vad gillar ni nya kombin?

CLS, en fyrdörrars coupé som tillverkades 2004 till 2010
N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

vad gillar ni nya kombin?

Postby N! » Mon 09 Jul, 2012 14:29

CLS kombi = CLS 500 Shooting Brake
Image
Image
Image
Image
Image
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby vic viper » Mon 09 Jul, 2012 15:25

Var tveksam först men nu tycker jag att den är löjligt snygg, skulle lätt kunna tänka mig en.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby jarlh » Mon 09 Jul, 2012 15:35

Snygg, visst!

Men får man in en diskmaskin?

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby snowman » Mon 09 Jul, 2012 15:50

Vansinigt snygg, skulle lätt kunna tänka mig att glida runt i en sån där.

Men bruksvärdet är kanske inte på topp.

Fast återigen vill jag ge mercedes en känga, Ytterligare en till bilmodell!
Vad ska komma härnäst? En Suv version av CLS....

Risken med för många modeller är att fokus och resurser flyttas från C-klass, E-klass, S & CL-klass och SL (i viss mån CLS då denna var en föregångare)
Dessa modeller utgör stommen i hela personbils programmet. Resten är i mina ögon bara "show of" som jag tror kostar mer i utveckling, tillverkning och marknadsföring än vad dom i själva verket drar in.

SLS Amg är väl kanske undantaget då det är en bil som drar medias och folks blickar till varumärket och där varje bil kan ses som en reklampelare.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby torake » Mon 09 Jul, 2012 16:01

Lastutrymmet som fotat på bild 2 gav ju inte så lite likbilskänsla...

Ni får gärna köra mig till sista vilan i den där :mrgreen:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby jarlh » Mon 09 Jul, 2012 16:06

snowman wrote:Fast återigen vill jag ge mercedes en känga, Ytterligare en till bilmodell!
Vad ska komma härnäst? En Suv version av CLS...

Fler och fler modeller får du nog vänja dig vid.

När amerikanska bilindustrin höll på att däckas av den japanska blev en av lärdomarna att gör många modeller, men besera dem på standarkomponenter - i "framtiden" kommer varje tillverkad bil vara unik.
(The Machine That Changed the World, http://www.bokus.com/bok/9780743299794/ ... the-world/)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby vic viper » Mon 09 Jul, 2012 16:24

Tycker det är bra att framförallt Mercedes vågar satsa och visa vägen, de har ju redan satt en ny populär karosstyp på marknaden med CLS, både BMW och VW har ju kopierat
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby torake » Mon 09 Jul, 2012 17:05

jarlh wrote:
snowman wrote:Fast återigen vill jag ge mercedes en känga, Ytterligare en till bilmodell!
Vad ska komma härnäst? En Suv version av CLS...

Fler och fler modeller får du nog vänja dig vid.

När amerikanska bilindustrin höll på att däckas av den japanska blev en av lärdomarna att gör många modeller, men besera dem på standarkomponenter - i "framtiden" kommer varje tillverkad bil vara unik.
(The Machine That Changed the World, http://www.bokus.com/bok/9780743299794/ ... the-world/)


Behöver inte gå längre än södertälje, för att hitta exempel på det, Scanias modulsystem har ju varit enormt framgångsrikt. Med lite olika plåtar kan man tillverka massor av olika hytter, och multiplicera det med ett par tre olika motorer och lika många växellådor och bakaxlar, så kan man få alla varianter som marknaden kan tänkas behöva.

Visst plåtpressverktyg är dyra men man behöver/kan inte pressa så jäkla många plåtar innan man måste tillverka ett nytt ändå, och att få en annan form kostar inte så mycket. Hur mycket komponenter förutom inredning och plåt skiljer egentligen en CLS SB och en S212?

Men nån suvcoupe hoppas man ju få slippa, X6:an har ju inte sålt så speciellt bra vad jag förstår.
Last edited by torake on Mon 09 Jul, 2012 17:08, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby vic viper » Mon 09 Jul, 2012 17:07

Inte så konstigt kanske, X6.an är nog bland det fulaste BMW producerat, och då har BMW gjort många fula modeller
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby snowman » Mon 09 Jul, 2012 17:25

jarlh wrote:
snowman wrote:Fast återigen vill jag ge mercedes en känga, Ytterligare en till bilmodell!
Vad ska komma härnäst? En Suv version av CLS...

Fler och fler modeller får du nog vänja dig vid.

När amerikanska bilindustrin höll på att däckas av den japanska blev en av lärdomarna att gör många modeller, men besera dem på standarkomponenter - i "framtiden" kommer varje tillverkad bil vara unik.
(The Machine That Changed the World, http://www.bokus.com/bok/9780743299794/ ... the-world/)


Nu är väl kanske inte den amerikanska bilindustrin nått man ska ha som förebild, så vitt jag vet så har väl både GM, Ford och chrysler vart nära på att vippa omkull de senaste åren.

Det som jag tror är framtiden för premiumbils tillverkarna är ett starkt varumärke där dom redan etablerade kunderna vet vad dom får och där nya kunder kommer att få vad dom förväntar sig.

Att det kommer nya modeller är väl okej, men som det är nu att det kommer skvader på skvader tror jag i det långa loppet gör att märket tappar lite av sin identitet, Det känns oseriöst på nått vis att ett anrikt företag som mercedes försöker följa varenda modenyck.

Sen är det en ekonomisk fråga också, att hålla 20? (Jag har ingen aning, men många är det...) olika modeller igång med utveckling, marknadsföring osv kostar och även MB har en budget att hålla.

Om modellutbudet bantades ner till hälften, och låt oss säga halva modellutbudet försvann och dom pengarna och resurserna istället lades på att bygga dom resterande efter mottot Världens bästa bil.
Då tror jag att BMW och Audi skulle få väldigt svårt att hänga med i matchen.

E-klassen är i mina ögon tillsammans med C och S de modeller som utgör ryggraden i hela programmet.
men i dagen läge är det en strid på kniven om man ska välja, E-klass, 5-serie eller A6an.
Men om E-klassen var ett solklart val som ställde dom andra i skamvrån.
Då är det i min värld logiskt att E-klassen skulle sälja mer och dra in mer pengar till företaget.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby snowman » Mon 09 Jul, 2012 17:34

torake wrote: Massa text


Att jämföra Lastbilar och personbilar känns lite som att jämföra äpplen och päron.
I rätt sammmanhang kan ett modul system fungera bra men när man börjar använda det i bygget av premiumbilar så tror jag att man är lite fel ute.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby N! » Mon 09 Jul, 2012 17:47

snowman wrote:
torake wrote: Massa text


Att jämföra Lastbilar och personbilar känns lite som att jämföra äpplen och päron.
I rätt sammmanhang kan ett modul system fungera bra men när man börjar använda det i bygget av premiumbilar så tror jag att man är lite fel ute.

snowman wrote:Massa text
jarlh wrote:Fler och fler modeller får du nog vänja dig vid.

När amerikanska bilindustrin höll på att däckas av den japanska blev en av lärdomarna att gör många modeller, men besera dem på standarkomponenter - i "framtiden" kommer varje tillverkad bil vara unik....

Det känns oseriöst på nått vis att ett anrikt företag som mercedes försöker följa varenda modenyck....

Enligt min mening skapar Mercedes mycket av modet ;) och jag tror också på mer standardprodukter med än mer möjligheter att "skräddarsy" sin egen bil.
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby R171 » Mon 09 Jul, 2012 18:38

torake wrote:Lastutrymmet som fotat på bild 2 gav ju inte så lite likbilskänsla...

Ni får gärna köra mig till sista vilan i den där :mrgreen:

Det kan ju inte vara samma bil det där, titta på bakrutan :roll:
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby vic viper » Mon 09 Jul, 2012 18:43

R171 wrote:
torake wrote:Lastutrymmet som fotat på bild 2 gav ju inte så lite likbilskänsla...

Ni får gärna köra mig till sista vilan i den där :mrgreen:

Det kan ju inte vara samma bil det där, titta på bakrutan :roll:



Luckan är ju öppen
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: vad gillar ni nya kombin?

Postby R171 » Mon 09 Jul, 2012 19:12

vic viper wrote:Luckan är ju öppen

:oops:
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image


Return to “C219”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests