Slk230 går ojämt

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
kendesign
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Wed 15 Jul, 2009 20:07

Slk230 går ojämt

Postby kendesign » Thu 30 Aug, 2012 09:12

Hej!

Jag har nyligen köpt mig en Slk230 '99 som gått 16000 mil. Skön bil att glida med men har nu fått litet bekymmer.
När det stått still i några dagar så är den riktigt trögstartad och känns som att den går på 3 cylindrar när den kommer igång. Men när man väl får igång den då kan den gå kanonfint efter att man gett lite gas. Kompressorn funkar fint också.
Den går även ojämt på tomgång och jag ser att tomgången kan svajja lite. Det har blivit värre de senaste dagarna.
Det luktar även mycket bensin om den.
Kan det vara lmm? Har snokat igenom trådarna men tänkte att jag kan fråga också.

Med vänlig hälsning,
Kenny

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slk230 går ojämt

Postby phastey » Mon 10 Dec, 2012 23:54

Spontant känns det som ett bränslerelaterat fel? Kanske ett byte av bränslefilter? När bytte du tändstift senast?

Annars, kolla LMM, gör rent den med lite elektronikspray. Det kan räcka.

Förutom LMM kan det vara läge att kolla vevaxellägesgivaren (börja med att bara göra rent den), sitter på sprängkåpan baktill på motorn, du ser en kabel till den.

Ta loss kontakten och mät på givaren: Den ska ha ca 600-800 ohm. När du drar runt motorn med startmotorn (du behöver en medhjälpare, motorn kommer inte att starta utan bara tugga på startmotorn) så ska du kunna mäta upp en spänning, ca 0,2-0,3 volt. Den brukar dock kunna ge andra symptom, t.ex. att motorn inte startar när den är varm. Den kan också ge en felkod vid en avläsning.
I'm the operator with my pocket calculator


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests