Page 1 of 2

Några fler med 205?

Posted: Tue 04 Aug, 2015 21:17
by zsh
Verkar vara lite dött med innehåll om 205-or (förutom vic viper), med tanke på att modellen har sålts i snart 1 år (?)
Några fler som har fått, eller väntar på leverans? Erfarenheter, tips, gotchas?

Re: Några fler med 205?

Posted: Wed 05 Aug, 2015 13:49
by Zed
Äger ingen 205 men är rätt sugen på en. Har dock läst en hel del om kvalitetsproblem på MbWorld?

Re: Några fler med 205?

Posted: Wed 05 Aug, 2015 16:12
by zsh
Zed wrote:Äger ingen 205 men är rätt sugen på en. Har dock läst en hel del om kvalitetsproblem på MbWorld?


Precis...läst en hel del på deras forum. Jag väntar på leverans (nästa vecka förhoppningsvis). Man hoppas att de har löst problemen på nyligen tillverkade vagnar. Framförallt oljud som tydligen söker sig genom att rutan/dörren på förarsidan inte är helt tät.

Jag återkommer med mina erfarenheter så fort bilen är levererad.

Re: Några fler med 205?

Posted: Sat 08 Aug, 2015 17:50
by zsh
Mercedes måste f-n vara sämst på att uppskatta leveransdatum. Hos många tillverkare får man delvis möjlighet att "följa" bilen själv under tillverkningsprocessen och leverans datum får man skapligt specifikt (vecka). Mitten, slutet på Juli var budet först. Bilen gick igenom final inspection 14/7, men först 29/7 gick den med båten från Tyskland till Södertälje. Sen 31/7 har den inte lämnat Sthlm för transport..och nu är det helg....2 veckor för transport Sthlm->Lund.....sen väntan på lev.service och skyltar på det....2v av semester som var tänkte att nyttjas med den nya bilen är nu helt bortkastade...

jaja var tvungen att skriva av mig.... :evil:

Re: Några fler med 205?

Posted: Sun 09 Aug, 2015 10:21
by svnartis
Att det tar viss tid innan bilen transporteras med färjan beror delvis på att bilen ska genomgå en kompletterande rostskyddsbehandling. Antar att det kan ta viss extra tid nu i semestertider.

Annars håller jag med om att det är uselt att man inte kan följa sin bil från beställning till leverans.

Re: Några fler med 205?

Posted: Sun 09 Aug, 2015 10:26
by svnartis
Ja det är viktigt att W205 lyfts upp och diskuteras eftersom det är den första bilen i den nya generationen, W213 följer ju först nästa år. Eftersom W204 och W212 varit fina bilar är det ju viktigt att MB fortsätter på det spåret om det ska bli någon ny c- eller e-klass för min del.

Re: Några fler med 205?

Posted: Sun 09 Aug, 2015 18:04
by SUMO
zsh wrote:Mercedes måste f-n vara sämst på att uppskatta leveransdatum. Hos många tillverkare får man delvis möjlighet att "följa" bilen själv under tillverkningsprocessen och leverans datum får man skapligt specifikt (vecka). Mitten, slutet på Juli var budet först. Bilen gick igenom final inspection 14/7, men först 29/7 gick den med båten från Tyskland till Södertälje. Sen 31/7 har den inte lämnat Sthlm för transport..och nu är det helg....2 veckor för transport Sthlm->Lund.....sen väntan på lev.service och skyltar på det....2v av semester som var tänkte att nyttjas med den nya bilen är nu helt bortkastade...

jaja var tvungen att skriva av mig.... :evil:


Jag tycker nog att man ska vara lite försiktig med att uttala sig om sakers tillstånd, när/om man inte har en aning om hur det fungerar i praktiken..

En transportör kan tex inte tranportera något innan det finns en beställning på själva transporten. Generalagenten kan inte avropa en bil och boka en transport innan finansieringen mot handlaren är klar..etc etc..

Det är MINST 5-6 aktörer som ska göra sin del i en supply chain innan tex din bil kan levereras till just dig, och ingen av alla inblandande parter har detaljerad insyn i hela kedjan från fabrik till ÅF (det där med insyn gäller fö samtliga bilmärken på den svenska marknaden).

Dåligt eller inte kan alltid diskuteras, men så ser verkligheten ut..

Re: Några fler med 205?

Posted: Sun 09 Aug, 2015 19:14
by Zed
SUMO wrote:
zsh wrote:Mercedes måste f-n vara sämst på att uppskatta leveransdatum. Hos många tillverkare får man delvis möjlighet att "följa" bilen själv under tillverkningsprocessen och leverans datum får man skapligt specifikt (vecka). Mitten, slutet på Juli var budet först. Bilen gick igenom final inspection 14/7, men först 29/7 gick den med båten från Tyskland till Södertälje. Sen 31/7 har den inte lämnat Sthlm för transport..och nu är det helg....2 veckor för transport Sthlm->Lund.....sen väntan på lev.service och skyltar på det....2v av semester som var tänkte att nyttjas med den nya bilen är nu helt bortkastade...

jaja var tvungen att skriva av mig.... :evil:


Jag tycker nog att man ska vara lite försiktig med att uttala sig om sakers tillstånd, när/om man inte har en aning om hur det fungerar i praktiken..

En transportör kan tex inte tranportera något innan det finns en beställning på själva transporten. Generalagenten kan inte avropa en bil och boka en transport innan finansieringen mot handlaren är klar..etc etc..

Det är MINST 5-6 aktörer som ska göra sin del i en supply chain innan tex din bil kan levereras till just dig, och ingen av alla inblandande parter har detaljerad insyn i hela kedjan från fabrik till ÅF (det där med insyn gäller fö samtliga bilmärken på den svenska marknaden).

Dåligt eller inte kan alltid diskuteras, men så ser verkligheten ut..


Ursäktar inte det faktum att bilen är försenad. Det där är inte kundens huvudvärk utan handlarens. Kan man inte specificera leveransvecka så är man oseriös redan där till att börja med. Om man nu har uppskattat ett datum till kunden så får man försöka hålla det eller kompensera kunden för dröjsmålet.

Re: Några fler med 205?

Posted: Sun 09 Aug, 2015 19:57
by zsh
Zed wrote:
SUMO wrote:
zsh wrote:Mercedes måste f-n vara sämst på att uppskatta leveransdatum. Hos många tillverkare får man delvis möjlighet att "följa" bilen själv under tillverkningsprocessen och leverans datum får man skapligt specifikt (vecka). Mitten, slutet på Juli var budet först. Bilen gick igenom final inspection 14/7, men först 29/7 gick den med båten från Tyskland till Södertälje. Sen 31/7 har den inte lämnat Sthlm för transport..och nu är det helg....2 veckor för transport Sthlm->Lund.....sen väntan på lev.service och skyltar på det....2v av semester som var tänkte att nyttjas med den nya bilen är nu helt bortkastade...

jaja var tvungen att skriva av mig.... :evil:


Jag tycker nog att man ska vara lite försiktig med att uttala sig om sakers tillstånd, när/om man inte har en aning om hur det fungerar i praktiken..

En transportör kan tex inte tranportera något innan det finns en beställning på själva transporten. Generalagenten kan inte avropa en bil och boka en transport innan finansieringen mot handlaren är klar..etc etc..

Det är MINST 5-6 aktörer som ska göra sin del i en supply chain innan tex din bil kan levereras till just dig, och ingen av alla inblandande parter har detaljerad insyn i hela kedjan från fabrik till ÅF (det där med insyn gäller fö samtliga bilmärken på den svenska marknaden).

Dåligt eller inte kan alltid diskuteras, men så ser verkligheten ut..


Ursäktar inte det faktum att bilen är försenad. Det där är inte kundens huvudvärk utan handlarens. Kan man inte specificera leveransvecka så är man oseriös redan där till att börja med. Om man nu har uppskattat ett datum till kunden så får man försöka hålla det eller kompensera kunden för dröjsmålet.



Precis! Jag vet mycket väl hur verkligheten ser ut och hur det fungerar bakom kuliserna. Konstigt nog så har andra märken inga problem att pricka in leverans på en vecka eller vissa fall inom 3 dagar.
Det är dock helt irrelevant för mig som köpare/kund. Hur distributörsledet ser ut från säljarens sida är inte mitt bekymmer. Om MB har problem med att säkerställa leverans för att de (som exempel) snålar in på transportledet, nöjer sig med förseningar pga semester...whatever, är återigen deras problem och väl medvetet val. Alla dessa bromsklossar KAN undvikas, bara man vill. Naturkatastrofer och liknande köper jag som oundvikligt ;-)

Som sagt, det är inte hela världen...det är bara tradigt.

Man får iaf hoppas att den är j#$%&a bra ihopskruvad och att de vanligaste problem på 205-or är åtgärdade. Jag får intala mig att det är därför den är extra sen :p

Re: Några fler med 205?

Posted: Sun 09 Aug, 2015 22:14
by SUMO
Om du skickar ditt VIN-nummer via PM, så kan du få reda på exakt var din bil befinner sig samt vad den har för regnummer (om den redan blivit reggad, dvs)..

Re: Några fler med 205?

Posted: Mon 10 Aug, 2015 00:09
by SUMO
Zed wrote:
SUMO wrote:
zsh wrote:Mercedes måste f-n vara sämst på att uppskatta leveransdatum. Hos många tillverkare får man delvis möjlighet att "följa" bilen själv under tillverkningsprocessen och leverans datum får man skapligt specifikt (vecka). Mitten, slutet på Juli var budet först. Bilen gick igenom final inspection 14/7, men först 29/7 gick den med båten från Tyskland till Södertälje. Sen 31/7 har den inte lämnat Sthlm för transport..och nu är det helg....2 veckor för transport Sthlm->Lund.....sen väntan på lev.service och skyltar på det....2v av semester som var tänkte att nyttjas med den nya bilen är nu helt bortkastade...

jaja var tvungen att skriva av mig.... :evil:


Jag tycker nog att man ska vara lite försiktig med att uttala sig om sakers tillstånd, när/om man inte har en aning om hur det fungerar i praktiken..

En transportör kan tex inte tranportera något innan det finns en beställning på själva transporten. Generalagenten kan inte avropa en bil och boka en transport innan finansieringen mot handlaren är klar..etc etc..

Det är MINST 5-6 aktörer som ska göra sin del i en supply chain innan tex din bil kan levereras till just dig, och ingen av alla inblandande parter har detaljerad insyn i hela kedjan från fabrik till ÅF (det där med insyn gäller fö samtliga bilmärken på den svenska marknaden).

Dåligt eller inte kan alltid diskuteras, men så ser verkligheten ut..


Ursäktar inte det faktum att bilen är försenad. Det där är inte kundens huvudvärk utan handlarens. Kan man inte specificera leveransvecka så är man oseriös redan där till att börja med. Om man nu har uppskattat ett datum till kunden så får man försöka hålla det eller kompensera kunden för dröjsmålet.


Du är bra dum om du tror att handlaren ensam kan kontrollera hela flödet..

Det finns naturligtvis andra bilmärken än MB, vars generalagenter är bättre än MB på att sköta det logistiska. Men grundproblemet i hela bilbranschen är att marginalerna är extremt pressande och påfallande ofta uppstår pressen i kombination med att tillverkarna inte klarar av att upphandla en hög kvalitet genom hela flödet, ända ut till slutkund. Det enda man tittar på är hur man kan pressa kostnaden maximalt på varje enskild del av flödet, om sedan delarna i flödet fungerar tillsammans skiter man i (eller anser sig iaf inte ha råd att ta hänsyn till).

Även om väldigt många handlare har rätt mycket att lära, så kan man iaf inte lasta dem för saker som är helt utanför deras kontroll. Det vore också oseriöst.

Re: Några fler med 205?

Posted: Mon 10 Aug, 2015 11:23
by Zed
SUMO wrote:
Du är bra dum om du tror att handlaren ensam kan kontrollera hela flödet..

Det finns naturligtvis andra bilmärken än MB, vars generalagenter är bättre än MB på att sköta det logistiska. Men grundproblemet i hela bilbranschen är att marginalerna är extremt pressande och påfallande ofta uppstår pressen i kombination med att tillverkarna inte klarar av att upphandla en hög kvalitet genom hela flödet, ända ut till slutkund. Det enda man tittar på är hur man kan pressa kostnaden maximalt på varje enskild del av flödet, om sedan delarna i flödet fungerar tillsammans skiter man i (eller anser sig iaf inte ha råd att ta hänsyn till).

Även om väldigt många handlare har rätt mycket att lära, så kan man iaf inte lasta dem för saker som är helt utanför deras kontroll. Det vore också oseriöst.


Oavsett vems felet är så är det inte kundens huvudvärk.

Generalagenten och handlarna får förbättra sin organisation så att sådana här misstag undviks till varje pris. Det värsta som finns är att inleda sitt ägande av något dyrt med bitter smak i munnen. Att köpa en ny Mercedes ska vara en njutning från början till slut. Om det blir bakslag ska kunden kompenseras.

Re: Några fler med 205?

Posted: Mon 10 Aug, 2015 13:56
by torake
När jag köpte en c-klass för tio år sedan fick jag ett leveransdatum av ÅF och när de misslyckades med att hålla det datumet så fick jag en lånebil från det datumet till dess bilen kunde hämtas.
Men du har inte blivit erbjuden något liknande alltså?

Re: Några fler med 205?

Posted: Tue 11 Aug, 2015 13:19
by zsh
äntligen, leverans inbokad :angel:
Återkommer med mer info / recension under nästa vecka

Re: Några fler med 205?

Posted: Mon 16 Dec, 2019 21:25
by sjoblom
Har haft min W205 kombi sedan våren 2016, har rullat 12.000 mil nu.
Jag kan ärligt säga att det är den absolut mest problemfria bilen jag har ägt. Inte ett enda fel på bilen under alla dessa mil. :-D

HAde en BMW 3-serie innan, gillade den skarpt, men Mercen är klart ett snäpp bättre som landsvägs-kryssare, mer lättkörd och komfortabel bil i samma klass finns inte. Enda problemet är kanske att man lätt glider upp i 160+ om man inte passar sig :fadein: