Kikar efter den rätta!

CL, hette tidigare S-klass coupé (C140) men fick en helt egen klass när denna modell introducerades år 2000. Slutade tillverkas år 2006.
Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Kikar efter den rätta!

Postby Mike Bike » Wed 21 Sep, 2011 01:54

Jag har tittat en del efter en C215 och helst en AMG -03 eller senare, den med kompressor. Vill ha en som inte käns original, utan lite speciell eller annorlunda. Max: 15000mil, svart, röd, kanske silver, helst svart skinn.

Har kollat på dessa:
Riktigt orginell bil, frågan är om man kan få den mindre tjejig!
http://www.wedabilcenter.se/car.php?bilid=74&imgid=479

Visserligen inte kompressormatad, men riktigt fin:
http://www.blocket.se/kalmar/Mercedes_B ... m?ca=9&w=3

Snygg och speciell:
http://www.blocket.se/ystad/Mercedes_Be ... m?ca=3&w=3

Silver, men ändå cool:
http://www.blocket.se/uppsala/MERCEDES_ ... m?ca=9&w=3

Eller ska man spara lite pengar och ta denna fina:
http://www.blocket.se/goteborg/MB_CL_50 ... m?ca=9&w=3

Tacksam för alla funderingar och tips!

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kikar efter den rätta!

Postby Zed » Wed 21 Sep, 2011 08:21

Den första var lite cool ändå men kändes lite väl USA. Importerad därifrån via Baltikum? Smälld?

Får jag fråga hur det kommer sig att du funderar på en C215? Vill minnas att du tyckte att det var jobbigt att äga en W220 med alla fel. En 215 innan facelift måste vara tio resor värre.

Om jag prompt skulle ha en C215 så hade jag köpt en facelift med stora comanden.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kikar efter den rätta!

Postby Mike Bike » Sat 24 Sep, 2011 21:12

Är det så att dom är problemföljda, låter inget bra. Självklart vill jag ha en som är problemfri, men det är en viss prisskillnad på de som kom senare.

Btw, vilket år kom faceliften (-03 lr)?

Tycker man sitter ovanligt högt i dom för att vara en sportbil. Det verkar som den röda är det bättre köpet men det krävs en del för att få den som man vill. Fast priset är bra i förhållande till de övriga CL 55 AMG facefift. Ja ja den tål att fundera över.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Kikar efter den rätta!

Postby Uky » Mon 26 Sep, 2011 20:15

Någon sportbil är C215 inte. Med feta fälgar/lågprofildäck samt ABC ställt i läge "Sport" får man för storleken helt godkända vägegenskaper. Vill man ha en busbil bör man nog leta efter något mindre som man kan köpa stenhårda fjädrar och sänkningssats till. Med standardfälgar 17" utan några åthävor får man en bekväm (och vacker) glidare som trivs utmärkt i hastigheter runt 140-170 km/h. Sug-V8'an räcker nog egentligen för de flesta, men jag vet att många suktar efter V12'an eller kompressor-V8'an. Notera att V8'an är enklare att komma åt när man skall byta saker som aggregatsrem och remspännare/rullar.

W220 verkar mest ha rostproblem, något som C215 skall ha betydligt mindre av, dock med reservationen att man måste inspektera dörrarna (nederkanterna) och de intimare delarna noga! Det man skall vara rädd för är om förre ägaren misskött bilens ABC-system (helt enkelt genom att följa Mercedes rekommendationer och *inte* byta olja/filter). Jag har tidigare skrivit om pulsationsdämparen som slits och jag skulle anta att en sliten dämpare utsätter resten av systemet för ökad risk för slangbrott eller pumphaveri. CD-Växlare och telematik är ett annat problem. Jag skulle gärna funderat på att uppgradera min till en modernare DVD-variant, men man måste byta hela träkonsollen och sådana verkar inte finnas till rimliga priser till 215, så det får vara.

Jag köpte min när den hade rullat 14000 mil år 2006. Nu har den rullat 16000 och jag har flera gånger funderat på att sälja den, men varje gång det är fint väder och man skall någonstans är det några timmars underbar komfort. Sedan är den bara så j-a snygg att se på. Efter att ha provat modernare varianter kan jag blott konstatera att MB kunde det där med ABC redan när modellen släpptes 2000. Dagens C216 har i princip samma konstruktion om än med uppdaterad hårdvara.

Jag skulle definitivt inte köpa en 215 för att ha den vintertid körandes i västsvensk saltmodd. Tyvärr Mercedes. Här behövs något som enkelt låter sig spolas rent och inte gömmer smuts i glipor och mellan skyddspaneler.

Jag har trots en del småirritationer fortfarande inget riktigt negativt att säga om modellen. Jag har bytt vanliga slitagedetaljer som skivor/klossar fram, remspännare, rullar, uppgraderat Comand (DX), bakluckelås, skyltbelysning, gummilisten vid förarsidans bakruta, pulsationsdämparen, nedre kulleder fram, lagat kabelhärvan till vä framdörr, ABC-dator (batteridräneringsbugg i mjukvaran, inget som behövs på nyare bilar) och det mesta är slitagedelar. Jag avråder ingen från att köpa en 215 under förutsättning att man kan fixa smågrejor själv.

Jag såg den röda Carlsson på bytbil redan i somras. Dags för prutande kanske?

:robot:

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kikar efter den rätta!

Postby Mike Bike » Wed 28 Sep, 2011 00:42

Uky: Tackar för ett mycket innehållsrikt svar. Gediget med fakta och synpunkter, precis vad jag behöver. Jag är ju inte super haj på det här med bilmek.

Jag funderar och tänker en hel del kring detta. Och så dyker det hela tiden upp nya bilar som är intressanta. Så jag är långt ifrån ett beslut. Men jag gillar oxå W215 mycket och tror att den ger samma känsla som jag fick av min W220 (när den fungerade) om något sportigare.

Jag vill ha en tvådörrars och en sportigare bil, jag drömmer lite om Lambodörrar nåt stilrent och originellt.

Vi får se om det blir en W215, just nu står den som första val iaf.

Tack än en gång Uky!

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Kikar efter den rätta!

Postby Chris Mbsca » Sat 03 Mar, 2012 17:01

Såg att min gamla va till salu...Den tycker jag blev MYCKET lyckad och facliftad...Bara en 500 dock.. :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image


Return to “C215”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests