Page 1 of 3

Hög temp / lågt oljetryck ???

Posted: Wed 21 Sep, 2005 10:00
by André MBSCA
Hej Vänner!

När jag i normala fall cruisar runt och tar det lungt, har jag inga som helst problem med temp eller oljetryck.
Då håller sig temperaturen mellan 80 - 90 grader C, och oljetrycket konstant på 3 på mätaren (även vid tomgångsvarv).

Det är vid de tillfällen när jag får lust och vill använda SL,en och V8ans kapacitet, som problemen uppstår;

Kör jag lite hårdare, som ju faktiskt SLen ska vara byggd för, går tempen upp mot 100 graders sträcket (kör jag riktigt hårt - över 100 grader.)
och vill gärna bygga upp ett tryck (undertryck?) som börjar att tömma ut kylarvätska. (ev. koka).
Samtidigt tappar jag oljetrycket ner mot 1 på mätaren vid tomgång. (ev. t.o.m. under 1), vid ca 1500 - 2000 varv; ca. 2 på mätaren.

Senaste oljefilter och oljebyte för ca 900 mil sedan; Full synthet olja av hög kvallitét.
Har sedan dess efter behov fyllt på med sammanlagt 1 liter av samma kvallitét.

Och snälla; om jag bara ville köra lungt och aldrig gasa lite, då kunde jag ju lika gärna köpt mig en 190 D, typ, att glida omkring med.
Nu köpte jag mig en 500 SL för dess kapacitet; jag vill ibland kunna känna kickdownen i 170,
likväl som jag vill kunna ligga på Autobahn i 250 km/t i mil efter mil...UTAN att bilen kokar eller tappar oljetryck!
500 SL är ju faktiskt byggd för detta!

SÅ VAD ATT GÖRA ???
TACKSAM FÖR ALLA SERIÖSA TIPPS !!!

TACKAR PÅ FÖRHAND,
MVH, André MBSCA :-)

Posted: Wed 21 Sep, 2005 10:08
by Dieselpower
Koka ska den inte göra förrän vid ca 120 grader. Men om du provar att rensa kylsystemet med kylarrensning och sen fyller på ny vätska och luftar ordentligt så ska du se att det löser sig...
Sen beträffande oljetrycket så skulle jag tro att det är p.g.a den höga värmen...

Posted: Wed 21 Sep, 2005 10:12
by André MBSCA
Dieselpower is Realpower wrote:Koka ska den inte göra förrän vid ca 120 grader. Men om du provar att rensa kylsystemet med kylarrensning och sen fyller på ny vätska och luftar ordentligt så ska du se att det löser sig...
Sen beträffande oljetrycket så skulle jag tro att det är p.g.a den höga värmen...


Tack för ett snabbt svar!
Detta ska naturligtvis testas.
(Ps. Det stämmer att den kokar först vid ca 120 grader, vilket den också kommer upp till vid hård körning.)

MVH, André MBSCA :-)

Posted: Wed 21 Sep, 2005 12:18
by Winis Mbsca
Tror också att oljetrycket dalar pga. den höga temperaturen. Men funderar på om det inte kan vara så att vattenpumpen är på upphällningen?
Men jag tycker även att oljeförbrukningen är ganska hög. Jag har inte ens så hög förbrukning på 300:an trots att den sölar ut olja över hela blocket.
1 liter olja på 900mil är ju rätt mycket, även om MB "godkänner" ända upp til 1liter per 100km.

Posted: Wed 21 Sep, 2005 12:55
by Pelle
Jag har alltid högt oljetryck på min. Tempen går över 100 grader vid alpkörning i hetta vid segdragning...Annars runt 90 grader. Ingen oljeförbrukning alls trots många hårda mil :-)

Oroväckande beskrivning på din bil :shock:

Hoppas verkligen att det inte är något dyrt på gång för Dig :-(

Posted: Wed 21 Sep, 2005 13:17
by André MBSCA
Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?

MVH, André MBSCA :-)

Posted: Wed 21 Sep, 2005 13:23
by Dieselpower
André MBSCA wrote:Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?

MVH, André MBSCA :-)


Visst det kan mycket väl vara så då kolvringarna tappar spänsten om motorn går varm...

Posted: Wed 21 Sep, 2005 13:36
by André MBSCA
Dieselpower is Realpower wrote:
André MBSCA wrote:Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?

MVH, André MBSCA :-)


Visst det kan mycket väl vara så då kolvringarna tappar spänsten om motorn går varm...


Betyder det att spänsten i kolvringarna återkommer när kylproblemet försvinner?
Att den bara drar olja när den är för varm men slutar ifall tempen blir normal?
Eller ska man måsta byta kolvringar? :shock: :shock: :cry:

MVH, André MBSCA :-)

Posted: Wed 21 Sep, 2005 13:40
by Dieselpower
André MBSCA wrote:
Dieselpower is Realpower wrote:
André MBSCA wrote:Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?

MVH, André MBSCA :-)


Visst det kan mycket väl vara så då kolvringarna tappar spänsten om motorn går varm...


Betyder det att spänsten i kolvringarna återkommer när kylproblemet försvinner?
Att den bara drar olja när den är för varm men slutar ifall tempen blir normal?
Eller ska man måsta byta kolvringar? :shock: :shock: :cry:

MVH, André MBSCA :-)


Har dom tappat spänsten så är det bara byta men kan ju likväl vara så att oljan blir väldigt tunn av värmen...
Så rengör kylsystemet ordentligt till att börja med...

Posted: Wed 21 Sep, 2005 13:45
by André MBSCA
Dieselpower is Realpower wrote:
André MBSCA wrote:
Dieselpower is Realpower wrote:
André MBSCA wrote:Tack för alla svar,
Kan det vara så att oljeförbrukningen beror på att motorn har gått lite för varm då och då?

MVH, André MBSCA :-)


Visst det kan mycket väl vara så då kolvringarna tappar spänsten om motorn går varm...


Betyder det att spänsten i kolvringarna återkommer när kylproblemet försvinner?
Att den bara drar olja när den är för varm men slutar ifall tempen blir normal?
Eller ska man måsta byta kolvringar? :shock: :shock: :cry:

MVH, André MBSCA :-)


Har dom tappat spänsten så är det bara byta men kan ju likväl vara så att oljan blir väldigt tunn av värmen...
Så rengör kylsystemet ordentligt till att börja med...


När du ändå är på tråden...hur går en kylrensning till (har aldrig haft det problemet förr)?
Man häller i kylrensnings-gojset, och sen?
Var tömmer man lämpligast kylsystemet, och hur luftar man det?

MVH, André MBSCA :-)

Posted: Wed 21 Sep, 2005 13:50
by Dieselpower
Du häller i rengöringen sen kör du den i 15 min tror jag de va men det står på förpackningen.
Sen tappar du nog enklast ut det genom att lossa nedre kylarslangen.
Sen hur luftningen går till på sl:en vet jag inte det e möjligt att det luftar sig självt...

Posted: Wed 21 Sep, 2005 13:55
by André MBSCA
Dieselpower is Realpower wrote:Du häller i rengöringen sen kör du den i 15 min tror jag de va men det står på förpackningen.
Sen tappar du nog enklast ut det genom att lossa nedre kylarslangen.
Sen hur luftningen går till på sl:en vet jag inte det e möjligt att det luftar sig självt...


Oki-doki!
Tack för alla dina svar, nu ska jag iväg till Mekonomen och införskaffa kylarrensning!
Vi hörrs!

MVH, André MBSCA :-)

Posted: Wed 21 Sep, 2005 14:01
by Mercafreaket
de flesta mercorna är väldigt enkal att lufta, i princip som att lufta en vobblo 740 då högasta punkten på MB är exp.kärlet tror jag. men iaf då jag bytte kyl på coupen i vintras så spolade jag igenom kylsystemet länge och väl med vattenslangen (obs jag stod i uppvärmt garage då) har för mig jag lät vattnet rinna ner i exp.kärlet och nedre slang borta eller om det var övre, och låta det vara så ett tag...

och ett tipps: använd inte kaustiksoda, farsan gjorde de på kylarn i SL:n vilket ledde till att aluminiumet frättes upp och gick hål på således fick han skicka kylaren på renovering (byte av cellpaket) :lol: :lol:

Posted: Wed 21 Sep, 2005 15:01
by André MBSCA
Mercafreaket wrote:de flesta mercorna är väldigt enkal att lufta, i princip som att lufta en vobblo 740 då högasta punkten på MB är exp.kärlet tror jag. men iaf då jag bytte kyl på coupen i vintras så spolade jag igenom kylsystemet länge och väl med vattenslangen (obs jag stod i uppvärmt garage då) har för mig jag lät vattnet rinna ner i exp.kärlet och nedre slang borta eller om det var övre, och låta det vara så ett tag...

och ett tipps: använd inte kaustiksoda, farsan gjorde de på kylarn i SL:n vilket ledde till att aluminiumet frättes upp och gick hål på således fick han skicka kylaren på renovering (byte av cellpaket) :lol: :lol:


Tack för dom tipsen, Patrik!
Nää, kaustiksoda har jag inte ens funderat över! :lol:
Men tack för varningen i allafall.

MVH, André MBSCA :-)

Posted: Wed 21 Sep, 2005 21:36
by Sl 500
Va f-n har du slitit ut motorn Andre ? Kolla även viscofläkt, byt termostaten de ger med åldern, På min bytte jag, termostat, kamkjedja, oljepump, oljegivare i förbyggande syfte vid 200000 mil. Man skall även byta kylvatten å glykol mellan varven. När allt är OK igen ta ett kompprov är det ej så bra som dom skriver byta kolvringar j#$%&a dyrt. då letar vi upp en bil här med en bra motor blir def. billigare att skifta spis.......sitter ju w140-500S....sylwe