Miniprojekt - Byte av inredning i min CL
Posted: Sun 11 Mar, 2012 14:51
När jag köpte bilen 2006 missade jag (ja - det var dumt)
en skada i förarstolens ryggdyna. Någon hade satt sig med
en kam i bakfickan och petat upp en spricka i klädseln.
Länge hade jag tänkt lämna bilen till en sadelmakare
och jag hade fått ett hyfsat pris på ryggskinnbytet.
Noterade en komplett CL-inredning till salu på blocket
i en stad nära där jag bor. Den hade varit anonserad en längre
tid utan att bli såld, de senaste veckorna nedsatt till halva
priset.
Ringde och tog med min Mercedesbekant som "smakråd".
Inredningen bestod av framstolar, baksäte, konsoller
samt diverse smådetaljer. Det mesta var med förutom
två av stolsmotorerna och styrboxarna.Skinnet hade exakt
samma färg och var utan några tecken på slitage.
Efter en kort fundering beslöt jag att slå till.
(Det går fö. utmärkt att få in en CL-inredning i en SAAB
9-5 sedan utan att behöva använda släpvagn...)
Detta var i oktober, och då mitt garage är kallt och såpass litet
att det inte går att ha alla bildörrar öppna beslöt jag
att efter att ha fått ett bra pris anlita VIP bilservice
i Mölndal för att få inredningen monterad.
Sagt och gjort. Inredningen fraktades dit och CL'en
kördes dit några dagar senare.
För att inte stressa mekanikerna satte jag mig i kaffehörnan
för att låta dom göra jobbet ostört. Det höll i någon timme
då jag av nyfikenhet gick in i verkstaden lagom att tillsammans
med mekanikerna upptäcka att stolarna inte var likadana nertill.
Besvikelse - minst sagt.
Efter några minuters nedstämdhet och frustration började vi
jämföra stolarnas mekanik. Det var bottendelen med chassie-
fastsättningen som inte passade i min '00. Köpet
måste ha kommit från en facelift...
Dock var själva "Läderdelen" med stolsramarna identisk
och vi beslutade oss för att göra en bottentransplantation.
Mekaniken passade tursamt nog
och de ny/gamla stolarna gick att montera.
Nu visade det sig att det var det tur att jag anlitade en
serviceverkstad för jobbet. Stolarna gick inte att
initiera lägesvis utan STAR-diagnos.
Sedan var frågan om SRS och pneumatik skulle fungera, men
oron var obefogad. Allt fungerade klockrent.
Dessutom visade det sig att även Mercedessäten blir nersuttna
med tiden. Det jag köpt känns splitter nytt.
Väl hemkommen monterades baksätet med mittkonsoll +
den bakre ventillationskonsollen som ingick
bland prylarna och som var i valnöt i stället för orginalets
gråa plast.
Därefter tog jag en njutningstur och bilen ställdes in för vintern.
De senaste dagarna har det blivit några småturer i en 11 år
gammal bil med nybilsfräschör...
en skada i förarstolens ryggdyna. Någon hade satt sig med
en kam i bakfickan och petat upp en spricka i klädseln.
Länge hade jag tänkt lämna bilen till en sadelmakare
och jag hade fått ett hyfsat pris på ryggskinnbytet.
Noterade en komplett CL-inredning till salu på blocket
i en stad nära där jag bor. Den hade varit anonserad en längre
tid utan att bli såld, de senaste veckorna nedsatt till halva
priset.
Ringde och tog med min Mercedesbekant som "smakråd".
Inredningen bestod av framstolar, baksäte, konsoller
samt diverse smådetaljer. Det mesta var med förutom
två av stolsmotorerna och styrboxarna.Skinnet hade exakt
samma färg och var utan några tecken på slitage.
Efter en kort fundering beslöt jag att slå till.
(Det går fö. utmärkt att få in en CL-inredning i en SAAB
9-5 sedan utan att behöva använda släpvagn...)
Detta var i oktober, och då mitt garage är kallt och såpass litet
att det inte går att ha alla bildörrar öppna beslöt jag
att efter att ha fått ett bra pris anlita VIP bilservice
i Mölndal för att få inredningen monterad.
Sagt och gjort. Inredningen fraktades dit och CL'en
kördes dit några dagar senare.
För att inte stressa mekanikerna satte jag mig i kaffehörnan
för att låta dom göra jobbet ostört. Det höll i någon timme
då jag av nyfikenhet gick in i verkstaden lagom att tillsammans
med mekanikerna upptäcka att stolarna inte var likadana nertill.
Besvikelse - minst sagt.
Efter några minuters nedstämdhet och frustration började vi
jämföra stolarnas mekanik. Det var bottendelen med chassie-
fastsättningen som inte passade i min '00. Köpet
måste ha kommit från en facelift...
Dock var själva "Läderdelen" med stolsramarna identisk
och vi beslutade oss för att göra en bottentransplantation.
Mekaniken passade tursamt nog
och de ny/gamla stolarna gick att montera.
Nu visade det sig att det var det tur att jag anlitade en
serviceverkstad för jobbet. Stolarna gick inte att
initiera lägesvis utan STAR-diagnos.
Sedan var frågan om SRS och pneumatik skulle fungera, men
oron var obefogad. Allt fungerade klockrent.
Dessutom visade det sig att även Mercedessäten blir nersuttna
med tiden. Det jag köpt känns splitter nytt.
Väl hemkommen monterades baksätet med mittkonsoll +
den bakre ventillationskonsollen som ingick
bland prylarna och som var i valnöt i stället för orginalets
gråa plast.
Därefter tog jag en njutningstur och bilen ställdes in för vintern.
De senaste dagarna har det blivit några småturer i en 11 år
gammal bil med nybilsfräschör...