltung). Notera att Comand inte var standard (!) och om Du hittar en billig tidig 2000-talare med Comand, att den skall vara mjukvaruuppgraderad till "DX": Kännetecknet för en "DX" är att man ser Benz-logotypen när Comanden slås på.
Jag har även bytt Rem-spännaren (Generator/Vattenpump/ABC/AC). Den började föra oväsen (lagret) På en V8 fixar man enkelt detta själv på 20 minuter. På V12 är det betydligt knepigare pga att det är ont om plats.