Nybliven SL-ägare

Här diskuterar vi modellerna roadsters.
anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Nybliven SL-ägare

Postby anyman » Thu 25 Dec, 2014 16:01

I dagarna har en fin SL införskaffats, närmare bestämt en R129 SL320 från 1996. Bilen har ännu inte hämtats, men affären är avslutad..:-)

Bilen är riktigt fin karossmässigt och har lågt miltal. Den har hyfsat mycket utrustning, t ex restvärmare, original CD-växlare mm. Inget baksäte dock, men det stör mig inte eftersom det till största delen kommer att handla om att transportera mig..

Jag har valt att byta bort min C-klasse S204 från 2008. Lite udda byte kanske, men sett till värdebeständighet över tiden tror jag att SL håller sig bättre. C-klassen har rasat ordentligt under de 2 åren jag ägt den, antar att SL har rasat färdigt.

Vad är det nu jag har köpt? Tja, jag hoppas på att jag har fått något som håller gammal mercedes-kvalitet. C-klassen har redan varit på rostlagning en omgång och jag är inte intresserad av att vänta in nästa omgång. Något säger mig att nya vagnen inte ställer till lika mycket på den fronten. Någon som har erfarenheter av det?

Vore intressant att höra mer om modellen, hur har era bilar fungerat över tiden?

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Nybliven SL-ägare

Postby 230E-85 » Thu 25 Dec, 2014 16:25

Grattis till bilen...

Tyska klubbens hemsida är en bra källa: http://www.r129sl-club.de/index.html

Bilen anses inte ha rostproblem enligt deras köprådsbok. Man bör dock kolla runt cablådans bakre tätning, bogseröglorna, domkraftfästena, skärmkanter, kring sidoblinkers och antenn, batterilådan och framaxelns infästning i karossen.

En trevlig bok om bilen är Gunter Emgelen: Mercedes Benz SL, Di Baureihe R129. Den har 350 sidor och ger en mycket detaljerad allmän beskrivning av bilen.

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Nybliven SL-ägare

Postby MKE560 » Sun 28 Dec, 2014 16:17

Grattis till att bli 129 ägare.

Har haft min SL 500 i några år, är ingen expert på modellen men det är en kul bil att ha i garaget och fixa lite med men ännu roligare är när man får ta ut den på vägarna, klassisk Mercedes aura som uppskattas av många.
Min bil är dock endast en hobbybil som rullar mest under den torrare delen av året och jag skulle tro att så är fallet med de flesta andra bilarna här på forumet, man ser inte många 129:or ute på vintern generellt.
Om jag förstår det rätt så ska du ha din som mer bruksbil men det ska nog inte vara några problem, hardtop och bra däck på vintern så är bilen som vilken 2 dörrars som helst.
Bilen håller hög kvalitet rakt igenom men kräver givetvis sitt underhåll för att stå pall och det är väl kanske det som kostar på lite mer än på din tidigare C klass särskilt om du vill hålla nivån och därmed värdet uppe på bilen.
Vad gäller värdet på 129 modellen så har väl prisfallet avtagit men det krävs hyfsat fina vagnar för att skapa köpintresse och stigande värden.

Jag vet inte om det är bättre att posta under 129 avdelningen, då hamnar du i rätt avdelning så att säga men är inte säker på att det påverkar svarsfrekvensen mer, bara ett tips.

Lycka till med nyförvärvet!
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Nybliven SL-ägare

Postby anyman » Mon 29 Dec, 2014 17:41

Tänkte lämna bort bilen för en ordentlig rostskyddsbehandling även om rostryktet är bra för de här bilarna. Något extra att tänka på förutom normal-underhåll om man ska köra året om?

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Nybliven SL-ägare

Postby MKE560 » Tue 30 Dec, 2014 08:51

Har som sagt ingen erfarenhet av dessa bilar i vinteranvändning men med de sedvanliga förberedelserna för vintern som man gör på de flesta andra bilar i form av kontroll av div. vätskor, däck, smörjning av lås m.m. så funkar det nog hur bra som helst.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16


Return to “SL, SLK och SLR”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests