Bränslemätaren sjönk sakta ihop och dog efter tankning.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Bränslemätaren sjönk sakta ihop och dog efter tankning.

Postby Fotografen » Fri 23 May, 2014 18:36

Tankade idag, ingen större happening men slog i rejält fullt, skulle en bit.
Efter detta sjönk mätarnålen raskt till tom på ca 5 mil, nog för att bilen ibland åtminståne med moderna mått mätt kan tyckas lite begiven på dryckenskap men så illa brukar det inte vara. Stannade för att kontrollera om det rann ut någonstans men nädå, ingen lukt, inget spår av något läckage. Ingen svartrök heller och det känndes i bilen att tanken fortfarande var full.
Trasigt mätsystem.
Suck.
Har någon någon erfarenhet av detta, är det någon hake i flottören som hoppat ur eller har ettorna och nollorna i nån bränslemätdator råkat i luven på varandra när tanken blev fullare än någonsin??
Lågnivålampan lyser inte men kan blinka till, nålen nu på noll.
Själv tror jag på givaren men mätaren har varit skum någon gång förut.
Är givaren den gamla traditionella sorten med en flottör och variabel resistans eller någon modern variant?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Bränslemätaren sjönk sakta ihop och dog efter tankning.

Postby Fotografen » Fri 23 May, 2014 22:59

Hittade detta på ett amerikanskt forum:

My ML developed a problem early on in its life where the fuel gauge would not indicate a change in volume after refilling. I would let it get down to below ¼ of a tank, then fill the tank full, but the gauge would still show ¼. As I drove, the gauge would actually begin falling, in direct correlation to the number of gallons per mile used. Eventually, the gauge would go to flat empty, even though I knew I had only used a ¼ tank or less of fuel.

I found a temporary solution by “rebooting” the fuel sender. To do this, turn the ignition switch to position 2 with the engine stopped. On the vehicle frame, just ahead of the (USA) driver’s side rear wheel, you will find a multi-pin (4 or 5) connector. Disconnect this, count to three, then reconnect it. This will “reboot” the gauge and start it working again.

In my case, the reboot worked for many months, but I then experienced to inaccurate gauge again. I took the truck in for service under warranty, and both the fuel sender AND the instrument cluster were replaced. This seemed to work for a few months, but then the problem occurred again, solved by the reboot.

After some research, I found that the problem will most likely occur when there is a large change in fuel volume, such as when the tank has very little fuel (less than ¼ tank) and is refilled by being topped-off. There is a logic circuit in the fuel gauge that ignores abrupt or large changes in fuel volume in order to damped any fluctuations due to grade or sloshing. Apparently, when the tank is refilled with an “unusually large” quantity of fuel, the gauge kicks into fail-safe mode. This can be resolved by changing a setting in the instrument cluster that disables the damping logic. The problem is, it will make the gauge operate with a lot of fluctuation, and also, it will not correct indicate the volume of fuel, but instead it will indicate the depth. Since the tank is narrower at the bottom, the last half of depth will be used much more quickly than the first half, according to the gauge.

In my case, I just stopped running the tank so empty when refilling, or, if I do, I just refill until the first “click-off” of the pump. This seems to solve the problem for me. It has bee abut a year since I’ve had to “reboot” my gauge.


Ettorna och nollorna, alltså...
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Bränslemätaren sjönk sakta ihop och dog efter tankning.

Postby Fotografen » Sun 25 May, 2014 17:45

Efter att bilen stått i nästan två dygn har mätaren lagat sig självt, när jag skulle iväg och utnyttja min demokratiska rätt samt inhandla en vattenspridare fungerade mätaren som vanligt, och såvitt jag kan bedöma visar den rätt också.
Inte speciellt tyskt beteende, eller amerikanskt heller för den delen, mer brittiskt. Möjligen har bilen tagit intryck av att ha varit omgiven av brittiska vagnar under helgen, samt en Mazda RX8 som hermelin bland katterna.
Hursomhelst, vi får se om det håller i sig eller om den dör igen.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Bränslemätaren sjönk sakta ihop och dog efter tankning.

Postby Fotografen » Sat 31 May, 2014 13:41

Fungerar fortfarande...
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Bränslemätaren sjönk sakta ihop och dog efter tankning.

Postby Fotografen » Sat 02 Aug, 2014 21:11

Mätaren spökar lite då och då, tankar man fullt från "bara ångorna" går den ner till noll på 5-6 mil. Ibland är den ok igen efter att ha stått 1-2 dygn, ibland piggnar den till av att tanka igen från ca 1/3 och ibalnd får man dra säkringen.
Amerikanskt skit... :roll: :mrgreen:
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bränslemätaren sjönk sakta ihop och dog efter tankning.

Postby torake » Sat 02 Aug, 2014 22:27

Fotografen wrote:Mätaren spökar lite då och då, tankar man fullt från "bara ångorna" går den ner till noll på 5-6 mil. Ibland är den ok igen efter att ha stått 1-2 dygn, ibland piggnar den till av att tanka igen från ca 1/3 och ibalnd får man dra säkringen.
Amerikanskt skit... :roll: :mrgreen:


Chrysler ML :P

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W163”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest