C350e?
C350e?
Har några 350e (laddhybriden) sålts i Sverige än? Finns några erfarenheter? Är mest intresserad av max körsträcka på el och hur värmesystemet funkar.
Re: C350e?
Jag har testat och kommer ca 25 km på ren el. Vid exakt 5 mils körning i hybridläge med fullt batteri drog den 0,3L/mil och motorn hade då varit avstängd i totalt 32km. Det var 16% kvar i batteriet när jag stannade. Vid detta test var det 5 grader varmt, lätt trafik och ägg under gaspedalen.
C220d 4-matic -16
Tidigare MB:
C240T Sport -98
C180 Kompressor -05
C240T Sport -98
C180 Kompressor -08
Tidigare MB:
C240T Sport -98
C180 Kompressor -05
C240T Sport -98
C180 Kompressor -08
Re: C350e?
Provkörning: Mercedes-Benz C 350
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-mercedes-benz-c-350
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-mercedes-benz-c-350
_____
C180CGI -12
C180CGI -12
Re: C350e?
Tack för input Crax. 25 km är väl hyggligt i alla fall. (skulle i princip göra det möjligt för mig att klara all stadskörning - större delen av min körning - på el).
Jag har även läst Vi bilägares provkörning tidigare men tycker inte att den ger så många svar. Har försökt luska ut hur värmen egentligen funkar men alla provkörningar verkar göras i Spanien etc! Man blir inte mycket klokare av MB:s hemsida.
Drag verkar gå att montera men det tycks vara i kombination med diverse annat värdelöst, t ex 18-tumshjul(!?). (Jag är tvärt om beredd att betala för att slippa).
Laddtid (verklig) på vanlig hushållsström? Bränsleförbrukning på ren bensindrift? Jag har hittills inte sett ett enda exemplar här i Norra Sverige men det kanske finns?
MB verkar inte puffa särskilt för hybriden utan lämnar tyvärr fältet fritt för Passaten och den omfattande reklamen för den. En VW är för min del helt uteslutet.
Jag har även läst Vi bilägares provkörning tidigare men tycker inte att den ger så många svar. Har försökt luska ut hur värmen egentligen funkar men alla provkörningar verkar göras i Spanien etc! Man blir inte mycket klokare av MB:s hemsida.
Drag verkar gå att montera men det tycks vara i kombination med diverse annat värdelöst, t ex 18-tumshjul(!?). (Jag är tvärt om beredd att betala för att slippa).
Laddtid (verklig) på vanlig hushållsström? Bränsleförbrukning på ren bensindrift? Jag har hittills inte sett ett enda exemplar här i Norra Sverige men det kanske finns?
MB verkar inte puffa särskilt för hybriden utan lämnar tyvärr fältet fritt för Passaten och den omfattande reklamen för den. En VW är för min del helt uteslutet.
Re: C350e?
Kan ju vara så att den inte är riktigt färdigutvecklad vad gäller eldriften med räckvidd och batterikapacitet ännu.
Skulle dom vara helt i land med den så skulle vi nog se en hel del mer reklam och framförallt en hel del som Taxi då tex Arlanda har krav på miljöbilar. Nu har ju Merca gasbilar som klarar kraven men dom sätts hårdare ju mer så kallade miljöbilar kommer ut på marknaden.
Det intressanta är ju värmen och hur batteriet klarar nordiskt klimat utan att tappa för mycket kapacitet samt laddtiderna.
Mitsubishi Outlander har väl en räckvidd på runt 50km. V60 Hybriden likaså samt även Passat 50km som du ser så är 25km lite för lite att slå sig över bröstet med och göra stor reklam men vänta ett tag så kommer dom säkert ikapp och kanske förbi.
Skulle dom vara helt i land med den så skulle vi nog se en hel del mer reklam och framförallt en hel del som Taxi då tex Arlanda har krav på miljöbilar. Nu har ju Merca gasbilar som klarar kraven men dom sätts hårdare ju mer så kallade miljöbilar kommer ut på marknaden.
Det intressanta är ju värmen och hur batteriet klarar nordiskt klimat utan att tappa för mycket kapacitet samt laddtiderna.
Mitsubishi Outlander har väl en räckvidd på runt 50km. V60 Hybriden likaså samt även Passat 50km som du ser så är 25km lite för lite att slå sig över bröstet med och göra stor reklam men vänta ett tag så kommer dom säkert ikapp och kanske förbi.
Re: C350e?
Mercedes satsar inte helhjärtat på batterier, de har ingen egen tillverkning utan köper från t.ex. tesla. Förstår inte riktigt varför? Det var likadant med E85, de lät bli att ta fram några flexifuelbilar och så här med facit i hand var det kanske lika bra. Den bayerska konkurrenten har ju en riktigt kompetent elbil om än liten.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: C350e?
Vid långkörning blir ju inte förbrukningssiffrorna så imponerande eftersom batteriet är så pass litet. Den väger ju även några kilo mer än en vanlig C250. Jag körde 40 mil på 0,8 l/mil, men då med en hel del batteriladdning under drift samt lite prestandatester så 0,7 kan jag tänka mig är rimligt att räkna med att det går att köra långsträckor på. Ska man värma upp en iskall bil på eldrift misstänker jag att man inte kommer så långt. Men man kan ju med fördel värma upp den under tiden laddkabeln sitter i. De bilar som produceras nu har styrning av värme mm. via mobil som standardutrustning.
C220d 4-matic -16
Tidigare MB:
C240T Sport -98
C180 Kompressor -05
C240T Sport -98
C180 Kompressor -08
Tidigare MB:
C240T Sport -98
C180 Kompressor -05
C240T Sport -98
C180 Kompressor -08
Re: C350e?
Min toyota hybrid går inte på batteri när den är kall. Motorn måste bli varm först. värmen i den är eldrivet som jag förstått det. Kanske är liknande på denna?
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: C350e?
De flesta hybrider verkar vara programmerade att se till att förbränningsmotorn är någorlunda varmkörd och med oljetryck, så att den kan ta över snabbt om föraren trampar gasen i botten vid t.ex. en omkörning. De
Och de flesta kunderna tycker att detta är jäkligt irriterande och skulle gärna ha en knapp där man kan välja bort det beteendet.
Och de flesta kunderna tycker att detta är jäkligt irriterande och skulle gärna ha en knapp där man kan välja bort det beteendet.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: C350e?
kimsababy wrote:Min toyota hybrid går inte på batteri när den är kall. Motorn måste bli varm först. värmen i den är eldrivet som jag förstått det. Kanske är liknande på denna?
Hade en Prius laddhybrid som lånebil när dom kom och den var ett rent skämt. Vårvinter och bensinmotorn gick i princip hela tiden vi hade den trots att den var fulladdad när vi tog den på morgonen. Jag trodde det berodde på att bensinmotorn behövdes för att få värme i den då det var ytterst korta stunder som den gick på el men är värmen eldriven så föll den tanken.
Nu ska vi ha elbilar på jobbet men då jag åker långa sträckor vissa dagar och är i behov av bre värme för att värma upp mig vid utomhusarbete vintertid så föll det för min del och blev en gas Caddy men en Zoe och en Kangoo ZE kommer inom kort till kollegorna. Får se hur det går då jag var väldigt missnöjd efter vårens prov av Kangoo EZ vad gäller värmen och driftstiden men då hade jag inte tillgång till snabbladdare utan bara laddning via vanligt 10A uttag.
Re: C350e?
V70tdi wrote:kimsababy wrote:Min toyota hybrid går inte på batteri när den är kall. Motorn måste bli varm först. värmen i den är eldrivet som jag förstått det. Kanske är liknande på denna?
Hade en Prius laddhybrid som lånebil när dom kom och den var ett rent skämt. Vårvinter och bensinmotorn gick i princip hela tiden vi hade den trots att den var fulladdad när vi tog den på morgonen. Jag trodde det berodde på att bensinmotorn behövdes för att få värme i den då det var ytterst korta stunder som den gick på el men är värmen eldriven så föll den tanken.
Nu ska vi ha elbilar på jobbet men då jag åker långa sträckor vissa dagar och är i behov av bre värme för att värma upp mig vid utomhusarbete vintertid så föll det för min del och blev en gas Caddy men en Zoe och en Kangoo ZE kommer inom kort till kollegorna. Får se hur det går då jag var väldigt missnöjd efter vårens prov av Kangoo EZ vad gäller värmen och driftstiden men då hade jag inte tillgång till snabbladdare utan bara laddning via vanligt 10A uttag.
Okeyokey, jag har ingen laddhybrid utan den vanliga. För mig funkar det bra. Nu när det är kallt och motorvärmaren sitter i så går bensinmotorn igång, men sen vid första rösljuset, ca 1km så "dör" bilen. :) häftig teknik iallafall
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: C350e?
V70tdi wrote:Kan ju vara så att den inte är riktigt färdigutvecklad vad gäller eldriften med räckvidd och batterikapacitet ännu.
Skulle dom vara helt i land med den så skulle vi nog se en hel del mer reklam och framförallt en hel del som Taxi då tex Arlanda har krav på miljöbilar. Nu har ju Merca gasbilar som klarar kraven men dom sätts hårdare ju mer så kallade miljöbilar kommer ut på marknaden.
Det intressanta är ju värmen och hur batteriet klarar nordiskt klimat utan att tappa för mycket kapacitet samt laddtiderna.
Mitsubishi Outlander har väl en räckvidd på runt 50km. V60 Hybriden likaså samt även Passat 50km som du ser så är 25km lite för lite att slå sig över bröstet med och göra stor reklam men vänta ett tag så kommer dom säkert ikapp och kanske förbi.
Siffrorna du anger för Volvon och Passaten är ju bara fabrikssiffror som inte går att jämföra med räckvidden vid praktisk körning. Bl a så har ju DN provat Volvon och det var inga 50 km. Alla nämnda anger ju ca 50 km som teoretiskt värde, även MB. Den praktiska räckvidden får väl antas vara ungefär samma för alla (till annat visats i verkliga jämförelser). Jag förstår alltså fortfarande inte varför MB ligger så lågt med 350:n. Är det kapacitetsbrist i tillverkningen eller tillgången på utbildad servicepersonal eller vad sitter det i??
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests