Värmespjäll stänger inte riktigt

Fnatte
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Mon 07 Nov, 2011 12:46

Värmespjäll stänger inte riktigt

Postby Fnatte » Sun 29 Apr, 2012 16:51

Var hos min kompis igår som har införskaffat sig alla saker samt utbildning till att reparera aircondition i bilar.
Då vår AC inte kylde riktigt så skulle han kolla upp den, allt var helt men där var inte tillräckligt med gas i den så
han fyllde på den och då fungerade den. Men nu är problemet att värme reglaget stänger inte helt när man vrider ner
på kyla utan AC så skickar han in +21 grader vid +12 grader ute temp. :cry: och med AC så orkar han inte ner mer än till +12 grader.


Vi lokalisera spjället bakom dom dubbla fläkt uttagen på instrument brädan igenom handskfacket och när vi höll till det så det blev något så när tätt så kom vi ner i +6 grader men nu är frågan, vet någon här hur man kommer åt detta spjäll på bästa vis? Samt om någon har bilder på hur just det spjället sitter på den motorn?
Vi kom även fram till att om vredet pekar rakt upp på lagom värme så ger han redan där full öppning på spjället till värmen.
Det måste ju sitta i fel läge så att säga?

Hoppas min förklaring funkar för er, kan ladda upp bilder i kväll på spjället...

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Värmespjäll stänger inte riktigt

Postby Fotografen » Mon 30 Apr, 2012 01:02

Mja, värmen i w163 är helautomatisk och styrd av div givare, finns ingen direktkoppling mellan tempvred och spjäll/ac/värmekran utan ac/värmedatorn sitter sas mellan vredet och verkligheten och har åsikter om saker och ting, jag har märkt att den kan ha lite skummiteter för sig. Är det inte varmare än +12 så kan du aldrig få den att ge full kyla utan med vredet i mittläge blåser den in varmluft tills det är varmt i bilen.
Mitt tips är att vänta tills det är 20-25 grader varmt och få du inte rejäl kyla då så kan du gå vidare i felsökningen.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Fnatte
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Mon 07 Nov, 2011 12:46

Re: Värmespjäll stänger inte riktigt

Postby Fnatte » Tue 01 May, 2012 13:08

Hmm det tänkte jag inte på!!! Där har du ju faktiskt en poäng. Har iofs inte gått vidare med detta ännu men
det vore ju klokt som du säger att vänta tills det är varmare. Pratade bara med min allround bilmek och han påstog att man kunde ändra något i
datorn på bilen för att justera spjällen, är det så mercedes gör?
Tror vi lägger detta på is och väntar in sommaren, vi behöver ju knappast någon kyla idag :wink:


Return to “W163”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest