Newbee frågor om ML-serien

StreetOnly
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Wed 12 Jun, 2013 08:48

Newbee frågor om ML-serien

Postby StreetOnly » Thu 13 Jun, 2013 11:25

Sitter och tittar på stora familjebilar och fastnar för ML-serien. Verkar vara mycket bil för pengarna (sett i kilo per krona om inte annat).

Vad ska man tänka på? Läste en beg-guide på Teknikensvärld nyss -> http://www.begkopguiden.se/test/mercedes/ml/870

Man nämner där: Rostskyddet, Tickande motorer och dyra katalysatorer. Hur frekvent är det med fel på motorerna (320, 350 och 500)? Var rostar en ML? Finns det Europabyggda ML eller är alla från USA?

Hur gör man för att koppla ur en passagerarairbag? Räcker det med "rätt resistor" och nollning av felkoder?

Cheers!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Newbee frågor om ML-serien

Postby Fotografen » Thu 13 Jun, 2013 18:23

Nånstans har jag postat lite om w163, leta i 163-avdeningen.

Bensinarna är byggde i Alabama, diesel i Österrike.
w163 rostar i trösklarnas nederkant, dörrnerkanter, skärmkanter osv, ja de vanliga ställena. Rostskyddet är uselt från fabrik.
350 bensin ska du passa dig för, problem med drev i kamdriveriet, har för mig det är balansaxeldrevet. Min 320 rasslar/tickar lite efter 32 000 mil, men jag misstänker att någon tidigare har slarvat med oljebyten. m112/320 är annars driftsäker, vevaxelgivare och massmätare får bytas ibland, mina håller än sålänge. Jag har fått byta packningar mellan oljekylaren och filterbyttan, tämligen enkelt.
Motorn är byggd för 0w-40-olja, kör på den.
Det verkar vara ganska vanligt att styrservon råmar vilket beror på luft, läs min råmandeservo-tråd för lösning. Byt ingenting innan du provat den speciella luftningsproceduren!
Automatlådan är från början specad "filled for life", vilket är ren BS! Oljan ska bytas regelbundet, 6 000 mil ungeför är lagom. Oljan ska hålla mb-spec 236.14, slå inte i nåt annat, lådan ska nämligen klara att släpa på bortåt 7 ton, släpvikten är nämligen 3365 kg... :lol: det krävs även den speciella servicestickan, nån sticka skickades inte med från fabriken. Finns ett par oljor utöver mb:s egen stjärnmärkta som klarar specen.
Fördelningslådan vill även den ha ny olja ibland, samma som i växellådan. Enkelt byte med avtappnings- och nivåplugg.
BAS/ESP kan krångla, min lampa släckte jag med en hjulinställning...
När vi är inne på lampor så är ljuset på bilar utan xenonlyse uselt, xenon har jag inte provat men sämre kan det inte vara, strålkastarna är dessutom av plast och blir mjölkiga.
Kattarna är säkert dyra, mina håller.

Kommer säkert på mer, jag har haft min i drygt 2 år/5 000 mil.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Newbee frågor om ML-serien

Postby Fotografen » Thu 13 Jun, 2013 18:33

Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

StreetOnly
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Wed 12 Jun, 2013 08:48

Re: Newbee frågor om ML-serien

Postby StreetOnly » Fri 14 Jun, 2013 10:14

Suveränt, tack för ditt svar!

En puckad fråga kanske - men hur upplever du bemötandet från andra? Har haft lite "fetare" bilar tidigare och fått uppleva jante-sverige från den mörka sidan. Allt från grannar som antyder att man är skattesmitare och viftande knytnävar från andra bilister.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Newbee frågor om ML-serien

Postby Fotografen » Fri 14 Jun, 2013 13:50

Den här bilen har jag inte fått några kommentarer på, bor ute på vischan och var och varannan människa har fyrhjulsdrift, i någon form.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W163”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests