Höga avgasvärden...

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Postby GUS » Fri 12 Oct, 2007 09:14

8500:- var det billigaste för att byta båda katalysatorerna på min BMW 540 när jag kollade upp det för 1-2 år sedan, då skulle jag få rostfria universalkatalysatorer med metallkärna, så nog borde du komma undan med de pengarna ungefär om inte billigare med tanke på mindre motor osv.

Om du skall byta så skall du ju ha metallkärna, keramiska borde vara förbjudna. Dina är väl keramiska idag och har de fått en smäll som du säger och som det ser ut på bilden är kärnan garanterat knäckt.

Min SL600 gick ju igenom besiktningen utan anmärkning med två totaltäta katalysatorer, motorn gav inte ens halv effekt, men värdena var ok.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Harri
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Mon 10 Sep, 2007 17:19
Location: Gotland

Postby Harri » Fri 12 Oct, 2007 10:34

Jag hade gärna bytt till metalliska högflödeskatalysatorer om det funnits men det finns bara MB original. Har försökt hitta ersättningssystem på nätet, hittade en firma som kunde leverera det vänstra röret (med 3 kattar) men inte det högra... MB tar drygt 16.000 kr för sitt originalsystem :evil:
SLK 320 -00

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Postby GUS » Fri 12 Oct, 2007 17:00

Jag tycker ju att både måtten och av att ha sett bilden på åtminstone de bakre att det borde gå, självklart behöver man kapa/svetsa.

Om sjävla kattarna är som du skrivit på bilden, 24 cm, sen går det att ta lite till av rören, borde vara uppåt 30 cm.
Denna är 275mm, borde gå bra:
http://cgi.ebay.de/Neuer-EDELSTAHL-UNIV ... dZViewItem

Denna är bara 210mm om man kapar bort rören:
http://cgi.ebay.de/UNIVERSAL-KATALYSATO ... dZViewItem

Ovanstående är väl keramiska, men denna har 400 CPSI, finns även som 200 eller 100. Metallisk kärna, lite dyrare, lite bättre, 250mm lång...
http://cgi.ebay.de/HCT-Metall-Kat-400-Z ... dZViewItem

Sen att den ena kostar 500:- och den andra 900:- och den sista ca 1800 är ju inte heller fel.

Detta var bara en snabb sökning, finns säkert fler/bättre.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Harri
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Mon 10 Sep, 2007 17:19
Location: Gotland

Postby Harri » Fri 12 Oct, 2007 20:28

Det var fina kattar men tyvärr är loppet kört för mig. Jag sticker på sjön på måndag och när jag kommer hem har jag 3 dagar på mig att fixa bilen så det är nog bara att bita i det sura äpplet och pynta 20.000 kr till MB... Jag skulle aldrig ha sålt Trans Am:en... :cry:
SLK 320 -00

User avatar
Micke Johansson
Hangaround
Hangaround
Posts: 14
Joined: Mon 05 Dec, 2005 22:53
Location: Västerås

Postby Micke Johansson » Fri 12 Oct, 2007 20:55

Jag bytte en av de bakre katalysatorerna, på min SLK 320, och anlitade en avgasfirma som kapade bort den gamla katalysatorn och svetsade in en ny. De tog 2500 kr för att byta en kat. Jag har för mig att MB (Landrins i Västerås) ville ha ca 6000 kr för kalaset för ca 1 år sedan.
De bakre katalysatorerna var inga problem för avgasfirman att byta, de främre ville de inte ge sig på men för min del var detta inte aktuellt. Anledningen för mitt byte var att insatsen "skramlade" vid vissa varvtal.
MVH Micke
Last edited by Micke Johansson on Sun 14 Oct, 2007 20:13, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Harri
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Mon 10 Sep, 2007 17:19
Location: Gotland

Postby Harri » Sat 13 Oct, 2007 01:07

Jo, samma symptom för mig... Det rasslar i katten vid vissa varvtal... Keramiken är krossad och bitarna kommer i resonans.... Hade jag haft tid hade jag kunnat svetsa ett helt nytt system men tyvärr har jag inte det....
SLK 320 -00

Torgny
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 147
Joined: Mon 01 Aug, 2005 13:51
Location: Linköping

Postby Torgny » Sat 13 Oct, 2007 12:56

Hej Harri !
American racing i linköping tar 4 000kr - 5 000kr för kat och arbete.
Eller Biltemas kostar 698 kr - 890kr men då får du svetsa själv.
mvh Torgny.

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Sat 13 Oct, 2007 13:54

Harri wrote:Det var fina kattar men tyvärr är loppet kört för mig. Jag sticker på sjön på måndag och när jag kommer hem har jag 3 dagar på mig att fixa bilen så det är nog bara att bita i det sura äpplet och pynta 20.000 kr till MB... Jag skulle aldrig ha sålt Trans Am:en... :cry:


När du kommer tillbaks kan du väl ombesiktiga den för 200kr å sen har du ju en till månad på dig istället för 3 dar. Om jag fattar dig rätt..! :?
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!

User avatar
Harri
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Mon 10 Sep, 2007 17:19
Location: Gotland

Postby Harri » Mon 29 Oct, 2007 17:33

Biörn Bladh wrote:När du kommer tillbaks kan du väl ombesiktiga den för 200kr å sen har du ju en till månad på dig istället för 3 dar. Om jag fattar dig rätt..! :?


Jag hade kört det tricket redan en gång så nu var det antingen "grönt" på ombesiktningen eller körförbud. Hade bilen inne på MB idag, det visade sig att grenröret var tvärt av men som tur gick det att svetsa på plats! Med nya kattar gick kalaset på 19.400 kr :cry:

Men fin-fina avgasvärden blev det på besiktningen,

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0.3)
HC 005 (100)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)

Jag tog hem dom gamla kattarna så nästa gång sk*ten havererar sätter jag på universialkattar på det gamla systemet. Nu hoppas jag slippa några fler dyrbara verkstadsbesök :!:
SLK 320 -00


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests