Släpvagnskoppling

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Släpvagnskoppling

Postby Göran W » Thu 03 Aug, 2017 22:57

Håller på att byta kopplingsdosan på min V280 -99. Den som satt där är märkt "Mercedes" och är 13-polig. Den nya är en traditionell 7-polig. Har kopplingsschema för båda typerna. När jag demonterar den gamla kommer dock en överraskning - färgerna stämmer inte......... :?
Allt ser original ut men.... Har dessa någon udda färgsättning eller har någon bytt ut kablarna?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Släpvagnskoppling

Postby Fotografen » Thu 03 Aug, 2017 23:04

Någon mercedesüberingenjör i Stuttgart tyckte det var bättre med en egen mercedesstandard?
Skit i färgerna, identifiera vilken funktion varje ledare har och se till att den hamnar rätt i den nya dosan.

(Jag har jobbat med el i olika former i hela mitt yrkesliv och började pilla med trådar innan jag knappt kunde tala rent och att strunta i färgerna till en början är mitt standardtips. Sätt dig in i vad kretsen ska uträtta för något, identifiera funktionen på resp ledare och sedan blir det intressant hur den är märkt, färg/färgkobination, nummer, partex eller nåt annat. Ibland helt omärkt, det är lattjo...)
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Släpvagnskoppling

Postby Göran W » Fri 04 Aug, 2017 00:17

Jadå, jag är bara lat....... och det regnar. :wink:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Släpvagnskoppling

Postby Marie » Fri 04 Aug, 2017 00:45

Göran W wrote:Håller på att byta kopplingsdosan på min V280 -99. Den som satt där är märkt "Mercedes" och är 13-polig. Den nya är en traditionell 7-polig. Har kopplingsschema för båda typerna. När jag demonterar den gamla kommer dock en överraskning - färgerna stämmer inte......... :?
Allt ser original ut men.... Har dessa någon udda färgsättning eller har någon bytt ut kablarna?



Läser jag rätt?

Du måste väl ändå mena att du tänker byta från 7 till 13-polig?

Vad har du för skäl att byta en modern och funktionssäker kontakttyp till en totalt omodern och ofta krångeldrabbad?

Det vore väl 100 ggr smartare att byta kontakten på släpvagnen till 13-polig?

själv bytte jag den gamla 7-poliga på bilen till en 13-polig för 6 år sedan, och det har jag inte ångrat en enda sekund sedan dess. Sen har jag en adapter liggande i bilen för det fall jag skulle behöva dra något gammalt lånat härke med 7-polig stickpropp. Mina egna vagnar har naturligtvis fått 13-poligt de också.

Med den gamla 7-poliga kontakten var det mera regel än undantag att man behövde kludda med kontaktspray och skrapa oxid samt ofta bända isär kontaktstift för att få full funktion i kontakten - i synnerhet om det gått några månader sedan man drog släp senast. Med den 13-poliga har det inte hänt en enda gång på 6 år att det krånglat på minsta sätt. Jag bara stoppar i kontakten så funkar det. Det är nästan så att man riskerar att slarva med funktionskontrollen av släpvagnens ljusfunktioner, för det funkar perfekt varje gång.

Nej aldrig mera en 7-polig kontakt för min del.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Släpvagnskoppling

Postby Göran W » Fri 04 Aug, 2017 12:48

@Marie Jag förstår att vi har olika erfarenheter. Var och en efter eget tycke. Har du något svar på min fråga? :?

Svaret är för övrigt identiskt oavsett vad jag ska göra..... :wink:

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Släpvagnskoppling

Postby Göran W » Fri 04 Aug, 2017 16:47

Det visade sig vara fel på flera ställen (hur det nu kan hända på ett 13-poligt uttag? :lol: ) Själva kontakten var hoprostad och öppnades med vinkelslip.
Det finns massor av krypströmmar då jag kan mäta fram 10,8 - 11,7V på 7 av de 10 kablarna när ALLT är avstängt. De övriga 3 visar låg resistans till jord vilket kan stämma då det ska finnas 3 jordförbindelser i en 13-polig kontakt.
1 av de 7 "spänningsförande" har verklig, konstant 12V.
Ingen kabelfärg stämmer med "normala" markeringar. Allt verkar dock helt original. Dessutom finns ingen funktion på broms eller höger bakljus. Övriga är med säkerhet identifierade. Jag kan gissa mig till vilken som är vilken utifrån likartad färgmarkering h/v bakljus. När jag belastar dessa trådar (med lös glödlampa) hörs ett relä "slå till" på vänster sida bak. Jag antar att det sitter en styrbox där? Någon som vet hur man kommer åt den?


Någon som utifrån detta kan hjälpa mig vidare?


Return to “Övriga modeller”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest