Kanonköp eller?

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
Pelle75

Postby Pelle75 » Wed 27 Oct, 2004 14:09

i 400 hk Audi S4 biturbo var det rätt skönt med en 6:e växel (överväxel) och det accelererade rejält på alla 6 växlarna :-D

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Postby Henrik » Wed 27 Oct, 2004 15:44

Pelle75 wrote:i 400 hk Audi S4 biturbo var det rätt skönt med en 6:e växel (överväxel) och det accelererade rejält på alla 6 växlarna :-D


Det blir för många avbrott i axet för min smak. Större motorvolym och färre växlar vill jag ha för en given effekt.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

Pelle75

Postby Pelle75 » Wed 27 Oct, 2004 15:50

Henrik wrote:
Pelle75 wrote:i 400 hk Audi S4 biturbo var det rätt skönt med en 6:e växel (överväxel) och det accelererade rejält på alla 6 växlarna :-D


Det blir för många avbrott i axet för min smak. Större motorvolym och färre växlar vill jag ha för en given effekt.


Jag föredrar automat :-D

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Postby Henrik » Wed 27 Oct, 2004 16:19

Pelle75 wrote:
Henrik wrote:
Pelle75 wrote:i 400 hk Audi S4 biturbo var det rätt skönt med en 6:e växel (överväxel) och det accelererade rejält på alla 6 växlarna :-D


Det blir för många avbrott i axet för min smak. Större motorvolym och färre växlar vill jag ha för en given effekt.


Jag föredrar automat :-D


Ja, det är en lösning som funkar ganska bra också :-)
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Tvkds
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Thu 15 Apr, 2004 06:50
Location: Eslöv
Contact:

Postby Tvkds » Wed 27 Oct, 2004 20:15

Se där, ett par inlägg som inte handlade om aut. vs manuell låda... Tack för hjälpen, blir inget köp då priset inte var så fördelaktigt som jag trodde i och med att den inte var facelidtad.

För övrigt kan jag säga att jag kör automat till vardags i min C 240 o tycker det är perfekt men i en bil som SLK kan jag tänka mig manuell. Så det så! Däremot i en tex 500 SL är det givet med automat då man har ett rejält vrid o därmed ett annat körsätt än i en överladdad fyra.
Martin -80
BMW Z3 2,8 -00 & W202 C240 Sport *SÅLD*
Image

Pelle75

Postby Pelle75 » Thu 28 Oct, 2004 08:41

Tvkds wrote:Se där, ett par inlägg som inte handlade om aut. vs manuell låda... Tack för hjälpen, blir inget köp då priset inte var så fördelaktigt som jag trodde i och med att den inte var facelidtad.

För övrigt kan jag säga att jag kör automat till vardags i min C 240 o tycker det är perfekt men i en bil som SLK kan jag tänka mig manuell. Så det så! Däremot i en tex 500 SL är det givet med automat då man har ett rejält vrid o därmed ett annat körsätt än i en överladdad fyra.



Automat fungerar bäst i SLKn också :-D
Har haft en manuell (min första) och dom andra två var automatare. Dels så värderas en automatare högra (prismässigt) än en manuell...

User avatar
Tvkds
Proffs
Proffs
Posts: 244
Joined: Thu 15 Apr, 2004 06:50
Location: Eslöv
Contact:

Postby Tvkds » Thu 28 Oct, 2004 18:48

Jo men då är de kanske billigare i inköp oxå. Men just nu lutar det faktiskt åt ett annat märke som sommarcab. säger inte mer med risk att skapa ändlösa trådar med pajkastning. :wink:
Martin -80

BMW Z3 2,8 -00 & W202 C240 Sport *SÅLD*

Image

User avatar
LordX
Medlem
Medlem
Posts: 57
Joined: Tue 12 Aug, 2003 16:02
Location: Linköping

Postby LordX » Thu 28 Oct, 2004 20:31

Det är stor skillnad på gamla 5-växlade lådan och den senare 6-växlade. Avskydde den 5-växlade och hade helt klart satsat på en automat om jag valt en pre-facelift. Jag är nöjd med den 6-växlade i min bil.
SLK 200K - 00


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests