Törs jag köpa SLK?

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
Leffo
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sat 21 May, 2005 21:35

Törs jag köpa SLK?

Postby Leffo » Fri 19 Oct, 2007 08:51

Hejsan jag är en fd. inbiten BMW-ägare som kört ett
flertal olika BMW modeller. Nu har jag tagit ett rejält snedsteg och
skaffat mig en ny V70 aut (spännande Va?).
Den är inte SÅ tokig att köra trots allt...

Hur som helst, jag har tänkt skaffa mig en beg. fin sommarbil som komplement.
Mina tankar har förstås kretsat kring Z3 i första hand. Miata har också varit/är ett alternativ.

Men så fick jag se en SLK på väg hem från jobbet.
Och sedan dess kan jag inte släppa den bilen, störtcool design.
Jag gillar den lilla uppkäftiga formen bilen besitter.
Sedan är det ju plåtcabbe. Jag tror jag bara måste ha en.
Men först vill jag ta reda på lite mer om biltypen.

Då till mina frågor.
Vad ska man betala för en fin SLK runt 97-01 med cirka 8-12.000 mil?
Vilken motor ska man satsa på?
Rostar dom lika illa som nyare Mercor?
Hur är elektroniken i dem?
Några problem med takkonstruktionen då den börjar bli till åren?
Sist men inte minst:

Hur är den att köra?
Har tyvärr ej haft fömånen att prova en SLK, men jag hoppas den påminner lite om Miata och Z3 i körglädje...

Hoppas ni som kör/äger eller på annat sätt har erfarenhet av modellen kan sprida lite ljus...

/Leffo

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Postby jale » Fri 19 Oct, 2007 16:34

Hej ! klart att du ska ha en SLK :-D
prisbilden är nog lite spretig beroende , som vanligt på skick och utrustning, men allt mellan 150 ´och 250 ´...... :roll:
satsa definitivt på en kompressormatat motor :!:
inga som helst elektronikfel, nja en givare till caben kan kinka ibland men den är , faktiskt !, billig att byta.
rost ? skämtar du .... SLK´n testades "in absurdum" av MB´s tekniker innan den konstruktionen släpptes och det är ju ingen dussinbil som ska bära upp de ekonomiska volymerna för företaget så jag anser nog att SLK´n är klart över Mercedes snitt i kvalitet :-)
uppkäftig 8) , kan bli brutal och visst är det körglädje i den även om den också, som alla MB, gärna vill glida fram, inte nödvändigtvis sakta, utan det går verkligen att glida fort i en SLK.
Bra kvalitet och inte, faktiskt, dyr i drift ... kräver förstås som alla MB noggran service och oljebyten :!: :!:
Lycka till :-)

User avatar
Grönberg
Expert
Expert
Posts: 453
Joined: Mon 28 May, 2007 08:19
Location: Klippan

Postby Grönberg » Fri 19 Oct, 2007 18:17

På blocket.se så ligger en 230 på mellan 107000-200000.
Det fanns tom en Kleemann (107 000:- ) uppgraderad 2003, fast den hade gått 19500 mil.
Det finns en silver -98 med röd/svart läder och 7000 mil för 125 000:-

Jag har inte haft någon av de äldre modellerna, bara en SLK 200 Kompressor -05 innan Kleemannen, den gick fint både sommar och vinter.
Jag har haft 3 st BMW M3:or, den sista var en cab -97, mycket fina bilar, men jag måste nog säga att SLK Mersor är både snyggare och snäppet bättre.
_______________________________________
Image

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: Törs jag köpa SLK?

Postby R171 » Fri 19 Oct, 2007 19:10

Då till mina frågor.
Vad ska man betala för en fin SLK runt 97-01 med cirka 8-12.000 mil?

Titta på blocket, åk och titta på flera bilar då det finns mycket skit på marknaden och jämför priser/skick.

Rostar dom lika illa som nyare Mercor?
Även dom rostar, se länken för veta var du ska leta.
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=36656&highlight=rost

Hur är elektroniken i dem?
Inga större problem.

Några problem med takkonstruktionen då den börjar bli till åren?
:

Lite switchar som kan krångla, inga dyra grejer om man bara hittar felet.

Sist men inte minst, hur är den att köra?
Har tyvärr ej haft fömånen att prova en SLK, men jag hoppas den påminner lite om Miata och Z3 i körglädje...

Har inte kört någon Miata eller Z3 men kört en SLK 230K -02 i 2år och tycker det är mera en glidarbil än sportbil även om det går köra fort med dom. Skulle rekommendera dig köpa en 230K eller 320 om du gillar att gasa lite och undvika 200 (136hk) som är för långsam.

Sen tycker jag att du ska satsa på facelift modellen som är uppdaterad på flera punkter och kom sen -00.

Med bl.a.

* Antisladdsystem
* Nya spoilrar runt om.
* Ingen rost på skärmkanterna fram pgr. annan konstruktion
* Blinkers på sidospeglarna
* Ny baklucka
* Ny 230K motor
* mm, sök så finner du..

Allt är dyrt om du måste anlita en Mercedes verkstad och framför allt Hedins som dominerar på marknaden.
Kompisens blinkers slutade fungerar på SLK'n, Hedins ska ha 1800kr för att felsöka :-D
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

Running Wild
Proffs
Proffs
Posts: 226
Joined: Sat 30 Sep, 2006 01:02

Re: Törs jag köpa SLK?

Postby Running Wild » Fri 19 Oct, 2007 22:53

Leffo wrote:Hejsan jag är en fd. inbiten BMW-ägare som kört ett
flertal olika BMW modeller. Nu har jag tagit ett rejält snedsteg och
skaffat mig en ny V70 aut (spännande Va?).
Den är inte SÅ tokig att köra trots allt...

Hur som helst, jag har tänkt skaffa mig en beg. fin sommarbil som komplement.
Mina tankar har förstås kretsat kring Z3 i första hand. Miata har också varit/är ett alternativ.

Men så fick jag se en SLK på väg hem från jobbet.
Och sedan dess kan jag inte släppa den bilen, störtcool design.
Jag gillar den lilla uppkäftiga formen bilen besitter.
Sedan är det ju plåtcabbe. Jag tror jag bara måste ha en.
Men först vill jag ta reda på lite mer om biltypen.

Då till mina frågor.
Vad ska man betala för en fin SLK runt 97-01 med cirka 8-12.000 mil?
Vilken motor ska man satsa på?
Rostar dom lika illa som nyare Mercor?
Hur är elektroniken i dem?
Några problem med takkonstruktionen då den börjar bli till åren?
Sist men inte minst:

Hur är den att köra?
Har tyvärr ej haft fömånen att prova en SLK, men jag hoppas den påminner lite om Miata och Z3 i körglädje...

Hoppas ni som kör/äger eller på annat sätt har erfarenhet av modellen kan sprida lite ljus...

/Leffo


Jag är "var" också en inbiten BMW-fantast. Men är inne på min andra SLK i rad nu.

Det borde väl säga en hel del. :wink:

Leffo
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sat 21 May, 2005 21:35

Postby Leffo » Mon 22 Oct, 2007 08:19

Tack för svaren, låter bra det där. Håller på att läsa allt jag kommer
över om modellen just nu. Verkar stämma det där med kvaliteten.
Enligt de beg-tester jag läst verkar modellen vara ovanligt förskonad
mot elaka fel!?.

Skulle vilja ha en 230 kompressor med automatlåda.
Gärna solid gul men det finns inte en enda till salu med den färgen.
Tittar efter den där mörka djupblå solida färgen också...

Vi får se vad jag snubblar över...
Detta kommer som sagt att bli min första Mercedes. Kan knappt bärga mig!

Mvh.
/Leffo
Leffo

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re:

Postby MBFL » Wed 07 Nov, 2007 02:27

Leffo wrote:Tack för svaren, låter bra det där. Håller på att läsa allt jag kommer
över om modellen just nu. Verkar stämma det där med kvaliteten.
Enligt de beg-tester jag läst verkar modellen vara ovanligt förskonad
mot elaka fel!?.

Skulle vilja ha en 230 kompressor med automatlåda.
Gärna solid gul men det finns inte en enda till salu med den färgen.
Tittar efter den där mörka djupblå solida färgen också...

Vi får se vad jag snubblar över...
Detta kommer som sagt att bli min första Mercedes. Kan knappt bärga mig!

Mvh.
/Leffo



230K är en grymt trevlig bil/maskin. funkar både till vardags med en passiv körstil och när man vill vara lite mer aktiv. motorn har ett grymt skönt vrid så var inte rädd för en manuell, det är bara att veva i trean så kan du i pricip hålla dig mellan 15 & 70km/h.

jag tror inte man behöver vara rädd för lite äldre /mer mil, om det är servat & skött. har själv haft en som hade gått 17.500, inga problem. prismässigt, privat, för en sån ska man nog neråt 85, 90 nu. i alla fall skulle inte jag gett mer än så.

min erfarenhet är att dom blå står något lägre i kurs/intresse.

jag har aldrig varken kört eller åkt bmw´n eller miatan, däremot r129 sl´n och då är slk´n en klar vinnare i mina ögon.

ett valigt fel är att den färgade delen av inredningen i panelen kan släppa.

demo1
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Mon 28 May, 2007 08:41

Re: Törs jag köpa SLK?

Postby demo1 » Fri 09 Nov, 2007 23:47

l
Last edited by demo1 on Thu 13 Nov, 2008 22:00, edited 1 time in total.

wolf
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Tue 23 Jan, 2007 19:28

Re: Törs jag köpa SLK?

Postby wolf » Thu 15 Nov, 2007 23:14

Jag tycker du ska köpa en slk. Jag har haft alla tre Z3, Miata och SLK. Kort jämförelse:

Miata
Jättekul leksaksbil, perfekt att åka och köpa mjölk när man är på landet, funkar bäst nercabbad under 100 km/h, liten och trång, bagaget helt värdelöst, man får slänga reserven om man få plats med en bag, trots manuell cab så kan man fälla den när man sitter i förarstolen...

Z3
Snygg och häftig, bra väghållning, tyvärr extremt bullrig uppcabbad, gick ej att prata i mobil på motorväg..., ändå lite leksaksbil...

SLK
Mycket mer riktig bil, perfekt med plåtcab både ljudmässigt och säkerhetsmässigt, bagage OK om man köper skräddarsydda väskor, tyvärr sämst att köra av de tre men känns ändå mer som en ordentlig bil, snyggast

Försök att hitta en med original AMG bodykit, snyggt och relativt ovanligt, AMG fälgar är också snyggt, dessa bilar är sällsynta men brukar inte kosta så mycket mer med lite tur, på sikt bör de ha bättre värde...Bose soundsystem är också bra eftersom de vanliga högtalarna är värdelösa.
Nuvarande: S210 E320CDI T -02
Ex: S202 C240 T -99, R170 SLK200 -98, R170 SLK200 -96, W124 300E -87

mbmannen
Expert
Expert
Posts: 519
Joined: Mon 31 Oct, 2005 14:49
Location: Sölvesborg
Contact:

Re: Re:

Postby mbmannen » Sat 17 Nov, 2007 02:26

MBFL wrote:
Leffo wrote:Tack för svaren, låter bra det där. Håller på att läsa allt jag kommer
över om modellen just nu. Verkar stämma det där med kvaliteten.
Enligt de beg-tester jag läst verkar modellen vara ovanligt förskonad
mot elaka fel!?.

Skulle vilja ha en 230 kompressor med automatlåda.
Gärna solid gul men det finns inte en enda till salu med den färgen.
Tittar efter den där mörka djupblå solida färgen också...

Vi får se vad jag snubblar över...
Detta kommer som sagt att bli min första Mercedes. Kan knappt bärga mig!

Mvh.
/Leffo



230K är en grymt trevlig bil/maskin. funkar både till vardags med en passiv körstil och när man vill vara lite mer aktiv. motorn har ett grymt skönt vrid så var inte rädd för en manuell, det är bara att veva i trean så kan du i pricip hålla dig mellan 15 & 70km/h.

jag tror inte man behöver vara rädd för lite äldre /mer mil, om det är servat & skött. har själv haft en som hade gått 17.500, inga problem. prismässigt, privat, för en sån ska man nog neråt 85, 90 nu. i alla fall skulle inte jag gett mer än så.

min erfarenhet är att dom blå står något lägre i kurs/intresse.

jag har aldrig varken kört eller åkt bmw´n eller miatan, däremot r129 sl´n och då är slk´n en klar vinnare i mina ögon.

ett valigt fel är att den färgade delen av inredningen i panelen kan släppa.


Köpte en SLK 230 med respirator (kompressor) i sommras och är helnöjd. Fick leta länge då jag ville ha en röd med svart skinninredning. Automat och fint skcik var andra saker jag önskade. Köpte den för att jag skulle ha en kul pendlarbil på vår, sommar och höst. SLK var det enda alternativet som en "billig" andrabil med plåttak. Visst tar taket plats när det är nerfällt men jag har lyckats stuva massor i den ändå. Största nackdelen är att den är tvåsitsig så det är inget familjeåk. Funderar på att skaffa en badbalja så att hela familjen kan ta utflykter men en sådan har tygtak så den vill jag inte ha stående parkerad hur som helst (funderar på en 124 cab) Hur som helst så är jag nöjd med SLK:n. Liten sportig, ligger som ett strykjärn på vägen. Kompressorn är kanon. Nackdelen är att det är lite högt vägljud från bakaxeln då man nästan sitter på den. Några av mina långa vänner har kört den men det är inget för folk över 1.90 eller ngt sådant. Som någon sa här så är jus tinredningen en svaghet. Speciellt den röda som flagar. Finns reparationskit men det är lite kludd med det. Personligen gillar jag automatlåda men det är en smaksak. Den växlar väldigt mjukt och fint.

Lycka till!
W120 180b -61 Mossgrön
W110 190c -65 Offwhite
W115 200 -75 lj.gul
W123 230 -77 Cayenneorange
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
S124 E220T -95 Turmalingrön aut
S124 E220T -95 Imperialröd man
R170 SLK 230 K -98 Imperialröd aut
S210 E200T K -07 Svart met. aut
Image

User avatar
MB_190E
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1798
Joined: Fri 02 Sep, 2005 16:38
Location: Torslanda GBG Member in: Björlanda Bönders
Contact:

Re: Törs jag köpa SLK?

Postby MB_190E » Mon 19 Nov, 2007 22:08

Tycker du gör rätt och satsar på en 230 komp...då dom flesta har börjat gå ett par mil o tändstifts byten ligger nära... Och 230 motorn räcker i den lilla bilen, går ju o dreva om kompressor o dylikt... Vad jag tycker om de SLK´s som ja vart i kontakt med e ju såklart hälften Problem konstigt när man jobbar på verkstad... Men va man skall se upp med e Import bilarna då många e rövsmällda o krockade så läckage e inte så ovanligt i bagagerum o tak. Men sen behöver ju inte alla va de :-) Även svensksålda kan va smällda. Nån rost ser man ju inte så mkt på just dom modellena men lite under o så men inget farligt. Brukar inte va nått problem me framvagn eller så mest att man justerar hjullagren men så e de även på 210, 202 o 208 osv. inga större kostnader.

Men som alla Cabbar så väsnas dom ju lite mer än en vanlig Coupé, 4 dörrars stolpe. Och även kompressor motorerna låter ju lite xtra men va f-n en bil som inte låter e ju ingen bil :lol: ... Lite jobba o stiga in ut igenom lite värre om man har ont i ryggen :lol:

Tycker du skall satsa som nån annan här i tråden skrev Facelift versionen.

Lycka Till med bilköpet :wink:
Pascal Törnqvist -87


Mercedes Knegare På Gole Bil
Min Första Bil MB 190E 2,6(skrotad pga påkörning bakifrån)

MB 230E -88 Aut Såld.

Volvo 940 2,3 SE ca 200HK

Medlem Nr: 2248


Badjoo Gött!!!


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests