hej! Har en bekant som är intresserad av att köpa en ML klass w163. Vilken motor ska man ha i en sådan? Bensinare och diesel alternativ som är vettiga? Antar att man ska undvika dom minsta motorerna. Har dessa lågväxlar? Är alla 4-hjulsdrivna? Vad ska man se upp med?
Hur är kvaliten jämfört med dom tysktillverkade mercorna?
mvh pasi
köpguide
Re: köpguide
ingen som kan nåt om dessa modeller???
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: köpguide
Har haft en ML320 i 1,5 år nu, mina intryck (utdrag ur ett PM jag skickade till en medlem):
Kan skriva mer men just nu lagar jag mat...
Det är den bästa bruksbil jag haft, skulle köpt en för flera år sedan.
För att ta det negativa som trots allt finns först:
- Den är inte riktigt lika gediget byggd som 124/201, men det är å andra sidan ingen modern bil, möjligtvis 126:an...
- Lite mer däck- och transmissionsljud, men det är ju en del av kompromissen.
- Plastlocket över bromsljuset i bakluckan ramlar av titt som tätt, USA-byggd...
- BAS-ESP tänds kanske en gång på femtio gånger jag är ute och åker, slocknar nästa motorstart. Jag har inte brytt mig, moderna bilar är hispiga.
- Man har frångått Mercedes klassiska reglageuppsättning med en multispak och ljusratt till vänster om ratten, här är det två spakar, lyset tänds genom att vrida på ytteränden av blinkerspaken. Varför??
- Det finns ingen glödlampsövervakning, inte på min iaf. Man får gå runt bilen och kolla lampor lite då och då, precis som förr...
- Det finns ingen oljetrycksmätare.
- Vissa baksätespassagerare (läs: mor min...) tycker den är lite stötig
- Ingen oljesticka till automaten, den får du åka till mercanasarn och betala 400 spänn extra för.
- Specialolja, MB 229.14 till lådan. Finns annat än original som fyller specen.
- Listen har lossnat under passagerardörren på min, vet dock inte om den är bytt någon gång och slarvigt ditlimmad.
- Uselt helljus, dessutom är lyset av den typen att man inte släcker halvljuset utan tänder en lampa till.
- Värme-kyla och ventilation är sämre än i 124:an, som å andra sidan är den bästa jag provat...kapaciteten är helt OK men fördelningen lite grov, för lite luft på golvet, det mesta kommer genom utblåsen i panelen, USA igen...dessutom saknar jag en finess från Jaguaren nämligen att kunna ha lite varmare på fötterna.
Den är klart anpassad för USA-marknaden, en smaksak om man gillar eller inte. I mitt tycke har man tagit in lagom mycket av det bästa ur den amerikanska bilkulturen, är inte mycket för jänkare annars. Den är behagligt avspänd att åka runt i utan att vara sådär sladdrig, rasslig och oprecis som jag upplever att de flesta amerikanska bilar är. Inredningen är klart tysk.
Den går stadigt och precist på vägen, den klassiska mercakänslan. Chassit är synnerligen rejält, rambygge, verkar tåla mycket stryk. Släpvikt 3370 kg. Lågväxel, praktiskt när man baxar runt på släp.
Har provat att köra på traktorvägar och gärden och den tar sig fram, men plastkofångare osv är för skört för att ge sig ut i skogen med. Diffspärrar saknas, den använder bromsarna istället. Räcker oftast men jag skulle vilja kunna låsa mittdiffen.
Hyfsat lättmekad, hyfsat gott om plats runt motorn. Viscokopplingen tex tog 15 min att byta.
Batterihållaren däremot är fipplig.
Har lyckats köra av ett fäste till kränghämmaren bak, ser ut som på en Amazon med ett par pinnar/stag som sticker upp från bärarmen och den ena har gått av.
Bensinarna har automatstart, man duttar till med nyckeln och den hoppar igång. Bra, tja...skulle föredra en rak kabel till starten, nu går det via motorstyrdonet...
Åk och provkör en nånstans, man sitter högt och körkänslan blir lite annorlunda än en vanlig personbil.
Så rent allmänt funkar den bra, rymlig, bekväm, rejäl.
Kan skriva mer men just nu lagar jag mat...
Det är den bästa bruksbil jag haft, skulle köpt en för flera år sedan.
För att ta det negativa som trots allt finns först:
- Den är inte riktigt lika gediget byggd som 124/201, men det är å andra sidan ingen modern bil, möjligtvis 126:an...
- Lite mer däck- och transmissionsljud, men det är ju en del av kompromissen.
- Plastlocket över bromsljuset i bakluckan ramlar av titt som tätt, USA-byggd...
- BAS-ESP tänds kanske en gång på femtio gånger jag är ute och åker, slocknar nästa motorstart. Jag har inte brytt mig, moderna bilar är hispiga.
- Man har frångått Mercedes klassiska reglageuppsättning med en multispak och ljusratt till vänster om ratten, här är det två spakar, lyset tänds genom att vrida på ytteränden av blinkerspaken. Varför??
- Det finns ingen glödlampsövervakning, inte på min iaf. Man får gå runt bilen och kolla lampor lite då och då, precis som förr...
- Det finns ingen oljetrycksmätare.
- Vissa baksätespassagerare (läs: mor min...) tycker den är lite stötig
- Ingen oljesticka till automaten, den får du åka till mercanasarn och betala 400 spänn extra för.
- Specialolja, MB 229.14 till lådan. Finns annat än original som fyller specen.
- Listen har lossnat under passagerardörren på min, vet dock inte om den är bytt någon gång och slarvigt ditlimmad.
- Uselt helljus, dessutom är lyset av den typen att man inte släcker halvljuset utan tänder en lampa till.
- Värme-kyla och ventilation är sämre än i 124:an, som å andra sidan är den bästa jag provat...kapaciteten är helt OK men fördelningen lite grov, för lite luft på golvet, det mesta kommer genom utblåsen i panelen, USA igen...dessutom saknar jag en finess från Jaguaren nämligen att kunna ha lite varmare på fötterna.
Den är klart anpassad för USA-marknaden, en smaksak om man gillar eller inte. I mitt tycke har man tagit in lagom mycket av det bästa ur den amerikanska bilkulturen, är inte mycket för jänkare annars. Den är behagligt avspänd att åka runt i utan att vara sådär sladdrig, rasslig och oprecis som jag upplever att de flesta amerikanska bilar är. Inredningen är klart tysk.
Den går stadigt och precist på vägen, den klassiska mercakänslan. Chassit är synnerligen rejält, rambygge, verkar tåla mycket stryk. Släpvikt 3370 kg. Lågväxel, praktiskt när man baxar runt på släp.
Har provat att köra på traktorvägar och gärden och den tar sig fram, men plastkofångare osv är för skört för att ge sig ut i skogen med. Diffspärrar saknas, den använder bromsarna istället. Räcker oftast men jag skulle vilja kunna låsa mittdiffen.
Hyfsat lättmekad, hyfsat gott om plats runt motorn. Viscokopplingen tex tog 15 min att byta.
Batterihållaren däremot är fipplig.
Har lyckats köra av ett fäste till kränghämmaren bak, ser ut som på en Amazon med ett par pinnar/stag som sticker upp från bärarmen och den ena har gått av.
Bensinarna har automatstart, man duttar till med nyckeln och den hoppar igång. Bra, tja...skulle föredra en rak kabel till starten, nu går det via motorstyrdonet...
Åk och provkör en nånstans, man sitter högt och körkänslan blir lite annorlunda än en vanlig personbil.
Så rent allmänt funkar den bra, rymlig, bekväm, rejäl.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: köpguide
Tack!vad ska man ha för motor i en sån? Diesel? Polaren kör väl runt 3000mil/år
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: köpguide
Finns med 270 diesel och 230, 320 och 420 bensin. Beror på vad man vill ha. Har bara kört 320.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: köpguide
Måste ju vara 270cdi som är att föredra, drar 4dl mindre per mil än 320 bensinaren enligt mercefreaken. Redan på 1000 mil/år bör man ju i så fall gå break-even på skatten.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: köpguide
Finns även 400CDI v8 Men den motorn skulle jag skippa, bara hört massa skit om den! Skulle kört på en 270CDI jag med! Får han mecka lite EGR-ventil också o det är aldrig fel..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: köpguide
Beror som sagt på vad man vill ha. Är nöjd med min 320 bensin.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: köpguide
så diesel så är det 270cdi o bensin 320? Vad är det för typfel på dom motorerna som man ska kolla upp?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: köpguide
pasi wrote:så diesel så är det 270cdi o bensin 320? Vad är det för typfel på dom motorerna som man ska kolla upp?
320 bensinarn är samma M112:a som du har i din, pasi, bara annan slagvolym, så det är som vanligt luftmassemätarn och vevaxelgivarn som kan krångla annars går de som klockor.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: köpguide
Ahaa, tusen tack!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: köpguide
Det är gott om plats runt motorn också, tändstift, drivrem, fläkt, generator osv är lätt att komma åt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest