Vill köpa SL

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
sl_spekulant
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sun 02 May, 2010 16:16

Vill köpa SL

Postby sl_spekulant » Mon 03 May, 2010 09:07

Hej blivande MB-vänner,
Jag tänkte skaffa oss (mig + sambo) en sommarbil av formen Mercedes SL. Idealet vore en blå 86:a med beige klädsel men man kan inte få allt. Istället funderar jag på en röd -91:a, 500SL med tygklädsel. Mest för att det är lite ovanligt. Det finns en vansinnigt billig på Blocket, har ni sett denna? Hela upplägget verkar skumt men den är så billig så det kan vara värt att chansa.

Finns det klassiska områden som förtjänar extra översyn vid bilköp? Typ cabbens funktion och kabelstammar, men i övrigt? Jag antar att den gamla V8an är driftsäker och i kombination med en 4-växlad automat säkert ganska törstig (det påverkar mest mitt miljösamvete), blir inte så mkt mil på en sommar.

Någon som har tips på en välvårdad SL i Stockholmsområdet? Orginal på alla sätt och vis.

Tack för hjälpen!

/Johan
SL500-99

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Vill köpa SL

Postby GUS » Tue 04 May, 2010 09:21

Kabelstammarna lär ju vara läge att byta, se tråd under R129 avdelningen. Hydraulcylindrarna till taket är ju en tickande bomb, men kan säkerligen gå ett par år till. Detsamma gäller ju själva sufletten, de brukar inte vara underbart vackra efter 20 år och plastrutorna lär nog ge sig när som helst.

SL är en tung bil, oavsett motor så kan man aldrig diskutera denna och miljö i samma mening. Jag ursäktar mitt samvete med entusiastfordon.

Annars bara att tuta och köra men ha i åtanke att det är en gammal bil som behöver omvårdnad.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

sl_spekulant
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sun 02 May, 2010 16:16

Re: Vill köpa SL

Postby sl_spekulant » Tue 04 May, 2010 20:28

Tack, jag suger i mig all info. Gärna mer!
SL500-99

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Vill köpa SL

Postby Bullmerca » Tue 04 May, 2010 23:17

När det gäller tygklädsel finns det nog bara en handfull i Sverige med det.
CLS350CDI 4Matic

sl_spekulant
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sun 02 May, 2010 16:16

Re: Vill köpa SL

Postby sl_spekulant » Wed 05 May, 2010 08:35

Bullmerca wrote:När det gäller tygklädsel finns det nog bara en handfull i Sverige med det.


Jo, förstod det. Har sökt mobile.de och inte hittat ngn alls. Den billiga på blocket är trots allt för skum + hål på förarstolen.
SL500-99

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Vill köpa SL

Postby Scorpio » Mon 17 May, 2010 14:31

sl_spekulant wrote:Hej blivande MB-vänner,
Jag tänkte skaffa oss (mig + sambo) en sommarbil av formen Mercedes SL. Idealet vore en blå 86:a med beige klädsel men man kan inte få allt. Istället funderar jag på en röd -91:a, 500SL med tygklädsel. Mest för att det är lite ovanligt. Det finns en vansinnigt billig på Blocket, har ni sett denna? Hela upplägget verkar skumt men den är så billig så det kan vara värt att chansa.

Finns det klassiska områden som förtjänar extra översyn vid bilköp? Typ cabbens funktion och kabelstammar, men i övrigt? Jag antar att den gamla V8an är driftsäker och i kombination med en 4-växlad automat säkert ganska törstig (det påverkar mest mitt miljösamvete), blir inte så mkt mil på en sommar.

Någon som har tips på en välvårdad SL i Stockholmsområdet? Orginal på alla sätt och vis.

Tack för hjälpen!

/Johan


Förvisso inte en -86:a(var det katalysatorn du tänkte på kanske?), och inte i Stockholmsområdet. Personligen skulle jag dock inte skulle vilja ha den med manuell låda. Verkar ha läöckt en del vatten också eller om det är golvet..

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... &picture=7
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests