Hur vet man om den är en äkta AMG?

CL, hette tidigare S-klass coupé (C140) men fick en helt egen klass när denna modell introducerades år 2000. Slutade tillverkas år 2006.
Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Mike Bike » Sat 08 Dec, 2012 23:30

Har hittat en riktigt fin 215 CL 55 AMG allt verkar schyst men vill ändå kolla upp så allt stämmer.
Har kollat ryss-sidan där det står att den har AMG kjolpaket samt fälgar men inget mer.
Här är Win nr: WDBPJ73J02A026361

Tacksam för all info!

/Mikael
Last edited by Mike Bike on Sun 09 Dec, 2012 19:09, edited 1 time in total.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Van der Verhart » Sat 08 Dec, 2012 23:38

Ser du motornr?

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Mike Bike » Sun 09 Dec, 2012 03:08

Ska kolla det när jag är där.

Den är USA import så det är miles i hastighetsmätaren. Någon som vet vad det kan kosta att konvertera till km?

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby TheMPG » Sun 09 Dec, 2012 12:53

Mike Bike wrote:Ska kolla det när jag är där.

Den är USA import så det är miles i hastighetsmätaren. Någon som vet vad det kan kosta att konvertera till km?

/Mikael


Du ändrar bara i färddatorn så blir det km på hastighetsmätaren
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6783
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Marie » Sun 09 Dec, 2012 13:49

En 215!!!!!

Men snälla Mike Bike!!!!

Just 215 var väl en av Mercorna på bottenlistan i den där undersökningen för någon vecka sedan? Och det är inte taget ur luften direkt. Mimmi har en väninna och f.d. granne som fick en dylik i födelsedagspresent av sin dåvarande make, på 60-årsdagen för ett antal år sedan. Den stod mer hos Hedins än i hennes eget garage under de två-tre år hon hade den. Jag tror nästan att den hade en egen reserverad lyft hos Hedins verkstad i Borås...

Det var den värsta skitbil jag hört talas om. Allt man kunde tänka sig krånglade, och dessutom åtskilligt som man aldrig hade hört talas om att ens fanns.....
Brrrrrrrrrrr
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby JohnE » Sun 09 Dec, 2012 16:31

Marie wrote:En 215!!!!!

Men snälla Mike Bike!!!!

Just 215 var väl en av Mercorna på bottenlistan i den där undersökningen för någon vecka sedan? Och det är inte taget ur luften direkt. Mimmi har en väninna och f.d. granne som fick en dylik i födelsedagspresent av sin dåvarande make, på 60-årsdagen för ett antal år sedan. Den stod mer hos Hedins än i hennes eget garage under de två-tre år hon hade den. Jag tror nästan att den hade en egen reserverad lyft hos Hedins verkstad i Borås...

Det var den värsta skitbil jag hört talas om. Allt man kunde tänka sig krånglade, och dessutom åtskilligt som man aldrig hade hört talas om att ens fanns.....
Brrrrrrrrrrr


Det var säkert för att hon inte körde med orginaldimensionen på däck. :smurf:
Mercedes-Benz CE55 -93

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Uky » Sun 09 Dec, 2012 16:38

Angående MPH/Kmh så borde det finnas en meny där man tänder
kilometerskalan. Jag kan tända upp MPH-skalan på min...

Om bilen är en USA-import så finns risken att Comanden inte fungerar i EU.
MB har (hur trevligt som helst) sett till att vissa USA-specade
navigatorer inte fungerar inom EU. Förutom att navin i så fall
inte fungerar stegar radion i 200 kHz steg, och inte i 100 kHz
steg. Du missar "några stationer". I USA är inte RDS standard
även om många mottagare faktiskt fungerar. Kolla hur som helst
hur det är...

Belysningen kan vara annorlunda. Tror inte att USA tillåter
assymetriskt halvljus. Det kan ha ändrats på senare år.

Men annars är det rätt: 215 är listad som en av de 10 mest strulande
bilarna som finns(fanns). Bara att söka i forumet. Där finns det som man
bör vara noga med att kolla listat.

Jag har inte haft något stort ras på min.
Det har snarare varit en del nödvändigt "småpyssel"
som man måste göra. En 215 kör man bara inte på
vintern. Vad Du måste kolla är:

Rost innanför kjolarna. (vid domkraftskuddarna)
Korrosion i dörrarnas nederkanter. Insidan!

Utsliten ABC pulsationsdämpare (> 10.000 mil) = Slitagedetalj!
Har bilen rullat mer än 10k mil - byt den!
(Morrande ljud 1200~1800 RPM)
Aldrig bytt ABC-olja/filter? Rasar pumpen blir det DYYYYYRT!!!!
Trilskande/läckande ventiler i stötdämparna?
Kör "Rodeo"-testen hos någon ÅF.

Trasigt dörrkablage? Kolla alla högtalare.
Sliten remspännare.
Sliten spännrulle.
Fuktskador på CD-växlare/slutsteg.
Trist Comand på tidiga modeller.
Slitage på kulleder i framvagn.
Sönderkorroderat bakluckelås. (Standardfel)
Läckage vid 3:e bromsljuset in i skyltbelysning.

Men visst. Har man varmgarage och inte är rädd för att meka
så finns det säkert några ex som inte är sönderkörda.

Men: R ä k n a med att Du måste fixa ett och annat!!! Se till
att ha 50-60 papp i reservkassan.

(Bara ett litet tillägg: Jag har inga som helst planer på att göra mig av med min.
Den är i tipp-topp skick och jag är helnöjd!)

:robot:

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Van der Verhart » Sun 09 Dec, 2012 17:50

Det går att programmera radion med Star Diagnosis,då får man in alla stationer.

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Mike Bike » Sun 09 Dec, 2012 19:33

Ja ha, det var inte mycket roliga fakta där inte. Massor att hålla reda på och kolla innan köp. Och efter köpet kan det visa sig vara en problembil som kostar än både skjorta och skor. Man blir ju minst sagt tveksam. Och med en helförsäkring på 26200:-/år så finns det mycket att fundera över innan köp. Jag har ju letat efter en 2d cupé länge, har aldrig ägt nåt annat än 4d sedaner.

Den jag intresserat mig för är billigast på blocket med marginal. En -02:a 13000 mil, så den är riktigt fin, svart skinn och träinslag på ratt samt vxlspak, usa import, så den har den lilla skylten bak, som jag gillar. Garranterat det bästa köpet på länge, prismässigt iaf. Om den fungerar bra kommer den vara riktigt kul att köra/äga. Och som jag nämnt tidigare är jag inte så bra på att meka själv, har duktiga vänner som hjälper mig men det kostar alltid på nåt sätt.

Titta gärna: http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes ... m?ca=3&w=1

Tänker så det knakar :roll: :?

Annars får jag väl lägga till 400k och ta denna istället: http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... m?ca=2&w=1

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Uky » Sun 09 Dec, 2012 19:59

OM den verkligen inte rullat mer än 13.000 mil...

...så är priset ganska så OK.

Undrar bara hur många ägare den har...

Glömde en sak: OM Du köper den, så ta den
utan dröjesmål till en ÅF så att denne kan kolla
hur många nycklar som finns utdelade
i nyckelminnet och jämför dom med vad Du har
fått av handlarn'. ÅF kan därefter spärra
dom nycklar som finns på drift.

Instrumentklustret visar på bild även km/h
och Celsius. I så fall återstår att kolla om trippmätaren
visar km, och att Comanden kan navigera i Sverige...

Lägg på 50-60 papp för åtgärder om Du fortfarande
funderar.

:robot:

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6597
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Fotografen » Sun 09 Dec, 2012 22:47

Chassinummer och reegnummer ger inga träffar, Automix ger en träff på "svarta listan", företag som inte följer ARN-beslut. Behöver inte betyda så mycket, det finns tokiga kunder också...annars inga träffar på Automix.
Bilen är registrerad på Ferdi Ajvazov, född 921225 och innehavare av Ferdibilar i Trollhättan, en enskild firma registrerad 2011-09-02, bolaget är registrerat för F-skatt. Automix verkar alltså inte vara företagsnamnet, bara ett marknadsföringsnamn, ganska vanligt att göra så.


(Nu måste jag tända i pannan.)
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Roger J » Sun 09 Dec, 2012 23:56

Marie wrote:En 215!!!!!

Men snälla Mike Bike!!!!

Just 215 var väl en av Mercorna på bottenlistan i den där undersökningen för någon vecka sedan? Och det är inte taget ur luften direkt. Mimmi har en väninna och f.d. granne som fick en dylik i födelsedagspresent av sin dåvarande make, på 60-årsdagen för ett antal år sedan. Den stod mer hos Hedins än i hennes eget garage under de två-tre år hon hade den. Jag tror nästan att den hade en egen reserverad lyft hos Hedins verkstad i Borås...

Det var den värsta skitbil jag hört talas om. Allt man kunde tänka sig krånglade, och dessutom åtskilligt som man aldrig hade hört talas om att ens fanns.....
Brrrrrrrrrrr



Då hade du inte hört talas om min w140 från -97 :lol:

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Mike Bike » Tue 11 Dec, 2012 05:41

Borta! Ja då har man missat ett till kap, om det nu var så. Mycket tveksam att köpa en CL 55, vilka av dessa är bäst igentligen?

Vill tacka alla som delat med sig och tillfört, säkert fler än jag som kan dra nytta av alla tips!

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Postby Uky » Tue 11 Dec, 2012 20:34

Jag tänker svära i kyrkan, men det sk-ter jag i.
Har fått några sura kommentarer som PM förut:

Från min MB-kontakt på "Insidan":

Avstå från AMG-bilarna! Skall Du köpa en ny spelar det ingen roll,
men begagnade är dom ganska kalla i hallarna. Den som köper en
AMG tänker inte ligga och slököra med den. Det sätter spår
i hur fjädring och andra chassiedetaljer slits.

Avstå från 12-orna. Härliga motorer så länge dom inte strular.
De är också iskalla. En strulande 12'a kan bli en katastrof.

Leta efter en så välutrustad 500 (M113) som möjligt. Motorn räcker
mer än väl.

Och jag kompletterar med: Välj en faceliftad (2003+) så att
Du får den nya Comanden + en del andra förbättringar. Det är
värt merkostnaden.

:robot:


Return to “C215”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest