Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Wed 27 Aug, 2008 10:43

SL Jocke wrote:f-n Gus du verkar ju vara en fena på att hitta renoveringsobjekt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag öppnar ju dina poster med en viss förskräckelse, man har ju en bil
med samma utrustning.

Kan du för omväxlings skull hitta något som funkar bra och ej behöver
åtgärdas? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tack för allt arbete du gör, troligtvis underlättar du oss andra 129 ägares
vardag när vi stöter på samma problem som du.

Jocke


Jo, man börjar ju fundera vad man pysslar med, tillbringar ju mer tid runt/under bilen än bakom ratten helt klart.

Detta kanske kan relateras till att den e från Florida, gissar att taket använts...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Wed 27 Aug, 2008 10:47

Lasse-SL-500 wrote:Tack för en fin insats Gus! Det är många av oss R129-dårar :mrgreen: som blivit vansinniga på dessa läckande och (dyra special-)cylindrar. Den där lilla sketna specialpackningen har retat gallfeber på många - man tycker att MB borde kunna ordna renoverade utbytes? Glöm det.... MB vill ha uppåt 30.000 för en komplett uppsättning nya cylindrar, trots att det bara är några trasslande plastbitar á 15 kronor som behöver bytas....

Bra jobbat, tack för fin insats med bilder och allt!!! :-D


Har ju renoverat 6 st av cylindrarna till taket, gör lätt om dessa 6 utan problem, kostnad 300:-, eller kan väl kanske inte kalla det renovering, bara bytt tätningen, finns ju fler tätningar i dem, men de verkar friska.

Jag vill INTE betalar 3800:- för den jag förstörde däremot, börjar fundera på att sätta dit en industristandard cylinder istället.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

Merca - Killen
Hangaround
Hangaround
Posts: 16
Joined: Tue 01 Jul, 2008 20:07

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby Merca - Killen » Wed 27 Aug, 2008 16:14

GUS wrote:Hittade ingen som helst märkning på tätningen och det är ju som sagt MB som tillverkat en egen cylinder. Går ju att diskutera hur långt som helst om hur sunt det är att utveckla en egen när standard finns som garanterat håller högre kvalitet.
Originaltätningar kan du glömma.

De främre cylindrarna är enkelt att både ta loss, plocka isär och de tätningar jag köpte verkar funka utan modifiering. De fyra jag bytt på i bak är lika enkla de. Skall du byta alla?


Japp hade först bara problem med dom bakre, men nu har dom främre börjat strula dom med.
Ja ska gå igenom varenda cylinderj*vel :wink: , så man har det gjort en gång för alla :-D
Mercedes Oder Nicht!

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Wed 27 Aug, 2008 16:25

Merca - Killen wrote:
GUS wrote:Hittade ingen som helst märkning på tätningen och det är ju som sagt MB som tillverkat en egen cylinder. Går ju att diskutera hur långt som helst om hur sunt det är att utveckla en egen när standard finns som garanterat håller högre kvalitet.
Originaltätningar kan du glömma.

De främre cylindrarna är enkelt att både ta loss, plocka isär och de tätningar jag köpte verkar funka utan modifiering. De fyra jag bytt på i bak är lika enkla de. Skall du byta alla?


Japp hade först bara problem med dom bakre, men nu har dom främre börjat strula dom med.
Ja ska gå igenom varenda cylinderj*vel :wink: , så man har det gjort en gång för alla :-D


Det sitter 2 små j*vlar ovanför de stora huvudcylindrarna, de har gängade gavlar, slå ej på dessa för att öppna dem, de kostar 3800:-/st....
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Mon 01 Sep, 2008 16:30

Gjorde det enklare för mig, tog ut hela vagnparken och bytte bil....:
Image

Man har man ju hela vintern på sig nu att leta cylinder och modul.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests