Hej !
Jag har en C220 fyrmatic 2017 som jag nyss servade (service B) vill jag minnas vet inte vad den innebär
Men 5700kr kostade den.
Det märkliga är att jag upplever att bränsleförbrukningen ökat ca 1dl/mil efter denna service..
Pendlar dagligen 14 lugna mil och förbrukningen har legat på ca 0,48-0,5 l/mil
Men nu ligger den på nära 0,6l/mil
någon anan som upplevt detta och om har ni fått till det på något sätt ?
Vet inte om det gjorts någon uppdatering men om så borde den inte försämras
Ökad bränsleförbrukning efter service
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Mino wrote:Hej !
Jag har en C220 fyrmatic 2017 som jag nyss servade (service B) vill jag minnas vet inte vad den innebär
Men 5700kr kostade den.
Det märkliga är att jag upplever att bränsleförbrukningen ökat ca 1dl/mil efter denna service..
Pendlar dagligen 14 lugna mil och förbrukningen har legat på ca 0,48-0,5 l/mil
Men nu ligger den på nära 0,6l/mil
någon anan som upplevt detta och om har ni fått till det på något sätt ?
Vet inte om det gjorts någon uppdatering men om så borde den inte försämras
Mercedes är ju en tysk bil och tyskar fuskar ju ryggmärgsreflexmässigt, inte bara inom VW-gruppen. Det är väl nån fuskprogramvara som i all tysthet plockats bort, innan myndigheterna hittar den...
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Marie wrote:Mino wrote:Hej !
Jag har en C220 fyrmatic 2017 som jag nyss servade (service B) vill jag minnas vet inte vad den innebär
Men 5700kr kostade den.
Det märkliga är att jag upplever att bränsleförbrukningen ökat ca 1dl/mil efter denna service..
Pendlar dagligen 14 lugna mil och förbrukningen har legat på ca 0,48-0,5 l/mil
Men nu ligger den på nära 0,6l/mil
någon anan som upplevt detta och om har ni fått till det på något sätt ?
Vet inte om det gjorts någon uppdatering men om så borde den inte försämras
Mercedes är ju en tysk bil och tyskar fuskar ju ryggmärgsreflexmässigt, inte bara inom VW-gruppen. Det är väl nån fuskprogramvara som i all tysthet plockats bort, innan myndigheterna hittar den...
Vad kan det ha varit för förskräckligt fusk som gjorde att förbrukningen var lägre ?
Miljömässigt så borde det bara försämrats nu
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Mino wrote:Marie wrote:Mino wrote:Hej !
Jag har en C220 fyrmatic 2017 som jag nyss servade (service B) vill jag minnas vet inte vad den innebär
Men 5700kr kostade den.
Det märkliga är att jag upplever att bränsleförbrukningen ökat ca 1dl/mil efter denna service..
Pendlar dagligen 14 lugna mil och förbrukningen har legat på ca 0,48-0,5 l/mil
Men nu ligger den på nära 0,6l/mil
någon anan som upplevt detta och om har ni fått till det på något sätt ?
Vet inte om det gjorts någon uppdatering men om så borde den inte försämras
Mercedes är ju en tysk bil och tyskar fuskar ju ryggmärgsreflexmässigt, inte bara inom VW-gruppen. Det är väl nån fuskprogramvara som i all tysthet plockats bort, innan myndigheterna hittar den...
Vad kan det ha varit för förskräckligt fusk som gjorde att förbrukningen var lägre ?
Miljömässigt så borde det bara försämrats nu
Det beror på vilken miljöparameter man fipplat med.
Har man fuskat med NOx så ökar vanligen bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp när man rättar till det...
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Marie wrote:Mino wrote:Marie wrote:
Mercedes är ju en tysk bil och tyskar fuskar ju ryggmärgsreflexmässigt, inte bara inom VW-gruppen. Det är väl nån fuskprogramvara som i all tysthet plockats bort, innan myndigheterna hittar den...
Vad kan det ha varit för förskräckligt fusk som gjorde att förbrukningen var lägre ?
Miljömässigt så borde det bara försämrats nu
Det beror på vilken miljöparameter man fipplat med.
Har man fuskat med NOx så ökar vanligen bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp när man rättar till det...
Du får ursäkta men jag begriper inte !
Mercedes har fuskat med NOx av någon orsak ? Nu har NOx rättats till och
Bränsleförbrukning,utsläpp försämras...
Var bilen inte godkänd (Euro 6) innan och rättats till nu ?
Jag har googlat lite och borde hitta någon annan beskriva mitt problem med ändrad förbrukning
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Helt klart skall du klaga på det!
Har du ordentlig bokföring från alla tankningar före och efter så finns ju underlag svart på vitt att något hänt. Är det bara ditt minne av färddatorns siffror blir det svårare, och färddatorsiffror stämmer dessutom sällan.
Har du ordentlig bokföring från alla tankningar före och efter så finns ju underlag svart på vitt att något hänt. Är det bara ditt minne av färddatorns siffror blir det svårare, och färddatorsiffror stämmer dessutom sällan.
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Marie wrote:Helt klart skall du klaga på det!
Har du ordentlig bokföring från alla tankningar före och efter så finns ju underlag svart på vitt att något hänt. Är det bara ditt minne av färddatorns siffror blir det svårare, och färddatorsiffror stämmer dessutom sällan.
Nej jag har inga bokförda siffror men jag pendlar dagligen samma sträcka med farthållare och jämför
Med siffrorna som färddatorn visar/visat... Den har innan service legat på 0,48-0,55 l/mil
Och nu 0,6+ l/mil
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Med andra ord så VET du bara att färddatorn nu visar mer än tidigare? Kan något på servicen ha påverkad datorn utan att nödvändigtvis ha påverkat den faktiska förbrukningen?
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
[quote="Göran W"]Med andra ord så VET du bara att färddatorn nu visar mer än tidigare? Kan något på servicen ha påverkad datorn utan att nödvändigtvis ha påverkat den faktiska förbrukningen?[/quote
Ingen aning men det är lite störande när det inte går att komma ner till samma låga förbrukning (enligt färddatorn)
som innan, hade nästan varit roligare om man blev lurad åt andra hållet oavsett förbrukning
Har mailat Mercedesverkstaden där jag servade bilen för att höra vad dom tror..
Om uppdateringar korrigerar färddator mm så kan man inte ens vara säker på att trippmätaren
visar/visade rätt körsträcka så att test med körsträcka/tankning ger rätt förbrukning..
Det är absolut ingen ekonomisk fråga men jag ser ju siffrorna framför mig 2 timmar dagligen..
Får kanske skifta till digital hastighetsmätare i fältet och lyssna mer på ljudböcker så jag slipper
reta mig på detta
Ingen aning men det är lite störande när det inte går att komma ner till samma låga förbrukning (enligt färddatorn)
som innan, hade nästan varit roligare om man blev lurad åt andra hållet oavsett förbrukning
Har mailat Mercedesverkstaden där jag servade bilen för att höra vad dom tror..
Om uppdateringar korrigerar färddator mm så kan man inte ens vara säker på att trippmätaren
visar/visade rätt körsträcka så att test med körsträcka/tankning ger rätt förbrukning..
Det är absolut ingen ekonomisk fråga men jag ser ju siffrorna framför mig 2 timmar dagligen..
Får kanske skifta till digital hastighetsmätare i fältet och lyssna mer på ljudböcker så jag slipper
reta mig på detta
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Fick ett konstigt svar av Mercedes i Luleå.....
Personen som ringde upp mig tyckte att jag skulle köra fortare så att växel 9 hoppar in (dvs ca 110 km/Tim) och då skulle
Förbrukningen sjunka.. Jag frågade om han tycker att jag ska köra fortare än tillåten maxfart 90km/Tim,,, det gör man
Ju alltid blev svaret.....
Nu har det ju ingen betydelse i detta fallet för när jag testade före och efter så höll jag hastigheterna för att
Köra så likvärdigt som möjligt och förbrukningen har ökat
Personen som ringde upp mig tyckte att jag skulle köra fortare så att växel 9 hoppar in (dvs ca 110 km/Tim) och då skulle
Förbrukningen sjunka.. Jag frågade om han tycker att jag ska köra fortare än tillåten maxfart 90km/Tim,,, det gör man
Ju alltid blev svaret.....
Nu har det ju ingen betydelse i detta fallet för när jag testade före och efter så höll jag hastigheterna för att
Köra så likvärdigt som möjligt och förbrukningen har ökat
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
Hm, har du kollat däcktrycket?
På service släpper de ut luft ned till rekommenderat tryck, vilket ofta är 0,3-0,5 kg/cm2 för lågt för lägsta rullmotstånd. Kan göra stor skillnad om man ofta kör i lägre farter.
På service släpper de ut luft ned till rekommenderat tryck, vilket ofta är 0,3-0,5 kg/cm2 för lågt för lägsta rullmotstånd. Kan göra stor skillnad om man ofta kör i lägre farter.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Ökad bränsleförbrukning efter service
torake wrote:Hm, har du kollat däcktrycket?
På service släpper de ut luft ned till rekommenderat tryck, vilket ofta är 0,3-0,5 kg/cm2 för lågt för lägsta rullmotstånd. Kan göra stor skillnad om man ofta kör i lägre farter.
Ska kolla
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest