Nox sensor sönder, vanligt?

C-klassen, började tillverkas 2014 och är nuvarande modell.
Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Nox sensor sönder, vanligt?

Postby Jim Profit » Fri 06 Oct, 2017 22:19

Vår c220d tände motorlampan idag och felsökning visade att nox sensorn var sönder. Är detta vanligt? Bilen är bara ett år gammal och gått strax under 1400 mil.

När sambon lämnade in på en mb verkstad fick hon dessutom betala för felsökningen, skall man verkligen behöva det på en så ny bil? Det borde väl gå på garantin?

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Nox sensor sönder, vanligt?

Postby Karlie » Thu 12 Oct, 2017 07:19

Vanligt och vanligt. Det förekommer ibland på dem att det blir fel. Mestadels på bilar som körs mycket kortkörning.

Däremot är det ju vansinnigt om ni skulle betala för felsökningen?!
Bilen har ju två års garanti och sedan är den ju även omfattad av avgasreningslagen där ni har rätt till avhjälpande av avgasrelaterade problem upp till fem år eller 8000mil.

Var det en auktoriserad återförsäljare ni lämnade bilen till? Gå i sådana fall in och be dem kreditera kostnaden din sambo fick lägga ut.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nox sensor sönder, vanligt?

Postby Jim Profit » Sat 14 Oct, 2017 16:48

Upplands motor Södertälje uppger att de tar betalt för att delen inte byttes där. Vi hade redan bokat service på Veho veckan därefter och sa då åt dem att göra det samtidigt. Veho uppgav att de inte skulle tagit betalt i det läget.

Nu slutade det dock med att de inte heller fick den bytt när bilen var inne med hänvisning till att delen inte fanns på lager.

Jag sa att jag tyckte det var konstigt då vi sagt till en vecka innan att sensorn skulle bytas men då fick jag beskedet att de inte kan lita på en annan mb auktoriserad verkstads felsökning. Så nu skall bilen likt förbannat in igen om några veckor.

Blir så trött...

*c250*
Wannabe
Wannabe
Posts: 1
Joined: Sat 22 Apr, 2017 16:54

Re: Nox sensor sönder, vanligt?

Postby *c250* » Thu 23 Nov, 2017 21:40

Dessa nox sensorer byttes på min C250 efter ca 3800mil men man byggde även om luftburken/luftfilter samt ny programvara detta tog mercedes på goodwill fast garantin hade gått ut


Return to “W205/C205”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests