Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Wed 20 Aug, 2008 16:03

Jaha, renoverade ju de främre taklåsen och nöjd med resultatet.
Men alla cylindrar läcker mer eller mindre, monterade loss två stycken i bak igår innan det började regna. Tog med mig dem in för att ta isär dem och se vad det är för tätning som behövs. Naturligtvis så behövs en 5mm blocknyckel, var i h-e får man tag på en sådan?
De minsta jag hittat är 6 mm.

Letar vidare dock, denna tråd lär ju utvecklas eftersom, precis som taklåsen.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby Mercafreaket » Wed 20 Aug, 2008 19:48

en snabb undran... går det inte med skiftnyckel typ 00 eller liknande?
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Thu 21 Aug, 2008 07:46

Nixpix, den är för bred...

Har testat med allt jag har i verktygsväg, skulle väl visserligen gå att tunna av en 00 skiftnyckel.

Farsan har dock lagt en på posten så borde ha den idag, får se hur det går.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby Marie » Thu 21 Aug, 2008 18:11

Jag har en 5,5mm blocknyckel som jag köpte på Ahlsells. Det var ett par år sedan och då hade de även flera mindre storlekar.

Jag skulle tro att det finns små även hos Swedol
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Fri 22 Aug, 2008 07:31

Marie wrote:Jag har en 5,5mm blocknyckel som jag köpte på Ahlsells. Det var ett par år sedan och då hade de även flera mindre storlekar.

Jag skulle tro att det finns små även hos Swedol


Swedol borde jag ju tänkt på, har handlat av dem förut, tack för tips.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Fri 22 Aug, 2008 08:46

Alright, då kör vi.

Låsen till locket verkar läcka mest, ut med dom, dessutom enklast att ta bort:
Image

Dags att plocka isär dem:
Image

Behövs en 5mm blocknyckel, som tur är hade farsan liggandes i farfars gömmor, äkta tyskt härdat stål, inte stort:
Image
Image

Låscylinder till locket:
Image

Samma konstruktion i övrigt som taklåscylindrarna:
Image

Den förbannade tätningen:
Image
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Fri 22 Aug, 2008 08:49

Tog även loss cylindrarna som manövrerar locket i bagageutrymmet:
Image

Samma konstruktion/dimension, bara längre:
Image

Sprängskiss:
Image

Dags att besöka Momentum idag.

Mer bilder:
http://gus.mine.nu/gallery/main.php?g2_itemId=74566
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

Merca - Killen
Hangaround
Hangaround
Posts: 16
Joined: Tue 01 Jul, 2008 20:07

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby Merca - Killen » Tue 26 Aug, 2008 00:03

Hej

Nu ska jag renovera cylindrarna jag med :wink:......går det att få tag på alla tätningar som behövs via momentum? Eller måste man beställa på annat håll?

btw schysst att du laddar upp en massa bilder, det uppskattas verkligen :-D
Mercedes Oder Nicht!

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Tue 26 Aug, 2008 09:34

Merca - Killen wrote:Hej

Nu ska jag renovera cylindrarna jag med :wink:......går det att få tag på alla tätningar som behövs via momentum? Eller måste man beställa på annat håll?

btw schysst att du laddar upp en massa bilder, det uppskattas verkligen :-D


Jag har bara varit till Momentum, hittade ingen annanstans. Observera att det inte existerar tätningar som har exakt samma mått som original.
Last edited by GUS on Tue 26 Aug, 2008 13:30, edited 1 time in total.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Tue 26 Aug, 2008 11:00

Igår dök tätningarna upp, de var dock betydligt hårdare än de jag köpt tidigare och yttermåttet för stort för att de skulle gå att klämma i, annars helt perfekt. En temporär svarv, skruvdragare och en Dremel:
Image

"Svarvade" ned den till 13 mm:
Image

Innan/Efter:
Image
Image
Image

Ny/Gammal:
Image
Image

På plats:
Image

Ihopmonterad:
Image
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Tue 26 Aug, 2008 12:20

Monterade alla fyra cylindrarna i bilen, provkörde och upptäckte två andra som det i princip rann rakt ut ifrån, plockade loss en av dem. Intressant montering:
Image

Änden på den är gängad, en plugg med två små hål i för att få tag om den, i princip omöjligt, dessutom är båda bitarna av aluminium och de har limmat/gänglåst dem.
Insåg efter ett tag att jag redan förstört den, så då blev det mer våld för att få isär den för att se hur den var konstruerad, resultat, skadad gavel på cylindern, axeln likaså skadad:
Image

Kostar 3800:- på MB, någon som vet en begagnad?
Numret är 1248000272, skall tydligen sitta även på CE-cab.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

Merca - Killen
Hangaround
Hangaround
Posts: 16
Joined: Tue 01 Jul, 2008 20:07

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby Merca - Killen » Tue 26 Aug, 2008 13:19

GUS wrote:
Merca - Killen wrote:Hej

Nu ska jag renovera cylindrarna jag med :wink:......går det att få tag på alla tätningar som behövs via momentum? Eller måste man beställa på annat håll?

btw schysst att du laddar upp en massa bilder, det uppskattas verkligen :-D


Jag har bara varit till Momentum, hittade ingen annanstans. Observer att det inte existerar tätningar som har exakt samma mått som original.


Ja det är det ju typiskt att det inte gör......Och orginal är det säkert omöjligt att få tag på eller?
Mercedes Oder Nicht!

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby GUS » Tue 26 Aug, 2008 13:37

Hittade ingen som helst märkning på tätningen och det är ju som sagt MB som tillverkat en egen cylinder. Går ju att diskutera hur långt som helst om hur sunt det är att utveckla en egen när standard finns som garanterat håller högre kvalitet.
Originaltätningar kan du glömma.

De främre cylindrarna är enkelt att både ta loss, plocka isär och de tätningar jag köpte verkar funka utan modifiering. De fyra jag bytt på i bak är lika enkla de. Skall du byta alla?
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby SL Jocke » Tue 26 Aug, 2008 18:48

f-n Gus du verkar ju vara en fena på att hitta renoveringsobjekt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag öppnar ju dina poster med en viss förskräckelse, man har ju en bil
med samma utrustning.

Kan du för omväxlings skull hitta något som funkar bra och ej behöver
åtgärdas? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tack för allt arbete du gör, troligtvis underlättar du oss andra 129 ägares
vardag när vi stöter på samma problem som du.

Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Hydraulcylindrar till taket/sufletten

Postby Lasse-SL-500 » Tue 26 Aug, 2008 19:50

Tack för en fin insats Gus! Det är många av oss R129-dårar :mrgreen: som blivit vansinniga på dessa läckande och (dyra special-)cylindrar. Den där lilla sketna specialpackningen har retat gallfeber på många - man tycker att MB borde kunna ordna renoverade utbytes? Glöm det.... MB vill ha uppåt 30.000 för en komplett uppsättning nya cylindrar, trots att det bara är några trasslande plastbitar á 15 kronor som behöver bytas....

Bra jobbat, tack för fin insats med bilder och allt!!! :-D
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests