kompressorkrångel

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
perra
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 22 Apr, 2007 20:30

kompressorkrångel

Postby perra » Mon 29 Jun, 2009 10:45

hej,jag har en slk 230 -98, kompressorn har börjat krångla lite,ibland så fungerar inte kompressorn,stänger jag av bilen och srartar igen så fugerar den ett tag men vid häftigt gaspådrag vid körning så tappar den laddningen,är det något relä eller något annat som styr det där, det är inga missljud när det fungerar. om det är någon som vet något är jag tacksam
mvh/per

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: kompressorkrångel

Postby R171 » Mon 29 Jun, 2009 16:43

Är du säker på att det är kompresson och inte luftmassemätarn som brukar krångla på dom motorerna ?
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

perra
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 22 Apr, 2007 20:30

Re: kompressorkrångel

Postby perra » Mon 29 Jun, 2009 17:15

jo,men då skulle väl inte kompressorn fungera ibland,eller!

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: kompressorkrångel

Postby Masta » Mon 29 Jun, 2009 21:44

Så kan det absolut vara. Motorstyrningen slår ju av kompressorn när nåt inte står rätt till.

Jag skulle börja med att läsa ut felkoderna.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

perra
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 22 Apr, 2007 20:30

Re: kompressorkrångel

Postby perra » Tue 30 Jun, 2009 17:35

ok,det låter troligt,jag ska åka iväg med bilen till en verkstad och låta dom göra en sådan test,det verkar ju inte vara något fel på själva kompressorn ,det verkar vara någon styrning som säger ifrån, hoppas dom hittar felet.Är det någon här på forumet som har varit ute för samma sak?
/per

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: kompressorkrångel

Postby E55 » Tue 30 Jun, 2009 18:06

perra wrote:ok,det låter troligt,jag ska åka iväg med bilen till en verkstad och låta dom göra en sådan test,det verkar ju inte vara något fel på själva kompressorn ,det verkar vara någon styrning som säger ifrån, hoppas dom hittar felet.Är det någon här på forumet som har varit ute för samma sak?
/per


På andra MB med kompressor, tex C32 AMG och 55 AMG så uppstår detta problem pga att intercooler-pumpen lagt av. Det är ett vanligt fel och pumpbytet är inte så dyrt. Det som händer är att när motorn blir för varm går den i nödläge (limpmode)och kompressorn slutar ladda. Efter en omstart fungerar den igen till dess att nödläget går in igen.

Antar att du har en ic-pump på din bil. Där har du nog felet. Om pumpen är helt slut bör den ge en felkod, men om den fortfarande fungerar (men med lägre effekt) ges ingen felkod. Tyvärr är det därför rätt så vanligt att MB-verkstäder som inte känner till detta problem, inte hittar något fel.
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

perra
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 22 Apr, 2007 20:30

Re: kompressorkrångel

Postby perra » Tue 30 Jun, 2009 20:45

tack så mycket,jag ska på ett fint sätt påpeka om detta på verkstan .Jag är så tacksam för alla svar.Jag har aldrig behövt använda mej av forumet förren nu,men jag har läst på det i 2 år.Det är först nu när man sitter på ett eget problem som man förstår hur enormt bra detta forum är. Tack
/per i Kalmar

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: kompressorkrångel

Postby Masta » Wed 01 Jul, 2009 22:31

Skall inte svära på detta, men såg aldrig någon IC på min 230K och jag tror inte de har någon... Borde vara en bra mod för lite extra hk varma sommardagar.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

perra
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 22 Apr, 2007 20:30

Re: kompressorkrångel

Postby perra » Thu 16 Jul, 2009 15:13

hej igen
jag rengjorde lmm med elektospray enligt en tråd här på forumet,och nu fungerar det som det ska,kostnad 70 kronor
/per

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: kompressorkrångel

Postby phastey » Mon 13 Dec, 2010 12:11

perra wrote:ok,det låter troligt,jag ska åka iväg med bilen till en verkstad och låta dom göra en sådan test,det verkar ju inte vara något fel på själva kompressorn ,det verkar vara någon styrning som säger ifrån, hoppas dom hittar felet.Är det någon här på forumet som har varit ute för samma sak?
/per



Ett väldans trådlyft men det finns ett relä som kan krångla på dessa modeller, det så kallade K40. Sitter i reläboxen bredvid batteriet. Det är några lödningar i detta som släpper, har själv råkat ut för det. Symptomet är att kompressorn faller bort mitt under färd.

Den sk. intercoolerpumpen finns inte på SLK:n då det är en luft-luft intercooler. Ingen kylvätska inblandad. Annars är det en klassiker på de stora motorerna.
I'm the operator with my pocket calculator


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests