Page 1 of 1

Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sat 08 Dec, 2012 23:30
by Mike Bike
Har hittat en riktigt fin 215 CL 55 AMG allt verkar schyst men vill ändå kolla upp så allt stämmer.
Har kollat ryss-sidan där det står att den har AMG kjolpaket samt fälgar men inget mer.
Här är Win nr: WDBPJ73J02A026361

Tacksam för all info!

/Mikael

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sat 08 Dec, 2012 23:38
by Van der Verhart
Ser du motornr?

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 03:08
by Mike Bike
Ska kolla det när jag är där.

Den är USA import så det är miles i hastighetsmätaren. Någon som vet vad det kan kosta att konvertera till km?

/Mikael

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 12:53
by TheMPG
Mike Bike wrote:Ska kolla det när jag är där.

Den är USA import så det är miles i hastighetsmätaren. Någon som vet vad det kan kosta att konvertera till km?

/Mikael


Du ändrar bara i färddatorn så blir det km på hastighetsmätaren

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 13:49
by Marie
En 215!!!!!

Men snälla Mike Bike!!!!

Just 215 var väl en av Mercorna på bottenlistan i den där undersökningen för någon vecka sedan? Och det är inte taget ur luften direkt. Mimmi har en väninna och f.d. granne som fick en dylik i födelsedagspresent av sin dåvarande make, på 60-årsdagen för ett antal år sedan. Den stod mer hos Hedins än i hennes eget garage under de två-tre år hon hade den. Jag tror nästan att den hade en egen reserverad lyft hos Hedins verkstad i Borås...

Det var den värsta skitbil jag hört talas om. Allt man kunde tänka sig krånglade, och dessutom åtskilligt som man aldrig hade hört talas om att ens fanns.....
Brrrrrrrrrrr

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 16:31
by JohnE
Marie wrote:En 215!!!!!

Men snälla Mike Bike!!!!

Just 215 var väl en av Mercorna på bottenlistan i den där undersökningen för någon vecka sedan? Och det är inte taget ur luften direkt. Mimmi har en väninna och f.d. granne som fick en dylik i födelsedagspresent av sin dåvarande make, på 60-årsdagen för ett antal år sedan. Den stod mer hos Hedins än i hennes eget garage under de två-tre år hon hade den. Jag tror nästan att den hade en egen reserverad lyft hos Hedins verkstad i Borås...

Det var den värsta skitbil jag hört talas om. Allt man kunde tänka sig krånglade, och dessutom åtskilligt som man aldrig hade hört talas om att ens fanns.....
Brrrrrrrrrrr


Det var säkert för att hon inte körde med orginaldimensionen på däck. :smurf:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 16:38
by Uky
Angående MPH/Kmh så borde det finnas en meny där man tänder
kilometerskalan. Jag kan tända upp MPH-skalan på min...

Om bilen är en USA-import så finns risken att Comanden inte fungerar i EU.
MB har (hur trevligt som helst) sett till att vissa USA-specade
navigatorer inte fungerar inom EU. Förutom att navin i så fall
inte fungerar stegar radion i 200 kHz steg, och inte i 100 kHz
steg. Du missar "några stationer". I USA är inte RDS standard
även om många mottagare faktiskt fungerar. Kolla hur som helst
hur det är...

Belysningen kan vara annorlunda. Tror inte att USA tillåter
assymetriskt halvljus. Det kan ha ändrats på senare år.

Men annars är det rätt: 215 är listad som en av de 10 mest strulande
bilarna som finns(fanns). Bara att söka i forumet. Där finns det som man
bör vara noga med att kolla listat.

Jag har inte haft något stort ras på min.
Det har snarare varit en del nödvändigt "småpyssel"
som man måste göra. En 215 kör man bara inte på
vintern. Vad Du måste kolla är:

Rost innanför kjolarna. (vid domkraftskuddarna)
Korrosion i dörrarnas nederkanter. Insidan!

Utsliten ABC pulsationsdämpare (> 10.000 mil) = Slitagedetalj!
Har bilen rullat mer än 10k mil - byt den!
(Morrande ljud 1200~1800 RPM)
Aldrig bytt ABC-olja/filter? Rasar pumpen blir det DYYYYYRT!!!!
Trilskande/läckande ventiler i stötdämparna?
Kör "Rodeo"-testen hos någon ÅF.

Trasigt dörrkablage? Kolla alla högtalare.
Sliten remspännare.
Sliten spännrulle.
Fuktskador på CD-växlare/slutsteg.
Trist Comand på tidiga modeller.
Slitage på kulleder i framvagn.
Sönderkorroderat bakluckelås. (Standardfel)
Läckage vid 3:e bromsljuset in i skyltbelysning.

Men visst. Har man varmgarage och inte är rädd för att meka
så finns det säkert några ex som inte är sönderkörda.

Men: R ä k n a med att Du måste fixa ett och annat!!! Se till
att ha 50-60 papp i reservkassan.

(Bara ett litet tillägg: Jag har inga som helst planer på att göra mig av med min.
Den är i tipp-topp skick och jag är helnöjd!)

:robot:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 17:50
by Van der Verhart
Det går att programmera radion med Star Diagnosis,då får man in alla stationer.

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 19:33
by Mike Bike
Ja ha, det var inte mycket roliga fakta där inte. Massor att hålla reda på och kolla innan köp. Och efter köpet kan det visa sig vara en problembil som kostar än både skjorta och skor. Man blir ju minst sagt tveksam. Och med en helförsäkring på 26200:-/år så finns det mycket att fundera över innan köp. Jag har ju letat efter en 2d cupé länge, har aldrig ägt nåt annat än 4d sedaner.

Den jag intresserat mig för är billigast på blocket med marginal. En -02:a 13000 mil, så den är riktigt fin, svart skinn och träinslag på ratt samt vxlspak, usa import, så den har den lilla skylten bak, som jag gillar. Garranterat det bästa köpet på länge, prismässigt iaf. Om den fungerar bra kommer den vara riktigt kul att köra/äga. Och som jag nämnt tidigare är jag inte så bra på att meka själv, har duktiga vänner som hjälper mig men det kostar alltid på nåt sätt.

Titta gärna: http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes ... m?ca=3&w=1

Tänker så det knakar :roll: :?

Annars får jag väl lägga till 400k och ta denna istället: http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... m?ca=2&w=1

/Mikael

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 19:59
by Uky
OM den verkligen inte rullat mer än 13.000 mil...

...så är priset ganska så OK.

Undrar bara hur många ägare den har...

Glömde en sak: OM Du köper den, så ta den
utan dröjesmål till en ÅF så att denne kan kolla
hur många nycklar som finns utdelade
i nyckelminnet och jämför dom med vad Du har
fått av handlarn'. ÅF kan därefter spärra
dom nycklar som finns på drift.

Instrumentklustret visar på bild även km/h
och Celsius. I så fall återstår att kolla om trippmätaren
visar km, och att Comanden kan navigera i Sverige...

Lägg på 50-60 papp för åtgärder om Du fortfarande
funderar.

:robot:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 22:47
by Fotografen
Chassinummer och reegnummer ger inga träffar, Automix ger en träff på "svarta listan", företag som inte följer ARN-beslut. Behöver inte betyda så mycket, det finns tokiga kunder också...annars inga träffar på Automix.
Bilen är registrerad på Ferdi Ajvazov, född 921225 och innehavare av Ferdibilar i Trollhättan, en enskild firma registrerad 2011-09-02, bolaget är registrerat för F-skatt. Automix verkar alltså inte vara företagsnamnet, bara ett marknadsföringsnamn, ganska vanligt att göra så.


(Nu måste jag tända i pannan.)

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Sun 09 Dec, 2012 23:56
by Roger J
Marie wrote:En 215!!!!!

Men snälla Mike Bike!!!!

Just 215 var väl en av Mercorna på bottenlistan i den där undersökningen för någon vecka sedan? Och det är inte taget ur luften direkt. Mimmi har en väninna och f.d. granne som fick en dylik i födelsedagspresent av sin dåvarande make, på 60-årsdagen för ett antal år sedan. Den stod mer hos Hedins än i hennes eget garage under de två-tre år hon hade den. Jag tror nästan att den hade en egen reserverad lyft hos Hedins verkstad i Borås...

Det var den värsta skitbil jag hört talas om. Allt man kunde tänka sig krånglade, och dessutom åtskilligt som man aldrig hade hört talas om att ens fanns.....
Brrrrrrrrrrr



Då hade du inte hört talas om min w140 från -97 :lol:

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Tue 11 Dec, 2012 05:41
by Mike Bike
Borta! Ja då har man missat ett till kap, om det nu var så. Mycket tveksam att köpa en CL 55, vilka av dessa är bäst igentligen?

Vill tacka alla som delat med sig och tillfört, säkert fler än jag som kan dra nytta av alla tips!

/Mikael

Re: Hur vet man om den är en äkta AMG?

Posted: Tue 11 Dec, 2012 20:34
by Uky
Jag tänker svära i kyrkan, men det sk-ter jag i.
Har fått några sura kommentarer som PM förut:

Från min MB-kontakt på "Insidan":

Avstå från AMG-bilarna! Skall Du köpa en ny spelar det ingen roll,
men begagnade är dom ganska kalla i hallarna. Den som köper en
AMG tänker inte ligga och slököra med den. Det sätter spår
i hur fjädring och andra chassiedetaljer slits.

Avstå från 12-orna. Härliga motorer så länge dom inte strular.
De är också iskalla. En strulande 12'a kan bli en katastrof.

Leta efter en så välutrustad 500 (M113) som möjligt. Motorn räcker
mer än väl.

Och jag kompletterar med: Välj en faceliftad (2003+) så att
Du får den nya Comanden + en del andra förbättringar. Det är
värt merkostnaden.

:robot: