Värmerelage som inte går att stänga av värmen

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
sven_60
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 14 Jul, 2004 07:46

Värmerelage som inte går att stänga av värmen

Postby sven_60 » Sun 06 Apr, 2008 15:15

Hej, på min SLK 230 -00 går det inte att stänga av värmen på högra sidan.

vad kan det vara för fel

Sven

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Värmerelage som inte går att stänga av värmen

Postby Roger J » Mon 07 Apr, 2008 22:41

kranen kärvar säkert, plocka isär den och rengör den.

Bengt Algeby
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Wed 27 Sep, 2006 11:30
Location: Halmstad

Re: Värmerelage som inte går att stänga av värmen

Postby Bengt Algeby » Thu 17 Apr, 2008 13:41

Hade exakt samma fel efter att jag inköpt min SLK hösten -06.
Fixade det själv genom att byta ut värmeventil-paketet som styr bägge sidornas värme.

Det sitter ett litet värmeventil-paket strax framför AC'n (under huven förståss). Det ska gå in en vattenslang (värme från motorns vattenkylningssystem) till paketets undersida medan det går två vattenslangar ut från paketet (höger + vänster värme). Paketet styrs av två ventiler, en för vardera sidan av kupén. Du kan själv se om du kan flytta värmen till vänstersidan av kupén genom att växla dessa två ventiler. Du kommer åt att växla dem om du lossar på de plomberade skruvarna som håller ihop över och undersida. Det läcker ut en liten liten skvätt vatten när du lossar överdelen av paketet, men det rör sig bara om någon cl. När du öppnat så kan du se om kolvarna inuti kärvar eller om det bara är så som det var i mitt fall att den ena magneten inte rörde sig fast den fick signal om att slå om ventilen. Om du efter att ha växlat ventilernas överdelar flyttar värmen till vänster sida av kupén så har du hittat felet.

Hoppas du fixar det - Jag köpte ett helt nytt ventil-paket på skroten för 400:- (nytt hade kostat ca 2000:-). Tyvärr är det svårt att hitta delar till SLK men jag lyckades använda överdelen av ett paket som egentligen skulle vara till en CLK. Underdelen var felvänd så jag kunde inte byta hela paketet utan fick plocka över de fungerande delarna till mitt gamla paket. Det funkar fortfarande idag 1 1/2 år efteråt.

sven_60
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 14 Jul, 2004 07:46

Re: Värmerelage som inte går att stänga av värmen

Postby sven_60 » Mon 21 Apr, 2008 12:14

Hej tack för tipset, jag var till Allbildelar i huddinge och köpte ett paket värmeventil för 400:- det var till en mb 200 97, själva huset passade inte men ventilerna gjorde det.

Bengt Algeby
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Wed 27 Sep, 2006 11:30
Location: Halmstad

Re: Värmerelage som inte går att stänga av värmen

Postby Bengt Algeby » Tue 22 Apr, 2008 13:44

Kul att du fixade det!! (och det blev väl billigare än att få diagnosen från Mercedes-verkstäderna).

Henke.seneby
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Sun 22 Oct, 2006 22:39
Location: Ängelholm

Re: Värmerelage som inte går att stänga av värmen

Postby Henke.seneby » Sat 03 May, 2008 10:21

Hej!

Jag har ett ytteligare problem med värmen. Jag lyckas inte stänga av fläckten den går med 1/2 fart hela tiden oavsett om jag har tändningen på eller inte. Det började med att som trådskaparen säger värmen på högersida inte gick att stänga av. Jag ska lämna den till verkstad om jag inte får rätt på den. Är det någon som vet en bra verkstad i helsingborg/ängelholms området?

MVH
Henke


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests