Kylsystemet.. två expanssionskärl??

C-klassen, började tillverkas 2014 och är nuvarande modell.
grahnen
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Fri 27 Mar, 2020 15:51

Kylsystemet.. två expanssionskärl??

Postby grahnen » Mon 06 Apr, 2020 23:19

Ursäkta om man nu är lite extra frågvis så här i början efter just då handlat 205 kombi 220d blue tec 7vx/automat 2015. Ser två kylvätske kärl i motorrummet. Vad är detta? Läst något om lågtemp och högtemp system?? Någon som vet?

Hur är det med AD Bluesystemet. Brukar det krångla? Är det bara och tanka i på en mack som har speciell AD Blue-pump eller finns det olika sorter av AD Blue?

Testade lite lugn landsväg körning 5 mil i dag. 0,46L/mil utan svårighet. Är ju rätt bra eller? (står väl 0,38 :lol: )

grahnen
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Fri 27 Mar, 2020 15:51

Re: Kylsystemet.. två expanssionskärl??

Postby grahnen » Sat 16 May, 2020 00:13

Hej kan nu svara själv om någon vill veta. Dubbla kylsystem..det ena är bara för en vätskekyld laddluftskylning. Intercooler. Oftast annars bara kyld av uteluft framför kylaren på de flesta bilar. Ökar antagligen kyleffekten och blir en mera reglerad jämnare kylning av luften in i motorn på detta sätt?? Alltså de varma avgaserna som driver turbons vingar överför oönskad värme till insugsluften. Ökar effekten och sänker bränsleförbrukningen med intercooler.

Det går verkligen köra denna bil snålt. T.o.m lyckats köra landsväg lite under 0.4 L/mil enligt färddatorn. typ vid 90km/h. Ungeför som uppgets. Färddatorn verkar visserligen visa lite för lågt värde. Bara testat en gång det där med tanka fullt, nollställa tripmätaren. Körde sedan ca 25 mil. Datorn visade då 0,61 L/mil men enligt fulltankmetoden 0,64. Men även detta är ju lite svajigt sätt att mäta. Svårt veta att "full tank" verkligen stämmer och då sedan att väkmätaren stämmer.... Ska testa flera ggr framöver.

grahnen
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Fri 27 Mar, 2020 15:51

Re: Kylsystemet.. två expanssionskärl??

Postby grahnen » Sat 16 May, 2020 00:14

Hej kan nu svara själv om någon vill veta. Dubbla kylsystem..det ena är bara för en vätskekyld laddluftskylning. Intercooler. Oftast annars bara kyld av uteluft framför kylaren på de flesta bilar. Ökar antagligen kyleffekten och blir en mera reglerad jämnare kylning av luften in i motorn på detta sätt?? Alltså de varma avgaserna som driver turbons vingar överför oönskad värme till insugsluften. Ökar effekten och sänker bränsleförbrukningen med intercooler.

Det går verkligen köra denna bil snålt. T.o.m lyckats köra landsväg lite under 0.4 L/mil enligt färddatorn. typ vid 90km/h. Ungeför som uppgets. Färddatorn verkar visserligen visa lite för lågt värde. Bara testat en gång det där med tanka fullt, nollställa tripmätaren. Körde sedan ca 25 mil. Datorn visade då 0,61 L/mil men enligt fulltankmetoden 0,64. Men även detta är ju lite svajigt sätt att mäta. Svårt veta att "full tank" verkligen stämmer och då sedan att väkmätaren stämmer.... Ska testa flera ggr framöver.


Return to “W205/C205”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests