SL600 #2
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: SL600 #2
Såg riktigt schysst ur Gus Tummarna upp
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: SL600 #2
Fin!!
Vad va de för snuskigt på sidan av bilen på första bilden?
Vad va de för snuskigt på sidan av bilen på första bilden?
Re: SL600 #2
Gus.
Har du någon koll på vad det går till att registrera den i Sverige? För det
är väl tanken om jag förstått det rätt? Tull, moms & accis är väl inget
billigt kalas kan jag tänka.
Jag minns när jag importerade min SLC ifrån Tyskland 1989, då kostade
bilen 3300 D mark (ca 10000:- SEK) i krockat skick. När jag kollar på mina
handlingar så betalade jag 19870:- SEK i avgifter för att få den registrerad.
Jocke
Har du någon koll på vad det går till att registrera den i Sverige? För det
är väl tanken om jag förstått det rätt? Tull, moms & accis är väl inget
billigt kalas kan jag tänka.
Jag minns när jag importerade min SLC ifrån Tyskland 1989, då kostade
bilen 3300 D mark (ca 10000:- SEK) i krockat skick. När jag kollar på mina
handlingar så betalade jag 19870:- SEK i avgifter för att få den registrerad.
Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Re:
[quote="GUS"]Så är det ju alltid, man vill ha det man inte kan få, personligen tycker jag EU-skyltarna förstör för mycket, tar upp så stor plats på bilen.
Jaja, har ju inte fått skiten än, kan ju bli en ny Estonia av båten eller så står det något annat vrak där när man skall hämta den, får väl se...
Behöver tips på backspeglar med blinkers, har letat, men inte hittat något konstruktivt.[/quote]
Hej Jag har fina backspeglar på min sl500-91 med blinkers , dom är lite rundare (nyare look) det ska stå en 5:a på dom för att vara godkända. ska försöka kolla var dom kommer ifrån.Liknar nya c-klass backspeglar
Simson
Jaja, har ju inte fått skiten än, kan ju bli en ny Estonia av båten eller så står det något annat vrak där när man skall hämta den, får väl se...
Behöver tips på backspeglar med blinkers, har letat, men inte hittat något konstruktivt.[/quote]
Hej Jag har fina backspeglar på min sl500-91 med blinkers , dom är lite rundare (nyare look) det ska stå en 5:a på dom för att vara godkända. ska försöka kolla var dom kommer ifrån.Liknar nya c-klass backspeglar
Simson
Re: SL600 #2
Starscream wrote:Fin!!
Vad va de för snuskigt på sidan av bilen på första bilden?
Pappskallarna i hamnen hade lyckats parkera den precis under ett måsbo, så fågelskit är väl svaret, som tur är regnade det hela dagen så det försvann.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: SL600 #2
SL Jocke wrote:Gus.
Har du någon koll på vad det går till att registrera den i Sverige? För det
är väl tanken om jag förstått det rätt? Tull, moms & accis är väl inget
billigt kalas kan jag tänka.
Jag minns när jag importerade min SLC ifrån Tyskland 1989, då kostade
bilen 3300 D mark (ca 10000:- SEK) i krockat skick. När jag kollar på mina
handlingar så betalade jag 19870:- SEK i avgifter för att få den registrerad.
Jocke
Detta gäller för att importera vad som helst från ett icke EU-land, 25% moms tillkommer på priset, frakten och eventuellt försäkring och övriga omkostnader för att få hem varan. Införselavgift tillkommer likaså på allt detta, den är olika för olika varor, 10% för bilar, kläder och skor har mycket högre.
Räkneexempel för totalkostnad:
(Varans pris + frakt + försäkring)*1,25*1,1=Totala priset den kostar när den står på svensk mark.
Sen tillkommer en hamnavgift i fallet med stort gods, är viktbaserad, blev 1019:- för mig.
Registreringsbesiktning skall kosta 1070:- enligt Bilprovningens hemsida, sedan behövs en vanlig besiktning samt plåtar.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: Re:
simson wrote:GUS wrote:Så är det ju alltid, man vill ha det man inte kan få, personligen tycker jag EU-skyltarna förstör för mycket, tar upp så stor plats på bilen.
Jaja, har ju inte fått skiten än, kan ju bli en ny Estonia av båten eller så står det något annat vrak där när man skall hämta den, får väl se...
Behöver tips på backspeglar med blinkers, har letat, men inte hittat något konstruktivt.[/quote]
Hej Jag har fina backspeglar på min sl500-91 med blinkers , dom är lite rundare (nyare look) det ska stå en 5:a på dom för att vara godkända. ska försöka kolla var dom kommer ifrån.Liknar nya c-klass backspeglar
Simson
Mycket intressant, vill gärna ha bilder om det går.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: SL600 #2
Har provkört lite mer nu med bilen, den är klart överlägsen min förra körmässigt och komfortmässigt.
Är faktiskt väldigt nöjd, men hade väl samtidigt tur som inte blev blåst...
Snart kan jag öppna museum...
Är faktiskt väldigt nöjd, men hade väl samtidigt tur som inte blev blåst...
Snart kan jag öppna museum...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: SL600 #2
GUS wrote:SL Jocke wrote:Gus.
Har du någon koll på vad det går till att registrera den i Sverige? För det
är väl tanken om jag förstått det rätt? Tull, moms & accis är väl inget
billigt kalas kan jag tänka.
Jag minns när jag importerade min SLC ifrån Tyskland 1989, då kostade
bilen 3300 D mark (ca 10000:- SEK) i krockat skick. När jag kollar på mina
handlingar så betalade jag 19870:- SEK i avgifter för att få den registrerad.
Jocke
Detta gäller för att importera vad som helst från ett icke EU-land, 25% moms tillkommer på priset, frakten och eventuellt försäkring och övriga omkostnader för att få hem varan. Införselavgift tillkommer likaså på allt detta, den är olika för olika varor, 10% för bilar, kläder och skor har mycket högre.
Räkneexempel för totalkostnad:
(Varans pris + frakt + försäkring)*1,25*1,1=Totala priset den kostar när den står på svensk mark.
Sen tillkommer en hamnavgift i fallet med stort gods, är viktbaserad, blev 1019:- för mig.
Registreringsbesiktning skall kosta 1070:- enligt Bilprovningens hemsida, sedan behövs en vanlig besiktning samt plåtar.
Så accisen är borttagen? Den var ju en stor del av kostnaden tidigare.
Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Re: SL600 #2
Jag har betalt enligt räkneexemplet, det enda som skall återstå är registreringsdelen vad jag kan förstå.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: SL600 #2
Jaha, nästa problem som uppdagar sig, något drar ström, drog ur ett 88 Ah batteri på drygt ett dygn.
Har dessutom pratat med säljaren, när den lämnade dem så fungerade fönster och tak, den har alltså blivit utan ström i överfarten och sedan har något fått fnatt.
Har dessutom pratat med säljaren, när den lämnade dem så fungerade fönster och tak, den har alltså blivit utan ström i överfarten och sedan har något fått fnatt.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: SL600 #2
kul med elfel...
uppdatera gärna om du löser dina fönster/takbekymmer då jag lider av ett liknande fenomen
uppdatera gärna om du löser dina fönster/takbekymmer då jag lider av ett liknande fenomen
07:a SLK 55 AMG Bobby-benz
01:a E 320cdi avantgarde
93.a 300-24 SL facelifted
92.a 300 tdt
1983 Christopher Bexell Holmberg...
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: SL600 #2
GUS wrote:Jaha, nästa problem som uppdagar sig, något drar ström, drog ur ett 88 Ah batteri på drygt ett dygn.
Har dessutom pratat med säljaren, när den lämnade dem så fungerade fönster och tak, den har alltså blivit utan ström i överfarten och sedan har något fått fnatt.
det är välan bara att dra fram multimetern och jämföra båda pulkornas elsystem över en flarra
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: SL600 #2
Får väl bli lite mätningar framöver...
Pratade däremot just med Vägverket, de har skickat stora skyltar till mig, puckon...
Vad värre är, läser man på Registreringsbeviset så står följande: Antal sittplatser inkl förarplatsen 1, detta betyder enligt dem att ENDAST 1 person får färdas i bilen, låter skumt...
Pratade däremot just med Vägverket, de har skickat stora skyltar till mig, puckon...
Vad värre är, läser man på Registreringsbeviset så står följande: Antal sittplatser inkl förarplatsen 1, detta betyder enligt dem att ENDAST 1 person får färdas i bilen, låter skumt...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests