ML 430 -00 tjuvstannar/dör tillfälligt

MPnord
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 08 Jul, 2012 12:41
Location: Stockholm

ML 430 -00 tjuvstannar/dör tillfälligt

Postby MPnord » Tue 17 Jul, 2012 17:52

Hej ny här på forumet, har läst en del men inte hittat några tips på mitt fel, skall försöka beskriva felet så gott det går:

Bilen i fråga är en ML 430 -00

När bilen nyss är startad och kanske 3-5 min framåt så har den "svimningar", bilen tappar kraft nästan som man slog av tändningen plus att jag ser på instrumentbelysingen att den dimmar ner kraftigt när det händer men dock inte försvinner helt. Felet kan också visa sig som att bilen stannar helt om man startar å åker nån kilometer och sen stannar vid ett rödlyse då kan bilen stanna bara, den bluddrar inte eller något sådant utan bara poff så stannar den, slår av tändningen och startar bilen så går den igång och man an åka vidare igen.

Min spontana känsla är jordfel men det som talar emot det är att det verkar bara hända när bilen är relativt nystartad, jag har beställt en felkodsavläsare så jag ska kolla om det ger något.

Tacksam för eventuella tips!

/Christian

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: ML 430 -00 tjuvstannar/dör tillfälligt

Postby Van der Verhart » Wed 18 Jul, 2012 17:59

Bränslepumpen brukar ge upp på dom,sitter under matta vid vänster säte bak.
Kostar under tusenlappen på ebay.

MPnord
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 08 Jul, 2012 12:41
Location: Stockholm

Re: ML 430 -00 tjuvstannar/dör tillfälligt

Postby MPnord » Wed 18 Jul, 2012 19:52

Ok det kanske kan va något, men jag tycker att det borde inte bli ett så abrupt stopp och så kortvarigt om bränslepumpen svimmade tillfälligt utan borde bluddra till lite då bränsletrycket sjunker.

Har 430 en sån där nippel på fuelrailen så man kan mäta bränsletryck enkelt?

Tack för svar!

/Christian

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: ML 430 -00 tjuvstannar/dör tillfälligt

Postby Van der Verhart » Wed 18 Jul, 2012 21:04

Det borde den ha,dom jag har bytt på har haft.
Om det var vevaxelgivaren som spökade,så brukar man få vänta tills motorn blir kall innan den startar igen.

MPnord
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 08 Jul, 2012 12:41
Location: Stockholm

Re: ML 430 -00 tjuvstannar/dör tillfälligt

Postby MPnord » Wed 18 Jul, 2012 22:46

Alright ska kolla efter nippeln, ja jag har ingen känsla av att det är den då bilen startar direkt efter om den ens stannar så att säga.

Har beställt felsökningsutrustning så om den klarar live data så kanske det går att utröna vad det är den vägen.

/Christian

MPnord
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 08 Jul, 2012 12:41
Location: Stockholm

Re: ML 430 -00 tjuvstannar/dör tillfälligt

Postby MPnord » Sat 18 Aug, 2012 11:30

Just detta problem var LMM så nu är det åtgärdat plus att när jag rotade runt under huven hittade jag att en vakumslang som anslöt på vänstra ventilkåpan var i stort sett av och läckte ordentligt, tätade det och bilen fick nytt liv så nu går den riktigt bra.


Return to “W163”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest