erfarenheter av ML55? någon?

Tomas_B
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1085
Joined: Thu 16 Feb, 2006 22:41
Location: Pajala
Contact:

erfarenheter av ML55? någon?

Postby Tomas_B » Mon 17 Dec, 2012 19:49

Jag funderar på att köpa en sådan som andra bil, så den kommer ju inte å köras jätte mkt men hade ju varit kul å få lite verkliga upgifter om modellen så som förbrukning typ fel mm. hur funkar 4-maticen i snö?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: erfarenheter av ML55? någon?

Postby Fotografen » Mon 17 Dec, 2012 20:29

Fyrhjulsdriften är konstant med mittdiff, inte som 4-maticsystemet. Funkar rikigt hyfsat men det finns inga diffspärrar, bromsarna används för att hålla mot de hjul som spinner.
Kolla drivlinan noga, det är åtminståne samma fördelningslåda på alla övriga motorversioner, om det är samma på 55 är det risk att den är sliten...
Som alltid med värsta motorn så är det största hotet tidigare ägare.
Kan inte bidra med någon specifik 55-info fö, har en 320.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Tomas_B
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1085
Joined: Thu 16 Feb, 2006 22:41
Location: Pajala
Contact:

Re: erfarenheter av ML55? någon?

Postby Tomas_B » Tue 18 Dec, 2012 14:55

jo är de samma fördelningslåda så kan ju den vara ganska kass, jo service historik är ganska viktigt när man köper en "värstig". men hur är de med rosten rostar dom lika mkt som andra mb av samma årgång?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: erfarenheter av ML55? någon?

Postby Fotografen » Tue 18 Dec, 2012 15:41

Min har klarat sig hyfsat från rost och nu har jag sprutat den med linolja, men rostskyddet är ganska uselt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: erfarenheter av ML55? någon?

Postby Fotografen » Tue 18 Dec, 2012 15:46

Detta skrev jag om w163 i allmänhet till en annan forummedlem:

"
För att ta det negativa som trots allt finns först:
- Den är inte riktigt lika gediget byggd som 124/201, men det är å andra sidan ingen modern bil, möjligtvis 126:an...
- Lite mer däck- och transmissionsljud, men det är ju en del av kompromissen.
- Plastlocket över bromsljuset i bakluckan ramlar av titt som tätt, USA-byggd...
- BAS-ESP tänds kanske en gång på femtio gånger jag är ute och åker, slocknar nästa motorstart. Jag har inte brytt mig, moderna bilar är hispiga.
- Man har frångått Mercedes klassiska reglageuppsättning med en multispak och ljusratt till vänster om ratten, här är det två spakar, lyset tänds genom att vrida på ytteränden av blinkerspaken. Varför??
- Det finns ingen glödlampsövervakning, inte på min iaf. Man får gå runt bilen och kolla lampor lite då och då, precis som förr...
- Det finns ingen oljetrycksmätare.
- Vissa baksätespassagerare (läs: mor min...) tycker den är lite stötig
- Ingen oljesticka till automaten, den får du åka till mercanasarn och betala 400 spänn extra för.
- Specialolja, MB 229.14 till lådan. Finns annat än original som fyller specen.
- Listen har lossnat under passagerardörren på min, vet dock inte om den är bytt någon gång och slarvigt ditlimmad.
- Uselt helljus, dessutom är lyset av den typen att man inte släcker halvljuset utan tänder en lampa till.
- Värme-kyla och ventilation är sämre än i 124:an, som å andra sidan är den bästa jag provat...kapaciteten är helt OK men fördelningen lite grov, för lite luft på golvet, det mesta kommer genom utblåsen i panelen, USA igen...dessutom saknar jag en finess från Jaguaren nämligen att kunna ha lite varmare på fötterna.


Den är klart anpassad för USA-marknaden, en smaksak om man gillar eller inte. I mitt tycke har man tagit in lagom mycket av det bästa ur den amerikanska bilkulturen, är inte mycket för jänkare annars. Den är behagligt avspänd att åka runt i utan att vara sådär sladdrig, rasslig och oprecis som jag upplever att de flesta amerikanska bilar är. Inredningen är klart tysk.
Den går stadigt och precist på vägen, den klassiska mercakänslan. Chassit är synnerligen rejält, rambygge, verkar tåla mycket stryk. Släpvikt 3370 kg. Lågväxel, praktiskt när man baxar runt på släp.
Har provat att köra på traktorvägar och gärden och den tar sig fram, men plastkofångare osv är för skört för att ge sig ut i skogen med. Diffspärrar saknas, den använder bromsarna istället. Räcker oftast men jag skulle vilja kunna låsa mittdiffen.
Hyfsat lättmekad, hyfsat gott om plats runt motorn. Viscokopplingen tex tog 15 min att byta.
Batterihållaren däremot är fipplig.
Har lyckats köra av ett fäste till kränghämmaren bak, ser ut som på en Amazon med ett par pinnar/stag som sticker upp från bärarmen och den ena har gått av.
Bensinarna har automatstart, man duttar till med nyckeln och den hoppar igång. Bra, tja...skulle föredra en rak kabel till starten, nu går det via motorstyrdonet...
Åk och provkör en nånstans, man sitter högt och körkänslan blir lite annorlunda än en vanlig personbil.

Så rent allmänt funkar den bra, rymlig, bekväm, rejäl.

"
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Tomas_B
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1085
Joined: Thu 16 Feb, 2006 22:41
Location: Pajala
Contact:

Re: erfarenheter av ML55? någon?

Postby Tomas_B » Wed 19 Dec, 2012 15:44

okay tackar.


Return to “W163”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests