Byta olja i vlådan

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
veteranare
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Thu 10 Mar, 2011 22:04

Byta olja i vlådan

Postby veteranare » Sun 13 Mar, 2011 16:09

Hej
ska byta olja i lådan på min 92 500sl.nu undrar jag om den har en plugg på turbinen?
Paul
Ford Anglia Modefied-1962
CB 750 Caferacer-1977
MB 500SL-1992
BM T-24

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byta olja i vlådan

Postby Marie » Sun 13 Mar, 2011 23:06

veteranare wrote:Hej
ska byta olja i lådan på min 92 500sl.nu undrar jag om den har en plugg på turbinen?
Paul

Jag tror att den har, men det bästa är att titta efter
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

veteranare
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Thu 10 Mar, 2011 22:04

Re: Byta olja i vlådan

Postby veteranare » Mon 14 Mar, 2011 08:24

Tackar så mkt :angel:
Ford Anglia Modefied-1962
CB 750 Caferacer-1977
MB 500SL-1992
BM T-24

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Byta olja i vlådan

Postby GUS » Mon 14 Mar, 2011 14:55

Jodå, plugg på turbinen, filter innanför tråget.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

gepetto
Prospect
Prospect
Posts: 48
Joined: Mon 06 Jun, 2011 21:14

Re: Byta olja i vlådan

Postby gepetto » Tue 21 Jun, 2011 17:12

Ja det fins,i framkant på a-lådan fins ett galler med en
öppning.Vrid runt motorn långsamt,titta upp i hålet så
kommer pluggen fram.Lossa med en 5mm insexnykel.
Demontera även oljesumpen för a-lådan,och byt filtret
och ny gummipackning rekomederas.När du fyller på
olja var noga med renliheten.fyll 3liter starta motorn
och fyll till ca 5mm under min markeringen.varmkör
oljan i a-lådan,ett par mils körning brukar vara lagom.
Mät nivån,skall vara mellan min o max vid 80 graders
oljetemp.Fyller du olja till maxmarkeringen vid 20grader
fins det risk för att oljan trycks ut genom beluftningen
och rinner ned på avgasrören och börjar brinna.
Och det vill vi ju inte!


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests