Problem med taket på min SLK200 -98

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
klundahl

Problem med taket på min SLK200 -98

Postby klundahl » Sat 26 Aug, 2006 13:53

Tjenixen allihopa!

Skulle vilja höra om där är fler som haft samma problem som jag har nu med taket. Har haft bekymret sedan jag köpte bilen för ca 1 vecka sedan.

Problemet artar sig så att bagage luckan öppnar sig, rutorna går ner, sen händer inget mer, själva taket stannar kvar på sin plats uppfällt. Går att stänga bagageluckan igen och få upp rutorna men taket går inte ner. Handlaren jag köpte bilen av lämnade in den på Hedins bil varpå dom byttade 3 säkringar som hade gått när det byttades batteri på bilen, dom hade testat och taket fungera enligt dom som det skulle, min handlare var och hämta bilen och ringde mig att den var klar, glad i hågen körde man dit för att hämta bilen och där stod den med taket nere, skönt tänkte jag nu fungerar det.
Givetvis ville jag prova med en gång att fälla upp taket innan jag körde därifrån och vad händer, jo bagageluckan öppnar sig, sen inget mer :-(. Tänkte va faaan... får stänga bagageluckan igen då, nu gick inte detta heller utan bagageluckan stanna kvar på sin plats fullt öppen som ett jä**a segel.
Handlaren kom ut och var rätt orolig och testade själv, han fick inte heller ner det, så han sa att vi får köra upp den till Hedins igen, han rulla iväg med bilen och testa bara för sakens skull att fälla upp taket igen, vips fungera det taket gick upp, men gick inte att få ner igen. Gjorde precis som innan, bagageluckan gick upp, rutorna ner och sen inget mer. Nåväl bilen gick in på Hedins igen.
Dom testa under en hel dag och inget fel visades dom fick upp o ner taket hela tiden, testade typ 30 gånger på raken utan strul. Koppla in datorn till bilen och kollade felkoder men inget visades. Fick tillbaka bilen igen igår och tänkte att nu fungerar det väll då, testa igen att fälla ner taket och inte helt oväntat vad händer jo samma som innan, takbiten går inte ner :-(. Pissförbannad är min handlare nu över Hedins inkompetens får man väll säga och tyckte att det var väldigt pinsamt för hans egen del med. Han sa att jag skulle prova själv under helgen och se vad som händer och sen komma upp med bilen igen på måndag. Har provat hela dagen igår och imorse utan någon framgång. Körde sen in till stan och bara för sakens skulle så skulle jag testa igen när jag parkerade. Var på o klicka lite på brytaren i bagaget till den här skyddsslöjan eller vad man skall kalla det som markerar hur högt du kan lasta när taket är nere. Hoppa in i bilen och testade, döm till min förvåning nu fungera alltihopa, har kört taket upp och ner ett 10 tal gånger nu utan bekymmer och kört med bilen en sväng och provat igen och fungerar fortfarande, men är väll bara en tidsfråga innan det lägger av igen misstänker jag.

Någon som råkat ut för samma problem och vet vad det beror på, eller någon som kan tänkas ha en aning om vad det är som strular? Kan det vara microbrytarna som glappar eller något?

Tacksam för all hjälp jag kan få, då detta är ett väldigt störande problem, för man vet ju inte om man vågar använda taket med risk för att man kanske inte kan fälla upp det igen om det skulle komma regn :-(

MVH
Kim

PS. Jag har gjort precis som man skall när man fäller upp o ner taket och släpper inte knappen under processens gång och handbromsen är dragen och ingen växel i eller något, så det är inte så att jag missar något och gör fel, för gör likadant som min handlare och dom på mercedes. Och batteriet är helt nytt i bilen så inte det som är kasst heller DS.

cry_wolf
Proffs
Proffs
Posts: 273
Joined: Thu 27 Jul, 2006 15:52
Location: Falkenberg
Contact:

Postby cry_wolf » Sat 26 Aug, 2006 14:20

Mikrobrytarna kan krångla till det ganska mycket.

Men det är inte så att det helt enkelt är glapp i den brytaren till skyddet i bagaget som krånglar ?

Det borde ju vara ganska enkelt att kolla genom att när det krånglar helt enkelt koppla förbi den med en kabelstump.
SLK 230 -98

klundahl

Postby klundahl » Sat 26 Aug, 2006 15:17

cry_wolf wrote:Mikrobrytarna kan krångla till det ganska mycket.

Men det är inte så att det helt enkelt är glapp i den brytaren till skyddet i bagaget som krånglar ?

Det borde ju vara ganska enkelt att kolla genom att när det krånglar helt enkelt koppla förbi den med en kabelstump.


Ja jag hoppas att det är något sådant att det är glapp i brytarna på något sätt. Själv så misstänker jag att precis som du skrev att det kan vara glapp i den brytaren till skyddet i bagaget som glappar med tanke på att det funka nu när jag var på o pilla lite på den. Men är det inte sen så också att när den brytare är inaktiverad dvs t.ex när skyddet inte är där så händer väll inget alls, då går inte bagageluckan upp heller om jag inte miss minner mig? För som sagt när det krånglar så går ju ändån bagageluckan upp och rutorna ner, men sen inte mer.

Tänkte att skulle be dom på Hedins på måndag att verkligen kolla igenom alla brytare så att dom är okej, kostar ju inte mig något eftersom att det fortfarande är min bilhandlare som tar kostnaden eftersom att det inte fungerat från första början.

Är där fler som har tips som jag kan komma med till Hedins eller som man kanske kan kolla själv är dom varmt välkomna :-)

klundahl

Postby klundahl » Tue 29 Aug, 2006 00:17

En annan lustig sak är också att det verkar nästan lite som att detta fenomen bara uppenbarar sig vissa tider på dygnet. Har hållt koll på bilen nu sedan i fredags och av någon lustig anledning så före klockan nio på morgonen så verkar inte taket fungera, efter klockan nio så fungerar det klockrent oavsätt när jag känner för att testa. Sen efter klockan fyra på eftermiddagen så slutar det fungera igen, men fram tills dess så går det utmärkt. Har varit så här nu sedan i fredags och tycker det är väldigt märkligt, för inte finns där väll med någon slags tidskrets i takkonstruktionen?

Hade det varit en dator som jag haft detta felet på och inte på bilen så hade jag sagt virus med en gång, men känns ju som att det är ganska så omöjligt att få in i bilens dator system.

Får väll prova och trycka in Norton Antivirus i bilen annars :-D

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Tue 29 Aug, 2006 12:38

klundahl wrote:
Får väll prova och trycka in Norton Antivirus i bilen annars :-D

jadu då kajkar nog kärran ihop totalt, mosa hellre in NOD32 så blir det nån ordning ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

klundahl

Postby klundahl » Tue 29 Aug, 2006 14:49

Mercafreaket wrote:
klundahl wrote:
Får väll prova och trycka in Norton Antivirus i bilen annars :-D

jadu då kajkar nog kärran ihop totalt, mosa hellre in NOD32 så blir det nån ordning ;)


Hehehe... ja kanske det fungerar bättre :-D

Men seriöst finns det någon typ av tidskrets som styr taket på något sätt, för jag har kollat nu under några dagar och det är jätte skumt, för att före klockan nio så fungerar inte taket, sen direkt efter klockan nio fungerar taket igen och fungerar felfritt hela dagen fram tills runt fyra tiden på eftermiddagen då lägger allt av igen och förblir urfunktion fram till klockan nio på morgonen igen dagen därpå. Så någon som vet om där finns någon form av tidskrets eller tidsstyrning som kan ha fått en flipp och gör att taket verkar gå på en timer?

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Tue 29 Aug, 2006 14:55

klundahl wrote:
Mercafreaket wrote:
klundahl wrote:
Får väll prova och trycka in Norton Antivirus i bilen annars :-D

jadu då kajkar nog kärran ihop totalt, mosa hellre in NOD32 så blir det nån ordning ;)


Hehehe... ja kanske det fungerar bättre :-D

Men seriöst finns det någon typ av tidskrets som styr taket på något sätt, för jag har kollat nu under några dagar och det är jätte skumt, för att före klockan nio så fungerar inte taket, sen direkt efter klockan nio fungerar taket igen och fungerar felfritt hela dagen fram tills runt fyra tiden på eftermiddagen då lägger allt av igen och förblir urfunktion fram till klockan nio på morgonen igen dagen därpå. Så någon som vet om där finns någon form av tidskrets eller tidsstyrning som kan ha fått en flipp och gör att taket verkar gå på en timer?




jag kan inte svara 100% säkert men jag har otroligt svårt att tänka mig att det skulle vara på det sättet.

kanske iofs också lite långsökt men; vad har det varit för väder dom här dagarna? har det varit strålande sol kan ju skillnaden i värme göra att ett eventuellt litet glapp någonstans krymper ihop /utvidgas i takt med att temeperaturen stiger sjunker. det kan ju bli ganska varmt i en koffert.

för övrigt tycker jag, som ren amtör iofs, att det låter som ett solklart fall av glappkontakt i någon av brytarna/givarna. kan du inte försöka påverka dom när du samtidigt sitter och drar i reglaget?

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Tue 29 Aug, 2006 14:57

en bra början är väl som någon skrev att överbrygga kontakten i den där rullgardinen....

klundahl

Postby klundahl » Tue 29 Aug, 2006 15:43

MBFL wrote:
jag kan inte svara 100% säkert men jag har otroligt svårt att tänka mig att det skulle vara på det sättet.

kanske iofs också lite långsökt men; vad har det varit för väder dom här dagarna? har det varit strålande sol kan ju skillnaden i värme göra att ett eventuellt litet glapp någonstans krymper ihop /utvidgas i takt med att temeperaturen stiger sjunker. det kan ju bli ganska varmt i en koffert.

för övrigt tycker jag, som ren amtör iofs, att det låter som ett solklart fall av glappkontakt i någon av brytarna/givarna. kan du inte försöka påverka dom när du samtidigt sitter och drar i reglaget?



Joo.. jag tycker också att det verkar rätt dumt att där skulle vara någon tidsstyrning på något, men det verkar ju konstigt eftersom att det alltid fungerar efter klockan nio men inte före och fungerar hela dagen för att sedan ge upp igen runt fyra tiden på eftermiddagen. Min tanke har också varit någon brytare som glappar, men eftersom att det fungerar klockrent hela dagen så känns det ju lite konstigt att dom bara glappar tidig morgon och sen eftermiddag, eller rättare sagt går helt urfunktion.

Vädret har varit väldigt växlande, både kallt och varmt och det har fungerat ändån dagtid oavsätt.

Har provat att rucka på allting också när det inte fungerar för att se om det kommer igång men icke, likaså när det har fungerat så har jag letat upp en extremt bulig väg med mycket skump skump för att se om det glappar till o sätter sig urfunktion igen, men det fortsätter fungera fram tills eftermiddagen då det går o lägger sig igen. :-(

User avatar
SLK_Matte
Prospect
Prospect
Posts: 42
Joined: Wed 30 Nov, 2005 23:13
Location: Helsingborg

Postby SLK_Matte » Thu 31 Aug, 2006 01:11

Låter som brytarna i mina öron. Dom kan även va lite känsliga för fukt.
Forza LAZIO

sbe9930
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1017
Joined: Sun 13 Jun, 2004 21:14
Contact:

Postby sbe9930 » Thu 31 Aug, 2006 19:34

Det finns brytare på tre olika ställen som brukar krångla. Vanligast är dom som sitter i taket och känner av om låshakarna är öppna eller stängda. Sen sitter det en på höger sida i framrutans "ram" som känner av om taket är i stängt läge. Den tredje har jag bara varit med om någon enstaka gång. Den känner av när bakluckan är helt uppfälld.

Det är sällan elektriskt fel på dom utan dom klibbar fast i ett läge sen kan dom släppa och fungera ett tag innan det krånglar igen.

Lars-Erik

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Varför inte>>>>>

Postby SL Jocke » Thu 31 Aug, 2006 19:43

prova ställa om klockan i bilen?

Bara en tanke.

Jocke

klundahl

Re: Varför inte>>>>>

Postby klundahl » Thu 31 Aug, 2006 23:09

SL Jocke wrote:prova ställa om klockan i bilen?

Bara en tanke.

Jocke


Yepp jag har provat att ställa om klockan i bilen faktiskt. Tänkte om min teori stämde så skulle man kunna lura bilen. Men det fungerade faktiskt inte. Det lustiga är att bilen fortsätter med det här att fungera mellan 9 och fram till någon gång mellan tre och fyra för att sen sluta fungera igen, det var bara igår (tisdag) som den inte ville alls, men sen o andra sidan så regnade det hela dagen och bilen var allmänt konstant blöt så man var ju inte ute o testa speciellt mycket. Vet inte om taket har en egen liten styrbox som bara sköter detta så att om det nu är den långsökta teorin som jag har att den inte påverkas av klockan i bilen, så att det är därför som den inte går att "lura". Skumt är det i alla fall, aldrig varit med om något liknande fel tidigare som gjort så här mellan vissa specifika klockslag.

Har fått tid hos Hedins på onsdag i nästa vecka så får vi se om dom kan lyckas lösa det denna gången, för nu blir det 4:e gången dom får in den pga. taket så nu vill jag inte ha tillbaka bilen förräns den är helt 100:a. Säsongen börjar ju även lida lite mot sitt slut känns det som, så man vill ju ha igång taket snart så att man kan njuta lite :-)

klundahl

Postby klundahl » Thu 31 Aug, 2006 23:12

sbe9930 wrote:Det finns brytare på tre olika ställen som brukar krångla. Vanligast är dom som sitter i taket och känner av om låshakarna är öppna eller stängda. Sen sitter det en på höger sida i framrutans "ram" som känner av om taket är i stängt läge. Den tredje har jag bara varit med om någon enstaka gång. Den känner av när bakluckan är helt uppfälld.

Det är sällan elektriskt fel på dom utan dom klibbar fast i ett läge sen kan dom släppa och fungera ett tag innan det krånglar igen.

Lars-Erik


Handlaren som jag köpt bilen av som är den som tar kostanderna just nu för allt strul har sagt att han kommer att propsa på att dom skall byta varenda brytare i hela bilen som har med taket att göra, bara för att vara på den säkra sidan. Så vi får se om detta löser det när bilen är inne på Hedins i nästa vecka :-)

Annars får dom väll prova och köra om all programvara i styrboxen för att kunna utesluta min långsökta teori i alla fall.

klundahl

Postby klundahl » Thu 31 Aug, 2006 23:14

SLK_Matte wrote:Låter som brytarna i mina öron. Dom kan även va lite känsliga för fukt.


Har haft tanken också om det kunnat vara något med fuktighet att göra eller luftfuktighet som går in o strular. Men felet kvarstår även de dagar då det inte regnat något alls utan är strålande solsken och bilen snustorr.


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests