Bilen går som en påse nötter =(

Fnatte
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Mon 07 Nov, 2011 12:46

Bilen går som en påse nötter =(

Postby Fnatte » Wed 14 Mar, 2012 22:56

Hej alla Mercedes ägare!

Har haft våran Mercedes ML 320 -99 nu i ungefär 10 månader. Jätte nöjd med den kärran fast den har rullat 19200mil
ja fast kanske inte så nöjd med att den är så törstig men det kostar att åka bekvämt :lol:

Nu till mitt eller vårt problem (jag & min fru). I förra veckan så trodde min fru att jag hade skojat med henne genom att ha tryckt
in LIMit knappen på farthållaren så att den inte går så fort. Men den vart inte intryckt. Efter 500 meter på våran egna privata väg
i 15 km/h så gick bilen utan problem, frun har bara 5 minuter till jobbet så det blir väldigt korta turer.
Sen på eftermiddagen så starta den utan problem men han ville i nte gå upp i varv samt att den inte gick fortare än 15 km/h på 90 vägen
vilket blev att jag fick ett samtal om att bilen inte gick ordentligt. Mötte upp frun och checkade lampor inne i bilen (inga lös), försökte få upp
motorn i varv men han ville inte alls plus att om den kom över 2000 varv så dog han nästan när han mötte tomgången.
Bogserade hem bilen och bestämde träff med bilmekanikern nästa dag. Felkoderna sa misständning på cylinder 3,4,6 (tror jag) i varje fall alla på
förarsidan plus att katten skulle vara kass. Mekanikern skruvade av alla 12 tändstiften och 11 var av samma tillverkare och ett var olikt. Sagt och gjort
byttes alla 12 stiften till nya och han provkörde den, han fick inga fler felkoder under den timmen han körde den.
Vi hämtade bilen och körde hem den utan problem. Nästa dag rullar den 5 minuter till fruns jobb samt att hon kör hem på eftermiddagen.
På hemfärden så blir han kraftlös vid 60 km/t men den går att köra hem...
När jag kommer hem så rotar jag fram min gamla obd-II sladd och kopplar upp bilen mot den, då är det misständning på cyl 4 (P0304) & 6 (P0306)
samt (P0170) Fuel Trim Malfunction (Bank 1)...

Så nu är min fråga: Vad ska man göra åt dessa fel?
Jag har själv inte en aning och tänkte höra med er om ni har varit med om detta på några av era bilar...

Tack för ett underbart forum.

Kristian
Last edited by Fnatte on Thu 15 Mar, 2012 08:02, edited 1 time in total.

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Bilen går som en påse nötter =(

Postby Roger J » Thu 15 Mar, 2012 07:09

Hej! jag har haft ett liknande problem på min, den var orkeslös och när man varvade den så tappade den flera cylindrar.

Inga felkoder förutom katalysator skadliga misständningar på cylindrarna som den inte gick på, läste av ingående luftmassa och det var ett för lågt värde enligt en kompis.

Bytte luftmassemätare och sen gick den bra igen :-D 2000 kr kostade den.

Fnatte
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Mon 07 Nov, 2011 12:46

Re: Bilen går som en påse nötter =(

Postby Fnatte » Thu 15 Mar, 2012 08:01

Roger J wrote:Hej! jag har haft ett liknande problem på min, den var orkeslös och när man varvade den så tappade den flera cylindrar.

Inga felkoder förutom katalysator skadliga misständningar på cylindrarna som den inte gick på, läste av ingående luftmassa och det var ett för lågt värde enligt en kompis.

Bytte luftmassemätare och sen gick den bra igen :-D 2000 kr kostade den.


Ok ska ta upp detta med bilmekanikern :agrue:

Man vill ju inte hålla på att byta tändkablar och allt sånt för flera tusen utan att den går ordentligt bak efter :-(


Return to “W163”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests