Standardfel på W164

User avatar
averskog
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Fri 27 Feb, 2004 12:35

Standardfel på W164

Postby averskog » Tue 04 Oct, 2016 14:11

Lite erfarenheter efter 10 000 mil med min ML320 2007

1. Läckage vid höger bakljus.
När montören vid bandet i Tuscaloosa Alabama monterade packningen till höger bakljus hade han antagligen slut på högerpackningen, så han använde packningen som är avsedd för vänster sida i stället (de är lika fast spegelvända). Resultatet blev att den självhäftande sidan av packningen hamnade mot bakljusglaset i stället för mot karossplåten. Följden blir att vatten tränger in förr eller senare och droppar ner på bakre SAM-enheten. Efter ett tag visar sig ett antal symtom och problem eftersom SAM-en styr en mängd funktioner t.ex bakluckans öppning, fjärrlåsning/upplåsning, vindrutetorkare etc. Detta hände mig i somras efter en natt med mycket kraftigt regn. Jag hade tur och fick allt att fungera efter att ha demonterat SAM-enheten och torkat med varmluft. Verkar vara ett vanligt fel på W164, jag uppmanar alla att kolla upp detta! Ny packning kostar ett par hundra, är lätt att byta och kan förebygga en massa problem!

2. Airmatic.

När jag köpte bilen var de bakre bälgarna, kompressorn och ventilpaketet bytta. Efter några månader exploderade dock bälgen på höger fram. Det finns bälgar att köpa på E-bay för runt 2000:- st. Ganska lätt att byta själv, man kan återanvända de befintliga stötdämparna om de är ok. Instruktionsvideo finns på Youtube. Mercedes säljer bara kompletta fjäderben, kostar runt 10 000:- st.


3. Hjullager.

Framhjulslagren tackade för sig vid 27000 mil ungefär. Blev dåliga på båda sidor nästan samtidigt. Hörs tydligt när man svänger från sida till sida. Köpte nya på E-bay för c:a 750:- per sida (SKF). Ganska lätt att byta, men det behövs verkstadspress. Obs! var noga med att vända de nya lagren rätt med ABS-ringen in mot spindeln/ABS givaren! Passa på att byta även nedre spindelleden när du ändå har demonterat hubben, finns på E-bay för c:a 600:- per sida.

4. Oljeläckage.

Om du får en ful oljepöl under bilen där du har parkerat är det troligt att packningarna till oljekylaren har börjat läcka, verkar vara ett standarfel på W164. Nya packningar i bättre material kostar inte mycket, jag bytte själva oljekylaren också för säkerhets skull, men för att få bort oljekylaren måste allt mellan cylinderraderna (insug etc) demonteras först. Minst 10-12 timmars jobb för en van mekaniker!

Övriga grejer som är bytta på min ML är stabilisatorstagen till krängningshämmaren, både fram och bak, samt bakre stötdämpare.

Hoppas denna information kan vara till hjälp och nytta för er som har/tänker köpa W164!
ML320 CDI, E220 CDI-04, 300CE 24V cab -93
MB som jag tidigare ägt: E420T-97, 300E-89, 230E-85, 300D-77, 230-77, 200-74, 250S-67, 220D-73,
200D-67

Return to “W164”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests