Page 1 of 1

w107 300SL 1988

Posted: Sat 16 Jan, 2010 20:19
by zlender
Hej Alla!

Jag är nybliven ägare av ovanstående.

Har ett par frågor.

Jag har hittat ytlig rost i bakluckan. Alldeles i skarven mot "baksätet" runt muttrarna och i vinkeln.Är det något att oroa sig för. Vad göra?

Jag har manuell växellåda. Vill köpa ny knopp pga slitage. Vart vänder jag mig?
Hur står sig värdet/efterfrågan på de manuella bilarna (de är väl ovanliga?)?

Jag har inget innertak i caben, man ser all mekanik. Ska det finnas innertak? Vad kostar ny cab och vilka är de bästa?

Vad ska jag vara extra vaksam på nu som nybliven ägare (bilen har gått 9000 mil? Vilka är de kända vanliga felen?

Jag har sökt efter info om denna model 300sl 1986-89. Men det finns dålig info på nätet och jag läser inte tyska.

Vad tycker ni på forumet om denna modell med rak sexa och manuell växellåda?

Tack för svar// Erik

Re: w107 300SL 1988

Posted: Mon 01 Mar, 2010 12:55
by kentapenta
Hej Erik!

Frågorna i turordning.
När det gäller rosten, åtgärda det. Rost tenderar att bli mer och mer, alltid bättre att "stämma i bäcken".

Ny växelspaksknopp, prova MB-Huset eller Växjö Mercedesdelar, kanske Mercedes kan fixa fram en.

Att manuella bilar är ovanliga bör ju bero på att inte så många valde det, speglar nog också efterfrågan.

Skall inte vara något innertak, vet inte om det finns, men visst ser det "simpelt" ut.

Rost, även bilar med få mil och aldrig gått i salt och som ser fina ut, leta och som jag sa tidigare, åtgärda innan det sprider sej.

Mycket trevlig bil, kanske mer välbalanserad med det något lättare drivpaketet.

/Kenta.