Hej återknyter till en fråga jag haft förr.
Hämtade bilen för andra gången på verkstan angående krockskadorna,
Allt ser nu bra ut men jag är nu helt övertygad om att kompressorn inte matar,
Bilen går jämt och fint men det är inget drag alls ( jag har fått en Fiat, snyft)
Pratade med bilverkstan som servar min bil och frågade om det kan ha hänt något
I kollisionen, men dom sa att det inte är troligt, dom sa att det är någon motor
Störning så dom sa att dom vill koppla upp bilen på datorn och kolla vad som är fel.
Är nu avställd så jag åker dit i vår så får vi se vad det är.
Frågan är kan kompressorn vara trasig på en
SLK 230 99 à som bara gått 3 500 mil fullservad
Eller är det något annat som spökar ?
Mvh Görgen
SLK Kompressor problem
Re: SLK Kompressor problem
En mycket relevant och bra fråga !
Jag har haft många MB genom tiderna men min SLK 230 Kompressor-99 är min första kompressorbil överhuvudtaget och vad jag förstott så är ju kompressorn direktdriven via vevaxeln så vad kan då göra att den inte "matar på" så att säga
Det "pratas" mycket också om det speciella kompressorljudet .... jag tycker väl att jag inte hör något speciellt ...
men ett dj-vla drag är det dock i bilen så jag antar att kompressorn fungerar.
Som sagt, din frågeställning är mycket relevant och bra och borde väl kunna redas ut av alla på forumet kompetenta medelemmar
forumet har i alla fall givet mig mycket genom åren
MVH / jale
P.S. kom igen nu alla duktiga "kompressormekar" ...
Jag har haft många MB genom tiderna men min SLK 230 Kompressor-99 är min första kompressorbil överhuvudtaget och vad jag förstott så är ju kompressorn direktdriven via vevaxeln så vad kan då göra att den inte "matar på" så att säga
Det "pratas" mycket också om det speciella kompressorljudet .... jag tycker väl att jag inte hör något speciellt ...
men ett dj-vla drag är det dock i bilen så jag antar att kompressorn fungerar.
Som sagt, din frågeställning är mycket relevant och bra och borde väl kunna redas ut av alla på forumet kompetenta medelemmar
forumet har i alla fall givet mig mycket genom åren
MVH / jale
P.S. kom igen nu alla duktiga "kompressormekar" ...
Re: SLK Kompressor problem
Kan vara intercoolerpumpen som gått sönder om du har krockat den. Matar inte den slår kompressorn av. Finns en lång tråd här, viewtopic.php?f=30&t=23441
Utan MB och kör V70 under tiden .
Tidigare bilar i tur och ordning: C70 T5, Autotech Steg 3, 99:a; SLK 32 AMG 02:a, Kleemann steg 1 och LSD diff; Volvo C70 T5, 1998; Volvo C70 T5 2006, E55 AMG W211 04:a
Tidigare bilar i tur och ordning: C70 T5, Autotech Steg 3, 99:a; SLK 32 AMG 02:a, Kleemann steg 1 och LSD diff; Volvo C70 T5, 1998; Volvo C70 T5 2006, E55 AMG W211 04:a
Re: SLK Kompressor problem
Vill först säga att jag inte är någon expert på detta men har själv haft lite problem med kompressorn (slutade med komplett byte) vilket gett mig lite ideer.
1, Har du tittat på magnet kopplingen innan kompressorn samtidigt som du vrider på "gas-spjället" och sett att den slår till vid mer än 2000 varv på motorn? Jag är lite osäker på årsmodell 99 men på min 230 -97 så snurrar bara kompressorn vid mer än 2000 varv på motorn och det syns och hörs tydligt när den slår in.
2, Om den slår till är min gissning LMM men det är bara en gissning. Jag har rengjort min och inte haft något problem med den.
3, Om den inte slår till kan det vara kamaxelpositionsgivaren vilket jag råkade ut för 2 månader efter att jag låtit byta kompressorn. Att kamaxelpositionsgivare var orsaken framkom när verkstan läste ut felkoder.
Slutligen misströsta inte! När man kör en SLK en varm sommardag glömmer man ALLA problem som varit och snart är det vår.
1, Har du tittat på magnet kopplingen innan kompressorn samtidigt som du vrider på "gas-spjället" och sett att den slår till vid mer än 2000 varv på motorn? Jag är lite osäker på årsmodell 99 men på min 230 -97 så snurrar bara kompressorn vid mer än 2000 varv på motorn och det syns och hörs tydligt när den slår in.
2, Om den slår till är min gissning LMM men det är bara en gissning. Jag har rengjort min och inte haft något problem med den.
3, Om den inte slår till kan det vara kamaxelpositionsgivaren vilket jag råkade ut för 2 månader efter att jag låtit byta kompressorn. Att kamaxelpositionsgivare var orsaken framkom när verkstan läste ut felkoder.
Slutligen misströsta inte! När man kör en SLK en varm sommardag glömmer man ALLA problem som varit och snart är det vår.
Re: SLK Kompressor problem
Tack för alla hjälp, ser ut som det kan vara flera olika saker som felar.
jag är inte någon expert heller så jag får nog lämna in den i vår,
En fråga dock om LMM
Finns det någon bild på forumet var den sitter samt hur den ser ut, kan ju vara idé att göra ren den.
Men om man gör ren den, vad är det som säger att problemet inte uppstår igen ?
Mvh Görgen
jag är inte någon expert heller så jag får nog lämna in den i vår,
En fråga dock om LMM
Finns det någon bild på forumet var den sitter samt hur den ser ut, kan ju vara idé att göra ren den.
Men om man gör ren den, vad är det som säger att problemet inte uppstår igen ?
Mvh Görgen
Re: SLK Kompressor problem
Tja finns det någon bild på var LMM sitter på en SLK 230, har letat på forumet utan resultat ???????
Mvh Görgen
Mvh Görgen
Re: SLK Kompressor problem
Hej,
Nedan finns en artikel kring hur du hittar och rengör luftmassemätaren
http://www.mbslk.com/files/artikel/lmmr170.pdf
Nedan finns en artikel kring hur du hittar och rengör luftmassemätaren
http://www.mbslk.com/files/artikel/lmmr170.pdf
MB 320 SLK -00
http://www.garaget.org/?car=53695
http://www.garaget.org/?car=53695
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests