Hög temp / lågt oljetryck ???

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Mon 26 Sep, 2005 19:02

Hej!
Har nu fixat problemen!
Gjorde en kylarrensning och bytte kylarvättska + Red Line WaterWetter, och nu ligger den bättre i temperatur.
Var och testade lite (200 + :oops: ) och kom som högst upp i ca 93 grader!


Produktfakta:
Kylartillsats
Red Line WaterWetter
Ett av det sämst underhållna systemet i en bil är ofta kylsystemet, med reducerad kylkapacitet som följd.
WaterWetter förbättrar vattnets förmåga att suga upp värmen ifrån motorn varför vattnet snabbare når arbetstemperatur.
Detta leder till avsevärt förbättrad kapacitet i värmepaketet, som förser bilen med varmluft till kupén,
samt minskning av risken för överhettning och kokning.

Image

Red Line WaterWetter
• Fördubblar vattnets vätningsförmåga
• Ökar värmeöverföringen
• Ger snabbare värme i kupén vid kyla
• Minskar temperaturen i topplocket
• Möjliggör en ökning av förtändningen
• Minskar rost och korrosion
• Smörjer vattenpumpen.

Dosering
En flaska räcker till 15 liter vatten. Efterfyll med WaterWetter kontinuerligt då korrosionsskyddet förbrukas under användningstiden.


Finns mer att läsa på deras hemsida: http://www.redlineoil.se/

Passade på att byta bromsbelägg också till Ferrodos Racing-belägg Art.nr. FCP 1037 Pris inkl.moms: 1444:-
Nu tar det BRA! ](*,) :lol:

MVH, André MBSCA :-)
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Tue 27 Sep, 2005 15:01

Roligt att det löste sig till slut... :thumbleft:

Sl 500

Postby Sl 500 » Tue 27 Sep, 2005 15:35

Det är ju alltid roligt när något blir bättre.......ska ta och köra ett kylarens också kan ju inte skada.med tanke att går mycket du instruera mig andre hur du gjorde å med vad när jag kommer till helgen.....sylwe

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Tue 27 Sep, 2005 16:46

Sl 500 wrote:Det är ju alltid roligt när något blir bättre.......ska ta och köra ett kylarens också kan ju inte skada.med tanke att går mycket du instruera mig andre hur du gjorde å med vad när jag kommer till helgen.....sylwe


Självklart Sylwe, det vet du! :thumbright:
Jag har förresten beställt två så´na där små oljerör som vi pratade om, får dem imorgon Onsdag.

MVH, André MBSCA :-)
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Tue 27 Sep, 2005 16:48

Dieselpower is Realpower wrote:Roligt att det löste sig till slut... :thumbleft:


Tack! Det tycker jag med! :wink:

MVH, André MBSCA :-)
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Sl 500

Postby Sl 500 » Tue 27 Sep, 2005 18:19

André MBSCA wrote:
Sl 500 wrote:Det är ju alltid roligt när något blir bättre.......ska ta och köra ett kylarens också kan ju inte skada.med tanke att går mycket du instruera mig andre hur du gjorde å med vad när jag kommer till helgen.....sylwe


Självklart Sylwe, det vet du! :thumbright:
Jag har förresten beställt två så´na där små oljerör som vi pratade om, får dem imorgon Onsdag.

MVH, André MBSCA :-)
Har du haft av och kollat om nån var paj ? sylwe

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Tue 27 Sep, 2005 23:25

Sl 500 wrote:
André MBSCA wrote:
Sl 500 wrote:Det är ju alltid roligt när något blir bättre.......ska ta och köra ett kylarens också kan ju inte skada.med tanke att går mycket du instruera mig andre hur du gjorde å med vad när jag kommer till helgen.....sylwe


Självklart Sylwe, det vet du! :thumbright:
Jag har förresten beställt två så´na där små oljerör som vi pratade om, får dem imorgon Onsdag.

MVH, André MBSCA :-)
Har du haft av och kollat om nån var paj ? sylwe


Nix, inte än!
Törs inte ge mig på det innan träffen - man vet ju aldrig vad som kan j#$%&a!
Men jag märker inget läckage från topparna eller runt omkring.

MVH, André MBSCA :-)
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Sl 500

Postby Sl 500 » Tue 27 Sep, 2005 23:35

du lär inte set nåt lekage utan enbart det svagt tickande från den e de ventillyftarna som tappar trycket.......sylwe

Bildt

Ang. beläggen

Postby Bildt » Fri 07 Oct, 2005 00:24

Tjena!

Ang dina belägg.. har själv problem med att mina nya tjusiga 19"-are
fram blir svarta efter en runda & funderar på byte, men många av dom sk. race-beläggen sliter visst hårt som f-n på skivorna.. ngn som har koll på vlket som är bästa köp? Fått tips om green stuff, men dom skall visst äta skivor.. & dom är ju inte gratis.

Tacksam för tips.

/TV

Kolle500

Postby Kolle500 » Mon 10 Oct, 2005 13:54

André MBSCA wrote:
Sl 500 wrote:
André MBSCA wrote:
Sl 500 wrote:Det är ju alltid roligt när något blir bättre.......ska ta och köra ett kylarens också kan ju inte skada.med tanke att går mycket du instruera mig andre hur du gjorde å med vad när jag kommer till helgen.....sylwe


Självklart Sylwe, det vet du! :thumbright:
Jag har förresten beställt två så´na där små oljerör som vi pratade om, får dem imorgon Onsdag.

MVH, André MBSCA :-)
Har du haft av och kollat om nån var paj ? sylwe


Nix, inte än!
Törs inte ge mig på det innan träffen - man vet ju aldrig vad som kan j#$%&a!
Men jag märker inget läckage från topparna eller runt omkring.

MVH, André MBSCA :-)


Hej var inte igår jag var här. Min 500 sl går alltid ner till ca. 1 kg på tomgång har alltid gjort det men är helt omöjlig att få hög temperatur hur tuft jag änn kör. I dag blir det 2 st race kattar monterade så nu har jag 3 tum hela vägen. Mina gamla kattar klarede inte besiktningen förra veckan men har som sagt bara väntat på att få byta. 8)

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Mon 10 Oct, 2005 14:12

Kolle500 wrote:
André MBSCA wrote:
Sl 500 wrote:
André MBSCA wrote:
Sl 500 wrote:Det är ju alltid roligt när något blir bättre.......ska ta och köra ett kylarens också kan ju inte skada.med tanke att går mycket du instruera mig andre hur du gjorde å med vad när jag kommer till helgen.....sylwe


Självklart Sylwe, det vet du! :thumbright:
Jag har förresten beställt två så´na där små oljerör som vi pratade om, får dem imorgon Onsdag.

MVH, André MBSCA :-)
Har du haft av och kollat om nån var paj ? sylwe


Nix, inte än!
Törs inte ge mig på det innan träffen - man vet ju aldrig vad som kan j#$%&a!
Men jag märker inget läckage från topparna eller runt omkring.

MVH, André MBSCA :-)


Hej var inte igår jag var här. Min 500 sl går alltid ner till ca. 1 kg på tomgång har alltid gjort det men är helt omöjlig att få hög temperatur hur tuft jag änn kör. I dag blir det 2 st race kattar monterade så nu har jag 3 tum hela vägen. Mina gamla kattar klarede inte besiktningen förra veckan men har som sagt bara väntat på att få byta. 8)


Nämen tjenare Kolle!
Man började ju undra vart du hade tagit vägen? :shock:
Kan inte du PM.a mig om en mötesplats/adress, så får jag komma och kika/lyssna på din SL när du fått på kattarna?
Jag har ju själv 2 race kattar monterade men bara original resten av systemet.
Planerna är ju att montera dubbelt 3" hela vägen, så det kan va kul och se/höra hur det blir!
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

xantee
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sun 25 Apr, 2010 20:01
Location: westcoast

Re: Hög temp / lågt oljetryck ???

Postby xantee » Sun 15 Aug, 2010 00:11

hej..andre (kan inte apostrofen på data)..=(
har inte haft tillgång till internet på ett bra tag... då jag glider på grannens super lina.. men nu har jag acsess igen=)
jag tackar för den trevliga träffen 2010 vårgårda...
jag läöste ditt problem och tog upp det med svärfar......... han undrar om din bil ryker vid gaspådrag? vid kall motor! (ryker den mycket? eller normalt?)
om den inte ryker onormalt vid kallstart/körning så är nog inte problemet kolvringarna. men du kan göra ett komprissions test. OBS angående kylar rensning
rekomenderar svärfar att man köper YES maskin diskmedel (I kuddform Grön vätska och vitt pulver i samma kudde) och lossar den grova kylar slangen och trycker i 5 till 6 kuddar... detta kan man även göra om man har dålig värme i fläkten... Även jag har gjort detta på mina 3 mercedes benz bla mb 500se w140 obsidian black som var med på träffen.. sammt ny förvärvet e430 w124 -94.... det är en j?+%&la bastu i dom nu + en e200 -93. och jag är glatt överraskaskad över både värmen ocvh kylarens effekt efter svärfars tips... han har varit med förr... lägg inga onödiga pengar på kylar rens då det är bara 10% så effektivt...
jag körde 3 dagar på sin höjd för att inte packningar och div inte ska ta stryk.

tömm kylaren på all vätska.. fyll på mede endast vatten.
sedan tryck i 5-6 kuddar av YES maskin disk i den stora kylar slangen.
starta bilem och kör lungt i ca 30min. sätt på full värme och fläkt. OBS ny värme kapacitet omgående.
kör om vanligt i 2 dagar hellst med full värme för att uppnå bästa resultat för då är alla omlopp öppna.
TAPPA UT ALLT I KYLARSYSTEMET.
fyll på med endast rent vatten. kör tills motorn uppnår full arbetstemp. Tappa ur kylarsystemet igen. OBS fyll på med glyckol vatten.
och motorn bör nu vara helt rengjord. och få bättre värme kapacitet och bättre kyl egenskaper. och detta har jag egna erfarenheter/xantee

ang oljetrycket:
tror svärfar att det finns skit i oljesumpen. den rekomenderas att rengöras för att mb använder sig av pappersfilter och dom vittrar sönder efter ett tag och därmed sugs upp i pumpen. och det är oftast om inte bilen har varit ordentligt servad... man ser när man häller ut oljan att det följer med klumpar..
svärfar har god erfarenhet sedan 1995 då han haft flera mb s-klass och kört över 300,000mil i dessa, har tackat han mycket för denna erfarenheten då jag vet att han både har varit mekaniker och flygmekaniker.. men mitt intresse för mb har bara ökat och jag tackar han för ekspertis och kunskap så jag hoppas att andra tar del och nytta av detta.. jag hoppas att detta sparar både pengar och tid. / mvh xantee tack för en supertrevlig träff..och allt fokl.. vi ses igen

ztaffans
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 11 Aug, 2010 18:03

Re: Hög temp / lågt oljetryck ???

Postby ztaffans » Fri 20 Aug, 2010 23:39

xantee wrote:svärfar har god erfarenhet sedan 1995 då han haft flera mb s-klass och kört över 300,000mil i dessa


Va är det sant??, 300,000 mil på 15 år!!!!! Det blir ju 20,000 mil per år vilket ger ca 55 mil per dag. Han lär ju bo i bilen eller?
Hur har han hunnit rensa kylaren?
Ja, ja det finns ju sådana där supermänniskor som hinner allt.

xantee
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sun 25 Apr, 2010 20:01
Location: westcoast

Re: Hög temp / lågt oljetryck ???

Postby xantee » Sat 28 Aug, 2010 11:23

hahaha... ja jo.. nä han hade väl ett yrke som innebar VÄLDIGT mycket körande... brukar inte spela någon roll vart vi åker så kan han vartenda gata.. eller om man ska hämta något på en annons så fattar han ganska kvickt med vägbeskrivning på telefon..


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests