CDI som startar för att plötsligt stanna igen

olssochk
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Thu 28 Apr, 2005 19:43

CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby olssochk » Tue 26 Feb, 2008 21:38

Hej,

Ibland direkt efter att jag startat bilen så rusar motorn till lite, upp till ca 1000-1100 varv, för att
plötsligt stanna. Därefter får jag gnaga lite på starten ett tag tills den startar igen. Nån som känner
igen problem beskrivningen och vad det kan vara som spökar?

Var det för bil? Jo det är en ML 400DCI 02:a som gått 11000mil.

Ja, jag vet att detta är ett E-klass forum men ML forumet är så dött :cry: Jag misstänker att
detta kan vara ett problem på flera MB modeller med CDI motorer. Vet inte om det finns nån
E400 CDI modell eller inte men jag tänkte att storleken kanske inte spelar nån roll (men bara här
alltså :P ).

Tack

olssochk
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Thu 28 Apr, 2005 19:43

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby olssochk » Tue 26 Feb, 2008 21:43

alltså det är en ML 400CDI och inget annat...

olavi
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 145
Joined: Sat 20 Jan, 2007 17:04

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby olavi » Tue 26 Feb, 2008 23:08

Min traktor BM430 beter sig lika dant när den stått ett tag, det blev bättre när jag bytte bränsle filter (har du kört på ful diesel med kondensvatten i så kan filtret gegga igen)Bara en ide........
Isso
MB C200 cdi (fruns)
Audi Q7 4.2 TDI -08
Atlas 1404 -95 (hobbygrävmaskin)
Audi Q7 3.0 TDI -08 (krockad)
Vw Touareg v10 TDI -04 såld
E320 Cdi -00 såld
Audi A2 1,4-01 såld
A4 1,8 TQ -97 såld
A6 2,0 A6 Avant -96 såld
Volvo BM 430 -73
Volvo 245 (skrotad)

trucker164

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby trucker164 » Wed 27 Feb, 2008 01:00

Låter som du "tappar" diesel. Motorn känner att du inte har bränsle tryck som räcker därför höjer den varvtalet för att sedan stanna, sedan får du gnugga igång den för att få fram bränsle. Har du inte några plastslangar du kan se om det är luft i bränslet när den stannar? På 220-320 Cdi bilar har jag sett detta på och det brukar vara o-ringarna som läcker in tjuvluft när det blir kallt. Det brukar inte gå så bra att använda några standard o-ringar så kosta på dom från MB tror dom kostar ca 10:- stycket. Läcker en o-ring bytt alla för dom kommer att börja läcka inom en tid. Tror också att MB har uppfattat att detta är ett problem för sista gången jag beställde hem en påse var det andra ringar som kom.

olssochk
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Thu 28 Apr, 2005 19:43

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby olssochk » Wed 27 Feb, 2008 15:22

o-ringar till spridarna? Går helst inte innanför plastkåpan men det kan vara bra att verka påläst innan man lämnar in bilen :wink:

trucker164

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby trucker164 » Wed 27 Feb, 2008 15:33

olssochk wrote:o-ringar till spridarna? Går helst inte innanför plastkåpan men det kan vara bra att verka påläst innan man lämnar in bilen :wink:


O-ringarna sitter på sugledningarna,returledningar mm

olssochk
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Thu 28 Apr, 2005 19:43

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby olssochk » Sun 06 Apr, 2008 17:39

Jag hade bilen inne hos Philipson Bil i Karlstad och dom kollade allt möjligt men kom till slut fram till att motorn suger luft någonstans ifrån när den är kall. Dom kunde se på slangarna att det bubblade sa dom. För detta konstaterande skulle dom a 4000SEK :evil: Dom visste inte vart ifrån den drog tjuvluft bara att "det är nog nån o-ring nånstans". Vidare "den här motorn är så kompakt att det är j#$%&a svårt att komma åt alla slangar". Ska inte dom vara specialister? Det känns nästan på gränsen till kriminelt att ta ut 4000:- och egentligen inte komma fram till någonting.

Alltså jag har inte råd att låta dom fortsätta. Antingen får man meka själv eller få den till nån märkesoberonde mek som inte tar lika mycket (och kanske kan lite mer).

Men jag har märkt att det hela har med att göra om det är lite diesel i tanken. När den var inne hos Philipson så lyste lampan och dom var även inne på att det kunde ha betydelse.

Är det nån som har haft samma problem och vad det i så fall kan vara? Jag menar att bilen blir svårstartad (stannar) när det är lite diesel i tanken. Jag tor ju "trucker164" har rätt men det är j-ligt många slangar och som sagt dom är ju lite svåra att komma åt. Så om nåt är mer misstänkt än nåt annat...

User avatar
BoLLeN
Medlem
Medlem
Posts: 68
Joined: Sat 09 Sep, 2006 22:29

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby BoLLeN » Sun 06 Apr, 2008 19:18

Snacka med MB-service på skåre/ilanda. De är mycket bra!
Nuvarande MB: Letar

Tidigare MB's: w124 300D -93 :: s124 300TDT -92 :: w201 190E 2.3 -89

Pråmen: Cheva Bel Air 327/350 -69

trucker164

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby trucker164 » Sun 06 Apr, 2008 19:39

Vad lämnade du in bilen för att dom skulle göra? Lämnade du in den för att dom skulle laga den och får tillbaka den med samma fel skulle jag skämmas att fakturera det jobbet och jag skulle inte bli långvarig i mitt yrke. Har dom sett luftbubblor i slangarna kan inte uteslutningsmetoden vara långt borta, det är bara att byta o-ring för o-ring till problemet är borta! Sedan skulle jag börja att byta ALLA o-ringar när jag såg luften för kostnaden av o-ringen är ca 10:- st. Sedan kan det vara en slaganslutning som läcker men detta brukar synas om man rör slangen.Har aldrig själv skruvat i MBs bil V8 så jag vet ännu ej hur trångt det är men det är byggt av människor så då borde människor klara av att hitta felet. Kan som en parantes berätta att en granne till mig ägde en Ford Mondeo -97 som han fick problem med abs systemet på och lämnade den till märkes verkstaden för felsökning och rep. Han hämtade bilen efter ca 4 dagar med kommentaren att det gick ej att hitta felet med datorn för att den indikerade att det ej fanns något fel i systemet men dom hade provat att bromsa och den låste hjulen men dom viste ej vad dom skulle byta. Han tog bilen och kom till mig och bad mig kolla på den. Vi "gissade" på att det skulle vara abs enheten det var fel på då allt är hopbyggt på dom. Vi tog hem en begagnad från en skrot och provade och allt fungerade till en kostnad av ca 1500:- med delar och arbete. När det gått ca 2 veckor kom fakturan från Ford på 12000:- på felsökningen på abs systemet, han bestred fakturan med att han hade lämnat in bilen för rep men dom ej hade repat den och han behövde ej betala.
Har du dieselvärmare på bilen? Har varit med om en bil som hade eftermonterat värmare som läckte in luft genom värmaren det var inte en MB men man vet aldrig. Om du tror att det har med tanken att göra så anslut en slang till en dunk eller liknande på sug sidan övernatten så ser du om den startar på morgonen fast jag skulle inte tro att felet ligger där. Försök att följa luftbubblorna om du kan i slangarna och kolla alla anslutningar och skarvar du kan hitta så borde du hitta felet.Det kan även vara givare och liknande som läcker.

trucker164

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby trucker164 » Sun 06 Apr, 2008 23:37

Kollade lite på(http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 020&SGN=02) och såg att det fanns en extra bränsle pump på den, vet ej om den fungerar som på cheva dieseln för den kan bli lite tjurig att starta om den inte fungerar och helt omöjlig om man byter filter.(http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 110&SGN=03) Det verkar ej vara så många oringar men en massa anslutningar att titta på :-(

trucker164

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby trucker164 » Tue 08 Apr, 2008 11:12

Kollade med en diesel kille jag brukar anlita när jag har större rep av pumpar och dyligt och han sa att det brukar kunna bli fel på retur rören på vissa cdi modeller vet ej om detta gäller din bil men det var dom med plastslangar sa han och dom byttes mot stål rör nu???

olssochk
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Thu 28 Apr, 2005 19:43

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby olssochk » Wed 06 Aug, 2008 18:30

Äntligen! Efter nästan ett halv år är bilen Ok igen. Det blev en dyr affär :evil:

Fick byta nästan alla j#$%&a bränsle slangarna och enligt meken jag anlitade var det bland dom j#$%&a motorerna han jobbat med. Dessutom såg han att motorn läckte vatten och det visade sig att det var förvärmaren som läckte och den var än värre att byta. Eftersom jag hade Europa garanti (försäkring) så flyttade jag över bilen till en aukt. MB verkstad. Mekanikern som utförde jobbet sa att dom måste ha börjat med förvärmaren och sen byggt bilen runt den.

Diagnos hos MB verkstad: 4000:- (ja jag vet det för j#$%&a)
Slangbyte: 6000:-
Förvärmar byte: 17800:- :!:

Som tur var gick sista notan på europa garantin. Så om nån funderar på en ML400 CDI så tänkt efter ordentligt.

trucker164

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby trucker164 » Wed 06 Aug, 2008 23:43

olssochk wrote:Äntligen! Efter nästan ett halv år är bilen Ok igen. Det blev en dyr affär :evil:

Fick byta nästan alla j#$%&a bränsle slangarna och enligt meken jag anlitade var det bland dom j#$%&a motorerna han jobbat med. Dessutom såg han att motorn läckte vatten och det visade sig att det var förvärmaren som läckte och den var än värre att byta. Eftersom jag hade Europa garanti (försäkring) så flyttade jag över bilen till en aukt. MB verkstad. Mekanikern som utförde jobbet sa att dom måste ha börjat med förvärmaren och sen byggt bilen runt den.

Diagnos hos MB verkstad: 4000:- (ja jag vet det för j#$%&a)
Slangbyte: 6000:-
Förvärmar byte: 17800:- :!:

Som tur var gick sista notan på europa garantin. Så om nån funderar på en ML400 CDI så tänkt efter ordentligt.


Av 17800 hur mycket är arbete och hur mycket är delar? Slangbytet var det bara på motorn eller var det på hela bilen?

olssochk
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 84
Joined: Thu 28 Apr, 2005 19:43

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby olssochk » Tue 12 Aug, 2008 15:55

Det vara bara slangarna i motorn som byttes. Alltså bränsle slangarna och vatten slangarna (eftersom vi först trodde att det var en slang och inte själva värmaren).

Värmaren gick på ca 5000 och sen blev det lite packningar (tillsats material) för ca 1000 resten var arbete.

trucker164

Re: CDI som startar för att plötsligt stanna igen

Postby trucker164 » Tue 12 Aug, 2008 22:06

olssochk wrote:Det vara bara slangarna i motorn som byttes. Alltså bränsle slangarna och vatten slangarna (eftersom vi först trodde att det var en slang och inte själva värmaren).

Värmaren gick på ca 5000 och sen blev det lite packningar (tillsats material) för ca 1000 resten var arbete.


11000-12000 för arbetet tycker då jag låter mycket, men jag har själv en E320 cdi 4-matic på verkstaden efter att vägverket hade bytt en trumma och ej skylltat eller återfyllt riktigt så kanten var ca 15 cm hör och farten ca 90+ när jag passerade detta skall MB ha 219 000 för att rikta samt repa. Nämde du att detta skulle gå på någon garanti så har dom säkert tagit i så att dom skulle klara sig. En hel dags skruvning borde ej kosta över ca 7000:- och på en hel dag hinner man mycket.


Return to “W163”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests