Planerar att importera en SLK från Tyskland, alt köpa en i Sverige. Vad är er syn på för och nackdelar när det gäller 320 och 230
* Skatt & försäkring?
* Prestanda?
* Service?
* Bränsleförbrukning?
* Motorkaraktär?
* Typfel?
* Automat resp. Manuell. Framför allt hur den 5 vxl är jfr 6 vxl
* Vxl låda. Är inne på att Automat är bästa valet (någon som är av annan åsikt?)
Om man jämför fr. årsmodell 2000 (när 320 kom) skiljer sig priserna inte speciellt mkt mellan 230 och 320 i Tyskland (däremot i Sverige). Vidare är 320 generellt bättre/mer utrustade.
Alla synpunkter, tips, tricks och påhopp är välkomna.
Mvh /H
SLK 230 vs SLK 320
- discipline
- Expert
- Posts: 792
- Joined: Mon 07 Aug, 2006 14:56
- Location: Gothenburg
Hade jag valt mellan dessa två idag så hade jag tagit 230:n. Känns som lagom motor i den bilen och mest bil för pengarna. Försäkringen tror jag är ganska lika mellan de två.
Nuvarande bil: GLK 220 CDI -13
Föredetta bilar: BMW 645 -06, BMW X3 -04 (vinterbil), SLK55 -05, Lexus SC430 -02, SLK32 -02, SLK230 -98, Audi TT -00, BMW 325 -91
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
- discipline
- Expert
- Posts: 792
- Joined: Mon 07 Aug, 2006 14:56
- Location: Gothenburg
Jag måste erkänna jag har varken kört 230 eller 320. Men det jag är ute efter är en glidare där man kan trycka ner gasen emellanåt och bara njuta av kraften. Jag har inga ambitioner att vinna några rödljus race.
Har haft en Z3 och Miata tidigare och är ute efter ngt annat...
Tyvärr är man ju inte helt finansiellt oberoende så den ekonomska biten är rätt viktig. Skatt, försäkring, service mm samt andrahandsvärde
Har haft en Z3 och Miata tidigare och är ute efter ngt annat...
Tyvärr är man ju inte helt finansiellt oberoende så den ekonomska biten är rätt viktig. Skatt, försäkring, service mm samt andrahandsvärde
Funderade också på om man skulle köpa en 230 eller en 320. Mitt val blev 230:an. Tittar man på 0-100 tider så verkar ju prestandan vara närmast identisk 7,1s (SLK 230-01), 6,8s (320-01) sen kanske det förvisso skiljer mer mellan 100-200(?). Studerar man sedan bränsle förbrukning så verkar det som 320 drar en del mer i ren statskörning och service och försäkring lär vara billigare på en 4-cylidring motor i jämförelse med en 6:a.
Av den anledningen valde jag 230:an och är mycket nöjd
/Aspen
Av den anledningen valde jag 230:an och är mycket nöjd
/Aspen
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
- coffe_aberg
- Hedersmedlem
- Posts: 1621
- Joined: Thu 30 Dec, 2004 12:01
- Location: Skinnskatteberg
- Contact:
Starscream wrote:Jag tror du letar efter en 320 eller 430..
SLK 430?
/Coffe
Uppvuxen med Mercedes i familjen.
Hade själv en 190E 2.6 -87 fram till 050525
Ägde en 190E -87 051016-061016. En så kallad Jahreswagen alltså
061018 införskaffades första E-klassen. En 230 TE -87. Hade den några månader.
130914 var det dags för en kombi igen. E 230T -96.
Christopher Åberg -81
Uppvuxen med Mercedes i familjen.
Hade själv en 190E 2.6 -87 fram till 050525
Ägde en 190E -87 051016-061016. En så kallad Jahreswagen alltså
061018 införskaffades första E-klassen. En 230 TE -87. Hade den några månader.
130914 var det dags för en kombi igen. E 230T -96.
Christopher Åberg -81
Du vill ha en glidare o nåt som är annorlunda än Z3 o miata.. gasa ibland o njuta av kraften.
6:an gör den nog mer till det du är ute efter isåfall.. inte för att den skulle vara så jättemkt snabbare än 230 utan helt pga motorkaraktären o ljudet.
Aningen dyrare att äga blir den kanske jfr 230.. men inte så mkt att du bör frångå det du egentligen vill ha. Det är oxo värt pengar
6:an gör den nog mer till det du är ute efter isåfall.. inte för att den skulle vara så jättemkt snabbare än 230 utan helt pga motorkaraktären o ljudet.
Aningen dyrare att äga blir den kanske jfr 230.. men inte så mkt att du bör frångå det du egentligen vill ha. Det är oxo värt pengar
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests