Page 6 of 9

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 21 Jan, 2010 16:37
by Chris Mbsca
Ser bara löjligt ut...Men allt går.

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 25 Jan, 2010 21:40
by Linkan
Chris.... Gick det att ha bredare fälgar än vad du hade?
Mvh/Jonas

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 25 Jan, 2010 22:17
by E55
Linkan wrote:Chris.... Gick det att ha bredare fälgar än vad du hade?
Mvh/Jonas


http://www.blocket.se/stockholm/Kleeman ... ?ca=14&w=3 rätt breda på den...

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 25 Jan, 2010 22:29
by Uky
Mystisk bil. Inredningen verkar vara ett hopplock.

Vit I-bräda.
Svarta stolar.
Grå ratt.

:robot:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Tue 26 Jan, 2010 21:01
by Linkan
En dum liten fråga,hur höjjer och sänker man bilen?Hur mycket kan det skillja från lägsta till högsta läget?
Mvh/Jonas

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Tue 26 Jan, 2010 22:16
by Chris Mbsca
Knappt märkbart.Vill du ha den lika låg som min är det sänksats som gäller.

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 28 Jan, 2010 15:05
by Linkan
Men hur pass breda fälgar fram och bak tror du man får på utan problem?

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 15 Feb, 2010 00:54
by walle
Linkan wrote:Men hur pass breda fälgar fram och bak tror du man får på utan problem?

9x20x245x35fram 10x20x285x30 bak blir nog bra tror chris hade det me, har det på min,,,,större ser nog konstigt ut,men allt ar ju som baken,,,delad

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 22 Feb, 2010 20:15
by Linkan
Uky wrote:Det där lät nästan som "Jag skall bara ut och köpa ett bröd".

Nedan gäller bilar 2000-2002 med Comand 2.5 (Den med lilla displayen)

Är bilen tillverkad en bit in på år 2000 eller nyare så är Comanden uppgraderingsbar.
genom att man "bootar" den med en uppgraderings-CD.

Skivan kan köpas hos Benz, eller också gör dom det för en billig(?) penning.

Annars så tror jag att jag har en skiva liggande någonstans.

I så fall, PM'a adressen.

:robot:


Den är tillverkad 1999,har det någon betydelse?
Mvh/Jonas

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 01 Mar, 2010 19:09
by Linkan
Chris Mbsca wrote:Knappt märkbart.Vill du ha den lika låg som min är det sänksats som gäller.


Jag har mätt mellan högst och lägs´ta läget,det är 5cm skillnad.Är det knappt märkbart tycker du?

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 01 Mar, 2010 19:13
by Chris Mbsca
Ja om man jämför med en sänksats ja..Hur hög den blir är ju ointresant. Det vet jag. Ser ut som en off road bil i högsta läget. :fadein: :wink:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 22 Mar, 2010 01:25
by walle
Image

Så låg blir det med sänksats ala Lars K :headbang: :headbang:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Thu 22 Apr, 2010 16:12
by E55
Linkan wrote:Men hur pass breda fälgar fram och bak tror du man får på utan problem?


http://englishrussia.com/index.php/2008 ... d-pu-foam/

Tydligen ganska stora, men det går kanske inte helt problemfritt om du inte vill börja skära i plåten... :mrgreen:

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Fri 21 May, 2010 19:07
by Linkan
Uky wrote:Skall man provköra en CL så bör man noga lyssna efter tryckutjämnarmorr. Det skall vara HELT tyst i kupén när man varvar på tomgång 1200-1800 RPM. Motorn skall knappt märkas!

Har bilen rullat 10.000 mil eller mer är chansen stor att tryckutjämnaren är på väg att ta slut. Det ÄR en förslitningsdetalj.

Nästa steg är att kolla att ABC trycker upp och ner bilen som den skall. Prova ett flertal gånger och kolla noga om någon dämpare inte verkar hänga med.

En bil med ABC får sjunka ner en aning vid stillastående (typ en vecka eller så), men den får inte sjunka ner för djupt då det då kan finnas risk att den inte häver sig igen vid motorstart.

Växellådan har automatjusterande mekanismer som skall göra växlingarna mjuka även när lådan är kall
så det kan vara bra att se till att bilen är kall vid provkörningens start.


Vissa 500'or har ZAS "Zylinder AbSchaltung" monterat (Det var tillval). Det var ett system där en cylinderrad stängdes av vid jämn fart. 600 hade detta som standard, men Benz slutade med ZAS pga att man hade tillförlitlighetsproblem.

:robot:


Så med andra ord har jag ZAS på min 00-ans 600?

Re: vanligaste felen på mercedes cl 500

Posted: Mon 07 Jun, 2010 23:27
by walle
Har bilen rullat 10.000 mil eller mer är chansen stor att tryckutjämnaren är på väg att ta slut. Det ÄR en förslitningsdetalj,,,,,,,,,,,

Tjenare uky undrar bara om när tryckutjämnaren är på väg att bli sunkig,,,,kan det hända då att ABC indikation visas i displeyen ,,,,,,på min blir det Wisit Workshop ABC problem,,,,stannar bilen o startar om den och kör den i alla lägena ett par ggr upp o ner sen funkar den typ 7-8 mil igen,,,han har gått 16000 mil så det kanske e dags för ett byte av tryckutjämnaren,,,går det att läsa av någon felkod om jag kopplar upp mej mot wisen

walle