Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby Fotografen » Sun 30 Dec, 2012 22:45

Min servostyrning råmar, det har den gjort så länge jag ägt bilen men nu tycker jag det blivit lite värre, låter som en kåt kviga ungefär :mrgreen: .
Har läst en hel del om problemet som tydligen finns mer eller mindre i alla w163 men inte hittat någon ev lösning på problemet.
Verkar som om det är någon bypassventil som väsnas, går det att byta eller modifiera på nåt sätt eller är det byte av hela styrväxeln som gäller?? (€ 1420, som hittat... :mrgreen: )
Oljebyte, oljetillsats, sprucken bytta som gör att oljan skummar, annan oljetyp??
Last edited by Fotografen on Sat 26 Jan, 2013 16:33, edited 1 time in total.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Råmande styrservo

Postby Fotografen » Sat 26 Jan, 2013 16:32

Har nu bytt olja i servon och en ny oljebytta men det är ett h-e att få ur luften. Oljan skummar så luften går aldrig ur, tror det är det som är hela problemet.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby torake » Sat 26 Jan, 2013 16:45

Har du följt den där "trollformeln" med att lufta med avstängd motor och suga bort bubblig vätska och ersätta med ny?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby Fotografen » Sat 26 Jan, 2013 16:54

Ja, men oljan verkar ha otroligt lätt för att skumma, har inte haft det här problemet med nån annan bil. Verkar som om utförandet på ojetanken inte är helt optimalt, dessutom verkar den suga luft om man har motorn igång med locket öppet.
Finns det oljor som har lättare för att få ur sig luften än ATF?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby Fotografen » Sun 27 Jan, 2013 19:43

Har ägnat dagen åt att stöka med detta utan att komma så mycket längre.
Verkar som om den bara trycker ur olja ur servon när man vrider ratten, suger inte tillbaks något.
Har bilen stått är nivån låg i oljetanken, men sedan när man försöker lufta så ökar nivån, vilket jag tolkar som att luft är instängd nånstans, den suger inte in ny olja på baksidan av kolven i servot?
Funderar på att släppa rören på kolven och fylla med oljekanna...
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby Fotografen » Mon 28 Jan, 2013 01:36

Efter ett j-la oljepaltande har jag till slut hittat en metod som funkar:
Vrid hjulen till ändläge.
Fyll oljetanken helt full.
Vrid hjulen till andra ändläget, en gång, inte mer.
Sug upp oljan ur tanken.
Fyll i ny olja.
Vrid hjulen till andra ändläget.
osv
Fortsätt till oljan är helt klar, vrid inte hjulen fram och tillbaka "i onödan".
Justera nivån och starta, förhoppningsvis är det nu tyst och servot fungerar utan att hugga...
Att vrida upprepade gånger funkar inte, då drar den i sig mer luft, oljekylaren verkar vara en luftfälla, måste fyllas helt innan motorn startas.
Servot är nu helt knäpptyst, det råmande som funnits där mer eller mindre så länge jag ägt bilen är borta!

Gonatt gubbar och gummor, klockf-n ringer om fem timmar :mrgreen: ...sov gott!
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby torake » Mon 28 Jan, 2013 10:41

Visst är man nöjd när man i en sen timme får det att lira? :-D

Undrar hur de gör på fabriken? Kanske temperaturen påverkar, t.ex. om man värmer oljan till 80 grader innan man häller på den, så kanske viskositeten blir sådan att den inte kan hålla kvar luftbubblor?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby Fotografen » Mon 28 Jan, 2013 18:10

Möjligen...eller så är det nån annan jädra olja dom häller i från början, hittar nämligen inga oljerekommendationer.
Ska det per automatik vara mb styrservoolja 236.3?? Kör med ATF nu.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby Marie » Tue 29 Jan, 2013 02:19

Fotografen wrote:Möjligen...eller så är det nån annan jädra olja dom häller i från början, hittar nämligen inga oljerekommendationer.
Ska det per automatik vara mb styrservoolja 236.3?? Kör med ATF nu.


Jo, jag för min del har ju styrservoolja där, inte ATF.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Råmande styrservo, svårt att få ur luften.

Postby Fotografen » Wed 23 Sep, 2015 13:14

Såhär 2,5 år och ett par tusen mil senare är det fortfarande tyst. Rätt 236.3-olja står i garaget, ska bara få i den i bilen också...
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W163”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests